Fastlege eller jordmor for kontroll?

Julifrøken87

Glad i forumet
Julimammaer 2016
Julegavene 2019
Hei!
Jeg har gått hos fastlegen min på kontroller (var i uke 13, og har vært innom for UVI, råd ifm reise og forhåndsregler osv et par ganger i tillegg). Hadde satt opp time i dag (uke 25) men der hadde legekontoret gjort en feil slik at jeg var satt opp 0830, men jeg kom 0930 for det var det jeg hadde fått beskjed om. Måtte betale for denne timen og gikk derfra gråtende pga hun som sitter i skranken er så motbydelig at åh.. Frekk, hånlig og veldig lite behjelpelig og forståelsesfull. Ikke første gang jeg går derfra lei meg pga den dama. Hun har tidligere ikke ville gi meg time ifm en reise vi skulle på, hvor jeg trengte råd ift farlig mygg og andre ting. Det kunne jeg Google, mente hun. Jeg kjenner jeg gruer meg til å ringe dit og gå på kontroller der, ikke pga fastlegen min, men pga den damen. Hun er også ofte på labben, slik at jeg må forholde meg til henne for urinprøve og blodprøve, og ikke bare for bestilling av time.

Jeg vurderer nå å ta kontakt med helsestasjonen for å få resten av kontrollene mine der, men nå er jeg litt redd, sårbar og usikker på å skulle dra er helt nytt sted som jeg ikke har kjennskap til. Fastlegen min er veldig grei, men VELDIG travel og til tider stresset, slik at jeg noen ganger har følt meg bittelitt til bry. Hun er hyggelig og hjelper meg, likevel. Men den dama i skranken/på labben ødelegger hele opplevelsen for meg.

Jeg tilhører bydel Alna i Oslo, har noen erfaringer med svangerskapsoppfølging der? Burde jeg bare ta resten av kontrollene hos helsestasjonen slik at jeg unngår å ha klump i magen hver gang det er noe svangerskapsrelatert?

Har fått ny time i morgen, og kjenner jeg gruer meg enormt til den :( kommer til å ta opp alle hendelsene jeg har hatt med hun dama til fastlegen min, men er redd det ikke er noen nytte.
 
Ja, si i fra om det til fastlegen din når du skal i morra. Og det er helt sikkert flere som har det sånn. På mitt legekontor er de så stresset de damene på laben at jeg synes ikke det er noe koselig der heller. Men tenker bare stakkars de som må jobbe der:/ det er tydelig at på mitt sted har de for mye å gjøre.

Jeg hadde tatt sjansen på å ha resten av kontrollene på hs. De pleier å ha mye bedre tid og også spesialkunnskap om svangerskap:) og skulle du ikke trives der så må du jo bare gå tilbake til fastlegen. Synes det hadde vært verdt det å ta sjansen men det må du kjenne på selv:)
 
Hva med å prøve hs og heller ta annenhver gang feks?

Går nesten kun til jm men har som regel tid hos jm og lege samme dag, jm for sjekk og lege for sykemelding..
 
Uff, så utrolig teit! Jeg har også opplevd sånne kjipe folk i skranken hos min forrige fastlege, det kan vært skikkelig vondt og leit når folk i helsevesenet møter en på den måten. Jeg fikk STRENG beskjed fra min fastlege om å holde meg langt unna Internett/Google (og forum, hehe), så hu der kan jo bare ta seg ei bolle eller 20 når du ber deg Google det med myggen. Come on! Håper legen din hører deg når du sier ifra, det kaster jo et dårlig lys på henne også, at hennes ansatte oppfører seg så lite pent :( lykke til! :)
 
Sånn var også legesekretærer hos min forrige lege også. Sa i fra legen at hun hadde en uholdbar oppførsel. Det finnes en siden på nette der man kan anmelde legen sin. Det fikk legen masse ros og sekretæren en hel del negativ. Forstår ikke hvorfor man beholder sånne mennesker...
 
De andre på labben og i skranken er utrolig hyggelige, så det er en lettelse når det er de som er der og ikke denne forferdelige dama. Jeg tar det opp med fastlegen min og bestiller neste time hos helsestasjonen. De er vel pliktig til å gi tilbud på helsestasjonen, er de ikke?

Jeg forstår heller ikke hvorfor hun fortsatt jobber der. Det står masse negativt om henne under min fastlege på legelisten. Og jeg forklarte det til en annen helsesekretær i dag, og hun var tydeligvis kjent med problemet og unnskyldte henne på grunn av kultur og språk. Hun er visst ukrainsk. Men jeg tviler på at alle ukrainske kvinner er slik, hehe. Empati og omsorg må man ha i den jobben der, det er jo derfor det kalles omsorgsyrker!
 
Uff, ikke kjekt når det er sånn og du samtidig liker fastlegen. Møtt på sure folk på legekontoret jeg hadde før også. Ikke gøy når de skal ta blodprøver.
Prøv å få time hos jm, de har bedre tid til oppfølging så selv om det er en ny person å forholde seg til så kan det være en grei ting.
 
Jeg tar det opp med fastlegen min og bestiller neste time hos helsestasjonen. De er vel pliktig til å gi tilbud på helsestasjonen, er de ikke?

Dessverre er det kun lege som er plikta til å gi deg oppfølging, man har ikke rett på jordmor tror jeg, men det er et tilbud de ønsker at alle skal ha. Er mye diskutert i media i det siste akkurat det der... Men ring dem så får du sikkert time ;)

Gir du oppdatering i hva legen sier eller? Kjenner jeg er litt spent... ;)
 
Dessverre er det kun lege som er plikta til å gi deg oppfølging, man har ikke rett på jordmor tror jeg, men det er et tilbud de ønsker at alle skal ha. Er mye diskutert i media i det siste akkurat det der... Men ring dem så får du sikkert time ;)

Gir du oppdatering i hva legen sier eller? Kjenner jeg er litt spent... ;)

Ja, det skal jeg gjøre! :) Jeg er selv veldig spent på om hun tar hennes parti eller ikke. Merker at mange (utenom min mann heldigvis) tar reaksjonene mine som graviditetshormoner, det er veldig frustrerende, flere som opplever det? Hun andre helsesekretæren unnskyldte henne jo bare, men forsto meg iallefall. Blæh, glad jeg iallefall ikke må innom labben i morgen, i tilfelle hun er der! :yuck:
 
Har gått kun til lege,men han rådet meg til jordmor for de var mye flinkere så ringte helsestasjonen idag:p fikk time neste uke:)
 
Går til kun jordmor, legen ville ikke ha meg innom hos seg først engang...
 
Å, så kjipt! Kjenner meg så godt igjen. Jeg hadde det sånn med jordmor, og bestemte meg til slutt for å slutte med henne og ta resten av kontrollene hos legen. Men det var selve jordmoren, ikke en i resepsjonen.

Du burde ikke utsette deg for denne bekymringen lenger, det er så slitsomt! Jeg har det mye bedre nå etter at jeg ditchet jordmoren som bare fikk meg til å føle meg fæl. Så i ditt tilfelle ville jeg prøvd en time hos jordmor/helsestasjon :)

Når jeg er hos legen, setter hun opp neste time selv. Har også en gang levert urinprøve til legen direkte. Hvis du snakker med legen din om hvor mye akkurat dette plager deg, kan det jo hende du også kan få til en sånn ordning? Sånn at du slipper å henvende deg i resepsjonen mer enn nødvendig. Kanskje hun til og med kan sette opp timer når den dama ikke er på jobb :) Hvis du vil slippe å gå et nytt sted og egentlig helst vil gå til legen.
 
Gir du oppdatering i hva legen sier eller? Kjenner jeg er litt spent... ;)

Legen var veldig forståelsesfull, hun skulle ta det videre med den sure dama. Hun forklarte meg at hun er en streng person, og at hun var streng med ALLE, til og med legen min - som er hennes sjef igjen. Hun er visst veldig dyktig i hva enn hun gjør, men jeg sa fra om at det ikke går ann å møte mennesker på den måten og det var fastlegen min veldig enig i. Så satt hun opp ny time til meg selv, slik at jeg slapp å gå gjennom skranken.

Men jeg har likevel lyst til å prøve å gå til jordmor en gang for oppfølging, det er vel der jeg også får tildelt barselgruppe og må for kontroller/vaksiner når barnet er født?
 
Legen var veldig forståelsesfull, hun skulle ta det videre med den sure dama. Hun forklarte meg at hun er en streng person, og at hun var streng med ALLE, til og med legen min - som er hennes sjef igjen. Hun er visst veldig dyktig i hva enn hun gjør, men jeg sa fra om at det ikke går ann å møte mennesker på den måten og det var fastlegen min veldig enig i. Så satt hun opp ny time til meg selv, slik at jeg slapp å gå gjennom skranken.

Men jeg har likevel lyst til å prøve å gå til jordmor en gang for oppfølging, det er vel der jeg også får tildelt barselgruppe og må for kontroller/vaksiner når barnet er født?

Så BRA! Da ble du hørt :)
Du kan jo prøve en time til JM og se om du liker det og får kjemi med henne :) sist gikk jg bare til legen, nå går jeg annenhver gang til JM og legen. Alt er lov og ingenting er feil :)

Kontakten med helsestasjonen etter fødsel (hjemmebesøk, vektkontroll, 6ukerskontroll, vaksiner, barselgruppe etc) kommer automatisk uansett, så sånn sett behøver du ikke ha hatt kontakt med helsestasjonen i forkant. Men det kan jo være kjekt for din egen del å ha vært der og være litt kjent med folk og lokale før den tid :) s
 
Back
Topp