Fastlege eller helsestasjon ??

Nordt

Glad i forumet
Novemberskattene 2014 <3
Novemberbarna 19
Noen her som har tatt alle sine kontroller hos fastlege istede for på helsestasjonen (både unde svangerskap og etter)? Vet at man selv får velge hvilken HS man går til, eller om man vil ta alle kontroller hos fastlegen etter førdselen, hvordan er det under svangerskapet?

Pga dårlig kjemi å userøsitet fra vår lokale HS ønsker jeg minst i værden å sette mine føtter der igjen. Har allerede begynt å grue meg til hvis/om jeg må dit.

Syns kanskje det er litt drøyt å be om å få "flytte" HS, da jeg bor i ei bygd.. Og neste HS er i Trondheim. Så tenkte at alternativet mitt er å ta kotrollene hos fastlegen. Vet dere om vi må betale vanlig honorar for slike kontroller?
Må vi går til jordmor under svangerskapet, eller kan man gå til fastlegen da også?

Kan ta alt hos fastlegen, men det er ikke alle fastleger som setter pris på det :p min vil gjerne at jeg skal til jordmor, men hun hadde ikke nektet meg om jeg ville til henne istedenfor.

Er det kun en jordmor på HS? Jeg hadde dårlig kjemi med min og gikk til privat jordmor. Men hadde vurdert å bytte dersom det var kjemien det gikk på. Selv om det innebar lenger reisevei. Eller ta alt hos fastlegen som nevnes over.

Noen her som har tatt alle sine kontroller hos fastlege istede for på helsestasjonen (både unde svangerskap og etter)? Vet at man selv får velge hvilken HS man går til, eller om man vil ta alle kontroller hos fastlegen etter førdselen, hvordan er det under svangerskapet?

Pga dårlig kjemi å userøsitet fra vår lokale HS ønsker jeg minst i værden å sette mine føtter der igjen. Har allerede begynt å grue meg til hvis/om jeg må dit.

Syns kanskje det er litt drøyt å be om å få "flytte" HS, da jeg bor i ei bygd.. Og neste HS er i Trondheim. Så tenkte at alternativet mitt er å ta kotrollene hos fastlegen. Vet dere om vi må betale vanlig honorar for slike kontroller?
Må vi går til jordmor under svangerskapet, eller kan man gå til fastlegen da også?
Kan absolutt ta alt av kontroller hos lege, og barn under 16 år er fritatt for egenandeler så det skal ikke koste noe om du ønsker å ta med ungen til lege istedet for til helsesøster. Men det kan være greit å snakke med legen om dette på forhånd eventuelt, slik at legen er forberedt på det. Det er jo blant annet hjemmebesøk fra helsestasjon etter fødselen.

Du trenger ikke gå til jordmor i svangerskapet, men jeg valgte å gå litt hipp som happ, og merket jo at jordmor var mer dreven i standardundersøkelsene i et svangerskap. Også syntes jeg det var greit at sanne person målt SF målet jevnlig. Men det er jo hver sin smak på dette, som med alt annet! Følte også at jordmor hadde bedre tid enn legen på kontrollene.

Er det kun en jordmor på HS? Jeg hadde dårlig kjemi med min og gikk til privat jordmor. Men hadde vurdert å bytte dersom det var kjemien det gikk på. Selv om det innebar lenger reisevei. Eller ta alt hos fastlegen som nevnes over.
Hvor fant du en privat jordmor? Hva kostet dette? Var hun der også under fødselen?

Hvor fant du en privat jordmor? Hva kostet dette? Var hun der også under fødselen?
Bor i Oslo og her er det flere. Vil tro det er i de største byene. Mener det har kosta 600pr time. Så ikke så galt om man skal ha en eller to timer og resten hos fastlegen. Hun var ikke med på fødsel.

Her tok jeg kontrollene annenhver gang hos lege og jordmor, funka helt topp!
Årsaken til at jeg gjorde det sånn var pga at jeg mislikte å gå gravid og følte det ble for intimt å bare gå til jordmor.
Denne gangen blir det nok kun jordmor da jeg er svært fornøyd med hun jeg hadde sist.
Kjenner flere som kun har gått til lege og de har syntes det har funket godt :)

Jeg var hos legen under mine to svangerskap så har ingen erfaringe av å dra til jordmor :happy:
Var veldig knyttet til legen min i Tromsø, snill og omsorgsfull eldre dame.
Her på «landet» aner jeg ikke hva jeg skal gjøre :happy:

I sist svangerskap gikk jeg nesten bare til legen. Fødte på ABC Ullevål, så var der på noen kontroller og. Men man kan fint bare gå til fastlegen og, ja.

Back
Topp