Fastlege borte over en uke, hva gjør man?

Jasmine

Glad i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei. Jeg hsr aldri vært borti denne situasjonen, er vandt med at fastlege henviser videre til ett annet kontor han samarb med hvis han skal være borte. Men denne siste mnd måtte jeg bytte til en annen (på samme kontor). Men han jobber ikke hver dag. Bare to dager i uken (fordi han jobber andre steder og skal starte opp 100% etter våren). Og vikaren hans er borte nå også. Så det er ingen fastlege hjelp å få?? Sekretæren sa j må vente til etter jul:bag: evt kontskte legevakten?? Men jeg trenger jo viktig medisiner og sykemeld forlengelse! Er det ikke slik at man alltid skal ha rett på helsehjelp via fastlege? Selv når h*n er borte? Hva skal jeg gjøre i denne situasjonen? Noen å ta kontakt med?

på nettet står det «Ved uforutsett fravær er det kommunelegen som har ansvaret for at pasientene får forsvarlig helsehjelp når fastlegen er borte. Han kan da velge å sette inn vikar, eller overføre pasientene midlertidig til en annen lege som har kapasitet. Kommunen har alltid et hovedansvar for at alle innbyggere har en fastlege
 
Kan du ikke bruke e-konsultasjon heller? Det gjør jeg på dager fastlegen ikke er der. Har hun ferie, etc, så svarer noen andre.
 
Ok. Så det absolutt ingen der som kan hjelpe deg? Legevakt da?
Ja hun på sekretæren sa evt legevakt. Men synes d er merkelig at man skal henvise seg til legevakt når man har fastlege og han er borte over en uke uten å gi noe beskjed på pasientsky? Mtp medisiner, graviditet og sykemeld. Legevakt gir jo ikkeut sånt
 
Medisiner bør du kunne få fra legevakt hvis det haster. Sykmelding kan fastlegen tilbakedatere så lenge det er dokumentert når du tok kontakt. F.eks. med e-konsultasjon eller mld på helsenorge :)
 
Ja hun på sekretæren sa evt legevakt. Men synes d er merkelig at man skal henvise seg til legevakt når man har fastlege og han er borte over en uke uten å gi noe beskjed på pasientsky? Mtp medisiner, graviditet og sykemeld. Legevakt gir jo ikkeut sånt
Virker rart ja. Merkelig med bare en lege der også. Han burde i det minste ordnet sykmelding hvis den går ut mens han er borte.
 
Back
Topp