Fastlønn og avspasering

caracara

Forumet er livet
I en arbeidsmåned er det i snitt 162,5 timer. Helligdager og månedlengde sørger for at antall arbeidsdager varierer, slik at noen mnd jobber man under 162,5 timer, andre ganger over. Men, hvordan fører man da overtidstimer? Går man ut i fra 37,5 time i uken og regner overtid for hver uke?

Jeg har 35,5 t arbeidsuke. Å da regner vi overtid etter man har passert det. Men noen uker har man kanskje 40 timer på turnusen og da har jeg ikke overtid, om du skjønner?

I en arbeidsmåned er det i snitt 162,5 timer. Helligdager og månedlengde sørger for at antall arbeidsdager varierer, slik at noen mnd jobber man under 162,5 timer, andre ganger over. Men, hvordan fører man da overtidstimer? Går man ut i fra 37,5 time i uken og regner overtid for hver uke?
Men rød - dager skal man ha betalt for om man skal jobbe den dagen. Men man får ikke tillegg eller overtid for sånne dager, kun timelønna.

Står det ikke i kontrakten hvor mange timer du har per uke/mnd?

Hadde fastlønn og fikk overtid på alt over 37,5 timer i uka.

Snakk med sjefen din om det.
I utgangespunktet har men ikke krav på overtid før man har passert 40 timer pr uke uansett om man jobber 37.5, men vil tro de fleste arbeidsplasser ikke praktiserer det slik ;)

Jeg jobber turnus, så det blir litt annerledes, men prinsippet er jo det samme. Jeg går i en 100% stilling (som for meg medfører ulike timer i de forskjellige ukene) Men om jeg påtar meg en vakt som ikke står oppført på min vaktliste, eller om jeg starter tidligere eller går lenger enn vaktlisten tilsier, så jeg betalt overtid. 100% overtid for en vakt utenom vaktlisten, og 50% overtid dersom jeg begynner tidligere eller avslutter senere..

:)

Hos oss er overtid det som går ut over de faste 37,5 timene pr uke. :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp