Fastlønn i barnehagen

Renate_85

Glad i forumet
Jeg jobber som assistent i barnehage. De første månedene jeg jobbet der gikk jeg på timelønn, men etter jeg ble fast ansatt skulle jeg over på fastlønn. Jeg har kun hatt en måned med fastlønn enda så jeg lurer litt på et par ting.
Får man det samme beløpet hver måned eller er det faste dagssatser slik at det varierer etter hvor mange arbeidsdager det er hver måned?
Hvordan er det med feriepenger og ferie med fastlønn i forhold til ved timelønn.
Jeg har alltid hatt timelønn i tidligere jobber og da opptjener man seg jo feriepenger i løpet av året, også får man feriepenger i juni/juli når man har 3 ukers ferie. De siste ukene med ferie man har krav på kunne man ta når man ville men da fikk man ikke betalt den perioden man tar ferie.

Kan noen som har peiling forklare meg litt[:)]

Fastlønn er fastlønn, du får samme sum hver mnd uavhengig av hvor mange arbeidsdager det er den mnd.
Feriepenger blir beregnet ut fra hvor mye du har tjent året før. Du får 10,2% av forige års lønn som betaling i ferien.
Alt fungerer akkurat på samme måte som ved timelønn, eneste forskjellen er at du vet akkurat hvor mye du får utbetalt hver mnd.

Ok. Men hvis man f.eks tar seg en uke ferie på høsten, får man fortsatt samme beløp den måneden da?

Jeg bare sliter litt med å fortså dette se. For sånn som jeg regner på det så hadde jeg fått mere utbetalt av å ha timesbetalt. Er det riktig da?
Jeg skjønner jo at det stemmer hvis man tar alle 5 ferieukene man har krav på og får betalt selv om man har ferie... Da lønner det seg jo litt bedre.
Der jeg har jobbet før har jeg kun tatt 3 uker ferie på sommeren og aldri brukt opp resten av ferien min fordi jeg ikke har hatt råd til å miste inntekta jeg hadde gått glipp av i ferien.

Jeg har jo 100 % stilling men antall arbeidsdager er jo forskjellig fra mnd til mnd fordet. Noen ganger 21,22,23 osv. Sånn blir det jo uansett.