Fastføde

Sitrondropset

Flørter med forumet
Hvordan får dere i de små grøt, middag og andre ting?
Hu her lille tuppa vil jo nesten ikke ha noe. Vil bare ha mormelk. Giir hu middag i 2-3 tida og grøt 5-6 tida. Men det er ikke så mange skjene hu vil ha. Kanjse en halv porsjon middag og noen skjeer med grøt. Grøten er det værste egentlig
Hu er jo snart 7 mnd så hu burde ha mere mat kansje. Men hu vil jo rett og slett ikke ha. Ammer vist hu vil etter måltide ikke før. Bare sånn at hu jaffal skal spise mere mat

Vi begynte med smaksprøver av fast føde da han var fire måneder, og han har i grunnen vært veldig interessert i mat hele tida. Vi bytter på to typer grøt, en med havre og en risgrøt (morgen og kveld). Av middagsglass spiser han alt mulig av de det står 4 eller 6mnd på. Jeg har ikke orket å amme til de måltidene han får fast føde, syntes det ble så mye styr. I tillegg opplevde jeg det ofte som at han spiste seg så fort mett på puppen, at om jeg ga dette først, slik helsestasjonen anbefalte, var han mett før jeg fikk satt i gang med fast føde. Når han går lei underveis i de måltidene med fast føde, hjelper det ofte for oss å gi litt vann eller fruktpurè som avveksling. 

Dagen ser sånn ut:
07.00 pupp
ofte sover han en lang økt
10.00 en porsjon grøt, med vann til og fruktpurè innimellom
13.00 pupp
ofte sover han en kortere økt
16.00 middagsglass (ca 1/2 av et stort), med vann til og fruktpure innimellom
18.00 pupp
ofte sover han en kortere økt
20.00 en porsjon grøt, med vann til og fruktpurè innimellom
21.00 pupp i senga

Her spises det som spises kan :) Har en liten gutt som er veldig matglad! Er flaskebarn, nå får han ca 4 flasker pr døgn med 140 ml i (noen ganger vil han bare ha 2 flasker løpet av en dag, dette varmierer). Full porsjon grøt morgen og kveld, helt middagsglass og lunsj midt på dagen, dette kan være frukt, fruktpure, banan og pære yoghurt er favoritten. Gir også litt dessert etter middag og etter kveldsgrøten :) 
Han elsker vann og drikker ca 100-140 ml pr dag (lar bevist en flaske med vann være tilgjengelig hele tiden hvor han er).

Takk for svarene :)
Det går litt bedre med middagen, hun spiser vel kansje et halvt glass.
Grøt liker hun ikke, så tenkte jeg skulle prøve en annen slag imorgen. Pluss at det hjalp når jeg ga noen skjeer med fruktsalat innimellom :)

Fjompen vår er ingen fan av grøt, men er veldig glad i frukt, grønnsaker og brødskiver med sardinpostei, laks ol. 
Han spiser en halv skive til frokost i 09-tiden. Har gjerne fått litt pupp på senga og kanskje sovnet en liten time igjen, så han er sulten på noe å tygge og smatte på da.
Mango, avokado, kiwi, raspet gulrot og eple, banan som mellommåltid med pupp som det passer ham. Han kan av og til få en Holle speltkjeks (uten sukker, kun søtet med bananmos) å tanne på mens han venter på feks middagen.
Han spiser stort sett det vi spiser, men usaltet. Smaksetter ofte med litt Vita hjertego' olje og tørket timian.
Middagsmat kan bestå av litt quinoa, villris, speltpasta, rotmos av søtpotet/potet/gulrot.. en av disse til feks laks, makrell, kylling, torsk.. og brokkoli, squash ol som grønnsak. Moser det grovt, sluttet å bruke stavmikser for en mnds tid siden. 
Til kvelds er det moset avokado og banan blandet med hirsegrøtpulver eller 3-kornsgrøtpulver (mais, hirse, ris).

Pupp mellom dette etter behov, noen ganger kun for tørsten. To nattmåltid ennå, selv om disse har minket fra to fulle pupper til det halve.

I dag fikk han igjen en brødskalk på butikken. Sååå fornøyd 

07.00: 180 ml MME
09.00: Grøt
12.00: 180 ml MME + yougurt/smootie
15.00: Middagsglass
18.00: Grøt 
18.45: 180 ml MME

Her lillegutten er glad i mat.
ca. kl. 7.00 får pupp
ca. kl. 8.00 - 8.30 grøt
ca. kl. 12.00 frukt, fruktpure, smothie, brød( har akkuratt begynnt med det)
etter lunch får han pupp
ca. kl. 16.00 - 16.30 middag ( 1 glass eller hjemmelaget)
ca. kl. 17.00 pupp
ca. kl. 19.00 - 19.30 kveldsgrøt
ca. kl. 20.00 pupp i senga og ammer han 2 - 3 ganger på natta
Har bare et problem - han vil ikke drikke noe annet en mm. Har begynnt å gi han vann fra kopp etter hver måltid( blandre innimellom littebitt saft i den)
Og han elsker forskjellig frukt som mellommåltid ( bruker nett som kan kjøpe på apoteket).

Her går det også ganske fint å få i han annen mat, men han kan bli litt lei innimellom og da får han noen skjeer fruktmos som avveksling. Slik ser måltidene våre ut:

08.30 : grøt
12 - 12.30 : litt grøt og frukt, eple,banan, pære
13.00 : 150ml mme
15 - 16 : middagsglass og dessert
18 - 18.30  : grøt
19.00 : pupp

Ammer fortsatt en til to ganger om natta. Får gjerne en pupp mellom 2 og 4 og en på morgenkvisten for å få han til å sove en time eller to til:)

Back
Topp