Fastende blodsukker svangerskapsdiabetes

Fru Januar&August

Andre møte med forumet
Hei.
Lurer på om søvnen kanskje har noe å si på fastende blodsukker? Sover vanligvis i 8 timer (eller ligger i senga da), men inatt sov jeg "bare" i 6 timer, og da var fastende blodsukker på det laveste det har vært. Har hele tiden ligget over grensa, men idag var den på 4,6.
Kan lite/ mye søvn påvirke blodsukkeret?

På diabetes.no står det:
"Søvn kan ha stor innvirkning på blodsukkeret ditt. Lite eller dårlig nattesøvn setter i gang stresshormoner, som igjen fører til svingende blodsukker."
Er jo også logisk da man forbrenner mer/trenger mer energi i våken tilstand enn når man sover.

Så jeg tenker at det kan ha hatt innvirkning, men tviler på at 2 timer mindre søvn kan ha så veldig mye å si.
Nevnte du det for legen?

Målte du tidligere enn tidligere? Min erfaring er at blodsukkeret stiger på morgenen. Hva du spiste igår påvirker også det fastende blodsukkeret. Kanskje spiste du mindre karbohydrater igår enn tidligere?

Blodsukkeret kan stige når du er fastende fordi kroppen lager sukker selv ved fasting. Skjer med meg når jeg er gravid så om jeg måler flere ganger fastende vil det bare stige hvor lengre jeg faster…:/

Back
Topp