Fastelavenssøndag

Monsoon

Elsker forumet
I dag var jeg heldig, var min tur til å stå opp, men spurte mannen om jeg kunne få sove en halvtime til, siden Alannah hadde kommet for å kose i 6 tiden. Han stod opp, og lot meg sove i nesten 2 timer snille mannen min[:)] Og ikke nok med det, han hadde satt bolledeig til meg, han er bare super innimellom altså [:D][:)] (han er mye flinkere enn meg til å lage bolledeig).

Ellers prøver vi å avvenne Raphael med å komme inn til oss om natta, og det funker foreløpig bra. Bruker den easy sleep klokka og avkrysningsskjema med premie (tur til lekeland). I dag ropte han klokka halv sju og lurte på om kaninen skulle stå opp snart, det var jo lyst ute[:D] Håper han slipper så mye mareritt fremover da, var derfor han begynte å havne inn til oss, han er en gutt med mye tanker og masse fantasi. Han tenker mye ved leggetid, feks i går så ville han ikke bli voksen sa han, for han ville ikke dø.[:(] Og så lurte han på hva som skjedde etter vi døde. Synes dette er tanker en 4-åring ikke skal gå rundt å tenke på, men føler jeg må jo svare når han lurer og, kan jo ikke si at vi ikke dør, og så dør plutselig noen rundt oss. Vankelig. Hva sier dere om dette?

Ellers skal jeg snart steke bollene , så skal jeg kanskje rydde litt (huset er bomba, men energien og lysten er lik null), og i ettermiddag skal vi i 3-årsdag, det blir koselig[:D]

Ha en flott dag alle[:D]

God formiddag [:)]

Vi har akkurat spist god frokost, barna er på rommet og leker .. Og vi nyter stillheten, hihi [:D] Senere i dag kommer foreldrene mine og min farmor på middag og fastelavensboller, det blir koselig [:D]

Døden ja, heftig tema. Har såvidt snakket om det noen ganger, og siden jeg ikke vet selv hva som skjer med oss når vi dør så sier jeg det til Johanna. Har sagt at kroppen slutter å virke, og at vi ikke kan snakke og leke og puste og sånt, og så har jeg undret sammen med henne over hva som skjer videre. Vi har lurt på om man kommer til himmelen, eller om alt blir svart, og jeg tror hun synes at man kommer til himmelen, for det lærer de nok i barnehagen

Her var det forresten min sovedag, så jeg lå helt til ni - det var deilig! Nå har vi spist frokost, og det står en bolledeig klar til bolletrilling. Jeg gjør det enkelt, og har kjøpt sånn 1-2-3-deig. Vi skal fylle med en blanding av kremfløte og vaniljekrem, det blir nok godt. Har også litt kokesjokolade som vi kanskje skal rive over

ORIGINAL: lenemor

Døden ja, heftig tema. Har såvidt snakket om det noen ganger, og siden jeg ikke vet selv hva som skjer med oss når vi dør så sier jeg det til Johanna. Har sagt at kroppen slutter å virke, og at vi ikke kan snakke og leke og puste og sånt, og så har jeg undret sammen med henne over hva som skjer videre. Vi har lurt på om man kommer til himmelen, eller om alt blir svart, og jeg tror hun synes at man kommer til himmelen, for det lærer de nok i barnehagen

Har sagt at folk tror forskjellige ting, og at han må etterhvert kjenne på hva han tror på. Han lurte på om man ble til nye mennesker da, synes det var en fin refleksjon da, så lurte han på om katten vår Floris da har blitt til en ny pus. Synes det er tunge tema å diskutere, men også fint på en måte. Men husker jeg var redd for å dø når jeg var yngre (og forsåvidt enda), så prøver å snakke på en måte så han ikke skal bli redd. (han er allerede redd for alt mulig, en konsekvens av for stor fantasi).

Døden er ikke ett lett tema nei. Her har det vi snakket mye om døden i det siste, siden barndomskameraten min mistet datteren sin på 7 år[:(] Her er vi blitt enig om at man sikkert kommer til himmelen og kan løpe fritt rundt uten sykdommer som hemmer.

Nå holder jeg på å bake gulrotkake for senere i dag skal vi i bursdagsbesøk for å feire min mormor som fyller 85 år. Blir nok koselig det. Man først skal jeg se skigutta[:D][:D][:D]

Ha en fin søndag alle sammen[:)]

Om han har en genuin frykt for døden tror jeg han har behov for å få konkretisert, drøftet og avdramatisert noe - og det er så vanskelig, for man kan jo ikke si at det bare er gamle som dør, eller at det er noe som skjer med slemme barn, men man må få dem til å forstå at det ikke hjelper å gå og bekymre seg for det. Jeg tror jeg ville tatt med meg Raphael på biblioteket jeg, og funnet bøker som handler om døden - det er mye fint der!

Hei fin fin søndag jenter [:)]

Jeg så du Monsoon fortalte sønnen din lurte på en del om døden. Kjente meg igjen her å måtte jo bare svare. Det finnes masse fine bøker om døden som lenemor nevner her. Det har hjulpet oss veldig siden jeg nettopp mistet min mor gullguttene mistet mormoren sin. Sander har snakket masse om dette i det siste.
Vi har også blitt enige om at hun har reist til himmelen og vinker ned til oss hver kveld før vi sovner. Der har hun det godt nå [:)]
Sander snakker også masse om at når han legger seg og sovner, så våkner han igjen, derfor er ikke han død. De forstår så mye mye mer en vi tror. Så har troen på å inkludere de i det meste og forklare så godt vi kan.

Jeg vil til slutt anbefale en bok som heter Farvel, her muffin. Det handler om et gammelt marsvin som dør. Det er en utrolig fin bok som forklare det med å dø så fint. Vi har hatt utrolig masse hjelp av den boken [:)]

Ellers har vi hatt en fin dag hos min far og konen idag, spist boller og kost oss ute i finveret [:D]

Ha en fin fin søndag jenter [:)]

ORIGINAL: Sanderogeliasmamma

Hei fin fin søndag jenter [:)]

Jeg så du Monsoon fortalte sønnen din lurte på en del om døden. Kjente meg igjen her å måtte jo bare svare. Det finnes masse fine bøker om døden som lenemor nevner her. Det har hjulpet oss veldig siden jeg nettopp mistet min mor gullguttene mistet mormoren sin. Sander har snakket masse om dette i det siste.
Vi har også blitt enige om at hun har reist til himmelen og vinker ned til oss hver kveld før vi sovner. Der har hun det godt nå [:)]
Sander snakker også masse om at når han legger seg og sovner, så våkner han igjen, derfor er ikke han død. De forstår så mye mye mer en vi tror. Så har troen på å inkludere de i det meste og forklare så godt vi kan.

Jeg vil til slutt anbefale en bok som heter Farvel, her muffin. Det handler om et gammelt marsvin som dør. Det er en utrolig fin bok som forklare det med å dø så fint. Vi har hatt utrolig masse hjelp av den boken [:)]

Ellers har vi hatt en fin dag hos min far og konen idag, spist boller og kost oss ute i finveret [:D]

Ha en fin fin søndag jenter [:)]

Takk for tips både Lenemor og SandeogEliasmamma. I kveld sa han bare at han ikke ville dø, jeg så han var veldig trøtt så jeg spurte om han ville snakke om det nå, eller senere, men han ville det senere. Skal se om jeg finner noen gode bøker, å ha på lur når han selv vil snakke om det. Vi hadde en katt som døde for et år siden, og den snakker han mye om, og døden rundt den, men det er først i det siste han har skjønt at mennesker også dør. (han spurte faren direkte en gang , og vi kan jo ikke lyve heller) Har også tro på å inkludere de så mye som mulig, men er så redd for å skape mer tanker enn han allerede har. Heldigvis har vi rom hver kveld for prat etter lesinga, og det er da han tar opp slike tema. (fryktelig interessant også da) [:)]

Back
Topp