Faste tider til mat og dupp?

1600km nord

Glad i forumet
Har dere etterhvert fått faste tidspunkt for spising og soving på dagtid? Lille jenta her er 6 uker og vi tar det fremdeles som det kommer. Hun ammer når hun er sulten og jeg passer på at hun sover nok i løpet av dagen. Jeg husker ikke når storebroren fikk faste rutiner på dette og kan ikke huske vi gjorde noe spesielt for å få det til. Kom litt av seg selv tror jeg. Det plager meg ikke så veldig, men kanskje det hadde vært bedre for henne?
Jeg er nyskjerrig hvordan det er hos dere. Gjør dere/har dere gjort noe for å få rutiner på plass? Føler dere det er viktig?
 
Hæ? Rutiner? :p
Nei her er det mating og soving etter behov. Baby er 9 uker. Planlegger ikke å begynne med noen faste rutiner på dagtid heller. På kvelden har vi faste legge rutiner da :)
 
Nei. 11 uker i morgen. Etterhvert tror jeg storebror lagde sine selv med to dupper på dagen. Det eneste jeg har planlagt er å prøve å få til formiddagsdupp kl 12fra neste sommer så den er innarbeidet til bhgstart i august. Må kanskje dobbeltsjekke med småbarnsavdelingene at jeg husker rett tidspunkt, er jo noen år siden storebror var der.
 
Har begynt å få litt rutiner her, ja. Er 10 uker gammel. Jeg sørger for at han får sovet litt på formiddagen og ettermiddagen, ellers blir han sykt grinete. Hvor lenge han sover styrer han jo selv. Kl. 18 er han som regel kjempetrøtt, så da tar vi kveldsstellet ca. 1830, så mat og så sover han resten av kvelden. Siden han får mme er det ganske standard 3-4 timer mellom matingen, stort sett 3 timer, og da blir det jo til nesten samme tid hver dag :)
 
Ikke så mye rutiner. Annet enn mat ca hver 3.time på dagtid (noen ganger 4.). Og sjekk av bleie iallefall etterpå. Sover om natta, annenhver natt kort/lang virker det som, i går sov ho til ni så da ble det bare fem måltider og ho våkna seks i dag, så da når vi seks måltider. Så da blir det vel fem igjen i morga.
 
5 uker her, og ikke noen særlige rutiner enda annet enn mat (pumpet mm) ca hver 3.time dag og natt. Dupper gjerne i sofaen sammen oss på kvelden, og legges i bedside criben når vi legger oss.
 
8 uker, mat og soving etter behov. Stort sett amming hver 1-3time selv på natten
 
Har ikke noen faste rutiner. Men ser at baby har sine rutiner i grunn (5 uker) - men det er fordi matpausene kommer til faste tider. Også er det jo stort sett soving i mellom da :p

Maten kommer på intervall på hver 2-3 time. Soving i mellom.
Men er vi ute å kjører ærend, så sover baby alltid litt lengre. Da ser man at det gjerne forskyver seg litt.

Siste uken har det blitt mer søvn på nattestid. Som gjør at det blir en lengre periode våkentid på dagen.
Denne er også "forskyvbar" om baby har sovet lengre pga. bilkjøring osv. Men passer alltid på at i denne våkentidene er vi aktiv. Bader, gjør litt gymnastikk osv - slik at baby blir sliten/trøtt til kvelds.
 
Har ikke noen faste rutiner. Men ser at baby har sine rutiner i grunn (5 uker) - men det er fordi matpausene kommer til faste tider. Også er det jo stort sett soving i mellom da [emoji14]

Maten kommer på intervall på hver 2-3 time. Soving i mellom.
Men er vi ute å kjører ærend, så sover baby alltid litt lengre. Da ser man at det gjerne forskyver seg litt.

Siste uken har det blitt mer søvn på nattestid. Som gjør at det blir en lengre periode våkentid på dagen.
Denne er også "forskyvbar" om baby har sovet lengre pga. bilkjøring osv. Men passer alltid på at i denne våkentidene er vi aktiv. Bader, gjør litt gymnastikk osv - slik at baby blir sliten/trøtt til kvelds.
Tror vi må bli flinkere på våkentidaktivisering på ettermiddag/kveld, for ho er lys våken og strålende fornøyd når vi egentlig vil legge oss....
 
Tror vi må bli flinkere på våkentidaktivisering på ettermiddag/kveld, for ho er lys våken og strålende fornøyd når vi egentlig vil legge oss....

Ja, det er litt vanskelig å glemme til tider.
Skal innrømme jeg var litt dårlig til det første to ikene.
Men etter at jeg har bestemt meg for at baby skal få utfordret seg - så sover baby store deler av natta!

Og det er ikke vanskelig heller. Nå er vi ikke så gamle (5 uker), men vi ser på mønster, etterligner ansiktsuttrykk, lager pludrelyder som får respons fra meg, bærer rundt i huset og nærmere dit baby fester blikk. Er blikket festa så beveger vi babyen så nakken må gå glidende fra den ene siden til den andre (trene muskler). Legger på magen - gjør ansiktsuttrykk der også. Og selvfølgelig respons om baby gjør noe som ligner krabbing (lenge til det skal skje enda, men er viktig at baby skjønner når jeg syns noe er positivt også).
Bading her er en aktivitet (ikke en del av kveldsstell) og vi tar gjerne fjeset bort til arm når vi pludrer sammen/lager ansiktsuttrykk. Baby er så liten at den forstår ikke at den har armer, men etter første utviklingstrinn reagerer mer på berøring. Så er en fin ting for å koble følelse med neste utviklingstrinn som omhandler oppdagelsen av armer og bein

Også viktig å ikke slite ut for mye heller.
 
Back
Topp