Faste måltider

Lykkelig eple

Glad i forumet
Hvor mangen måltider får baybyene deres til dagen nå? Og evt når begynte dere med de forsjellige måltidene?

Her får han fruktpurré på morgenen, grøt på kveldstid, også har vi begynt med tilvenning av middag.

Ellers så ammer jeg enda, både dag og natt da han enda er våken opptil 3-4ganger om natten og vil spise...

her får han en frukt/grøt måltid til lunch i 12-13 tiden og grøt til kvelds..har også bynt tilvenning av middag :) han sover rundt nå, så blir ganske tette ammemåltider på dagtid. 2-3 timer max...

Her gir vi grøt morgen og kveld + litt fruktmos eller frukt i safe feeder av og til. Vi begynte med smaksprøver på grøt når han var litt over 4 mnd. Når han var 5 begynte vi med et grøtmåltid til.

Grunnen til at vi begynte så tidlig er at han er litt liten og helsesøster ville se om det kunne hjelpe på vekta. Det gjorde det ikke, så han er nok bare litt liten av natur ;)

I tillegg begynner jeg å jobbe når han er 6,5 mnd, så da var det greit å begynne litt tidlig i tilfelle vi måtte bruke lang tid på tilvenningen.

Ellers får han det han vil av morsmelk resten av dagen :)

Vår gutt får to grøtmåltider om dagen. Et ca kl 12 på formiddagen og et ca 17.30. Utenom det går det i amming og litt fruktmos og smaksprøver. Begynte å sove rundt etter vi økte fra 1-2 grøtmåltider om gangen. Ikke prøvd middag enda.

Her får hun fruktmos eller most banan i lusjtid, og grøt til kvelds sånn ca. 17.30. Fikk smake litt most potet for første gang i går. Ellers går det i morsmelk. Men nå er det desverre ikke så veldig lenge til jeg skal begynne å jobbe, så må finne ut hvordan vi best kan legge opp dagen da... 

Varierer litt, men i gjennomsnitt ser det slik ut:
Om hun har sovet hele natta får hun pupp da hun våkner slik at hun ikke blir for sulten
08:00   Grøt, ofte med sviske i. Ca 100 ml melk
11:00   Biovit og ca 160 ml melk
13:30   Middagsmat og ca 50 ml melk + litt dessert (fruktmos)
16:00   Ca 150 ml melk
17:45   Nattagrøt med most banan og ca 50 ml melk.
Får pupp før hun legger seg slik at hun får det hun trenger før natten.

Vi har vært veldig bekymret for om hun får i seg nok mat, så har hatt full kontroll på alt hun spiser. Ser også at vi har gått fort frem med mat i forhold til andre :/

han spiser grøt ganger om dagen (morgen og kveld), brødskive, middag, mme og fruktmos.

Lurer på om vi er de eneste som sliter med å få i babyen fast føde..
Jeg fullammer og jenta vår vil ikke ha flaske. Flaske med vann er ok, men ikke med mm.
Nå har vi straks holdt på med smaksprøver på grøt i 3 mnd (Hun blir 7 mnd om en uke), men vi har fått i henne hele smaksporsjonen bare 3 ganger. Vi har prøvd flere typer grøt, med fruktpure, sviske og nå holder vi på med hirsegrøt med litt malt og det virker litt mer interessant igjen. Hun får også smake på litt middag, frukt og grønt, men det er ikke noe hun kaster seg over. Dermed ammer jeg ca annenhver time på dagen(spiser max 4min av gangen), hver time fra kl 16 og på natta sover hun maks 3 timer ad gangen nå. (Fra 19-7) Frem til hun var 4 mnd som hun gjerne 6-9 timer sammenhengende, så jeg mistenker at hun er sulten og hadde hatt godt av en real porsjon grøt før leggetid. Synes det går helt greit, men ser frem til mer sammenhengende søvn og at pappaen kan få matet henne litt. Bare 1,5mnd til jeg skal på jobb også. Tips tas mot med takk :-)

Mannehanne skrev:
Lurer på om vi er de eneste som sliter med å få i babyen fast føde..
Jeg fullammer og jenta vår vil ikke ha flaske. Flaske med vann er ok, men ikke med mm.
Nå har vi straks holdt på med smaksprøver på grøt i 3 mnd (Hun blir 7 mnd om en uke), men vi har fått i henne hele smaksporsjonen bare 3 ganger. Vi har prøvd flere typer grøt, med fruktpure, sviske og nå holder vi på med hirsegrøt med litt malt og det virker litt mer interessant igjen. Hun får også smake på litt middag, frukt og grønt, men det er ikke noe hun kaster seg over. Dermed ammer jeg ca annenhver time på dagen(spiser max 4min av gangen), hver time fra kl 16 og på natta sover hun maks 3 timer ad gangen nå. (Fra 19-7) Frem til hun var 4 mnd som hun gjerne 6-9 timer sammenhengende, så jeg mistenker at hun er sulten og hadde hatt godt av en real porsjon grøt før leggetid. Synes det går helt greit, men ser frem til mer sammenhengende søvn og at pappaen kan få matet henne litt. Bare 1,5mnd til jeg skal på jobb også. Tips tas mot med takk :-)

Har du hørt om babystyrt mattilvenning? Det går ut på at man lar babyen spise alt selv med hendene. Da får hun leke med og utforske maten før hun spiser den i tillegg til at hun får ta del i familiemåltidet. Vi har såvidt begynt med denne metoden og som vi koser oss :D! Kan allerede etter bare et par dager se at hun får i seg noe, det ligger spor i bleien ;)

Back
Topp