Fast jobb, ekstravakter, sykemelding

Kameleon

Elsker forumet
Aprillykke 2017
Jeg eier en 75% stilling i tredelt turnus. De siste tre månedene hAr jeg tatt så mye ekstravakter som jeg kan for å komme opp i ca 100% mtp at jeg skal ut i permisjon. Før disse månedene var jeg i svangerskapspermisjon med første barnet.

Har den siste uken vært sykemeldt 100% nå, og har ikke noen planlagte ekstravakter fremover. Jeg har da tenkt at jeg kun får betalt for mine 75% dersom jeg forblir sykemeldt. Men så leste jeg et sted at noen også har fått penger for ekstravakter ved sykemelding. Har noen erfaring med dette? Hva om jeg går tilbake i jobb i redusert stilling- vil jeg da tape på det økonomisk ift å være 100% sykemeldt?

Permisjonspenger vet jeg at jeg får for ekstravakter også, iallfall gjorde jeg det med forrige barn :)

Vi er sikker mange i samme båt, håper noen kan dele sine erfaringer :)

Man har vel krav på lønn for avtalte vakter, i sykemelding? Sånn er det hos oss iallefall..

Ellers kommer det vel litt ann på hvem som lønner deg i en sykemelding. Jeg jobber kommunalt og det er derfor jobben som betaler min lønn og de får igjen fra NAV. Dermed mister ikke jeg feriepengegrunnlaget mitt etter 12 uker i sykemelding. Dersom man blir lønnet av NAV mister man feriepengegrunnlaget etter 12 uker, og man vil jo derfor tape økonomisk på sikt. Men du vil jo få sykepenger for de % du ikke kan jobbe, i en gradert sykemelding, så pr lønning vil du vel ikke merke det økonomisk.. Sånn er det hos oss iallefall :)

Jeg fikk fastlønnen min fra arbeidsgiver, også var det beregnet hvor mye ekstra jeg hadde jobbet i snitt utover dette, og det fikk jeg betalt ut fra nav. Siden jeg var sm frem til permisjonen startet var det også dette som ble grunnlaget for permisjonspenger.

Du får betalt for det du har jobbet. Som regel de siste 4 ukene før Sm.

Ja det stemmer at du har rett på å få sykemelding fra ekstravaktene også. Hvordan det virker i praksis vet jeg ikke. Ville snakket med nav.

Back
Topp