Fast føde?

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
jeg vet at den anbefalte nedre grensen for å begynne å gi barnet ditt "mat" er 4 mnd, men er det egentlig noe galt i å begynne tidligere? Sønnen min er 3,5 mnd og jeg vurderer å begynne å gi han litt mat en gang om dagen. Dette pga at jeg har hørt at de fleste barn sover bedre om natten etter at de har begynt å spise fast føde, og sønnen min sover bare i gjennomsnitt 12 timer i døgnet og er utrolig urolig om  natten. Men er det farlig å begynne fot tidlig liksom?

Begge mine jenter var 3mnder når jeg begynte med det, for den enkle grunn at de hadde behov for det!!
Glad jeg begynte med det for den resulterte i blidere,fornøyde unger og de sov faktisk om natten etter de begynte å få grøt!! (Ånei, var ikke derfor jeg gidde det så tidlig... les over[:)])

Min sønn var 3,5 mnd gammel, og fikk tarmslyng.

Ingen av mine sov bedre på natten pga jeg begynte med fast føde, og jeg begynte så vidt å introdusere tynn tynn grøt ved 5 mnd, og litt middag fra 6 mnd. Det er en grunn til de anbefaler FRA 4 mnd, men personlig så mener jeg fra 6 mnd er det beste.

Mht søvn så sov eldstemann utrulig lite per dag, mens minstemann sover masse. Det er forskjell fra baby til baby, så 12t er nok hva som er normalt for din sønn. Hør med helsestasjonen hvis du er skikkelig usikker ;)

Her fikk han en smaksprøve(maisgrøt og risgrøt) i ny og ne fra 3,5 mndr. Men bare 1-3 ts, ikke hele måltider.
Gikk fint det. Du kan jo begynne med litt sviskemos og grønnsaksmos også feks.
Da vi hadde matlagingskurs på helsestasjonen, var yngste der knappe tre måneder. Han fikk smake både banan og avokodaomos, gulrot-kålrot-potetmos, bringebær-ananas-bananmos. Og det var jo HS som serverte dette til alle babyene, så tipper det ikke er noe krise altså!

Back
Topp