Fast føde

Marty94

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Noen andre som har tenkt å begyne så smått med fast føde fra 4 mnd av? Vi har fått det anbefalt ettersom jeg delammer og dette i teorien skal da erstatte morsmelkerstatning for dere som begynner, hva tenker dere evt å starte med? Grøt, banan, gulerotpure? Og hvordan tenker dere å tilvenne barnet? :happy:
 
Vi prøvde første skje med grøt i dag, hun er 16 uker - blir 4 mnd om 10 dager. Tynn, tynn, tynn grøt, og kun ei skje for å smake på. Hun grynta bare på nesen og det kom sivende ut igjen, hehe. Jeg delammer også. ☺️
Begynner etterhvert med grønnsaksmos og avokado også. Ei skje, forså å øke på med litt mer når jeg ser hun vil/kan/tåler det. Begynte i samme tid med storesøster også, men hun likte ikke mat og spise lite, men var fint og tilvenne. Hun likte ikke det jeg moste og lagde, hun aksepterte kun kjøpe-glass med middag og mos. Ellers gikk det mye i avokado, og etterhvert kokte jeg egg (smilende) og moste med smørr og potet, for å få i henne alle kildene til næring. Selv om det var en rar blanding, så spiste hun iallefall. Da var hun nærmere ett år da, er vel noe med egg(?) om jeg husker riktig og forsiktighet rundt eventuell allergi.
Ble ikke ordentlig glad i mat før hun var nærmere 1.5 år, så spent på lillesøster ☺️
 
Jeg har flaskebaby, så vi begynner med smaksprøver ved 4 mnd. Banan og svisker regner jeg med, og havregrøt :) Hun kommer til å få smake på vår mat rimelig fort også.

Husk bare at banan kan gi hard mage, mens svisker gjør det motsatte - så det kan jo være et aspekt å tenke på ved tilvenning.
 
Flaskebaby her og vi starter med smaksprøver ved 4 mnd-alder :)
Tenker å begynne med grøt og svisker. Gir bare 1-2 babyskjeer i starten og øker gradvis.
Førstemann nektet alt jeg prøvde å lage selv, og foretrakk det som var på ferdigglass fra butikken. Får se hva lillebror synes om "hjemmelaget" mat :p
 
Fullammer og tenker å vente til babyen kan sitte, bruker pinsettgrepet og eller virker moden for å spise selv. Vi startet med smaksprøver da eldste var 4 måneder og brukte både skjemating og babyled (barnestyrt tilvenning). Men nå tenker jeg at vi ikke behøver starte så tidlig og at vi kan vente til minste er nærmere 6 måneder. Får se om ikke vi blir utålmodige før den tid...
 
Fullammer, og venter nok til 6 mnd. Synes det er så koselig med amming, og storesøster slet sånn med avføring etter jeg startet med fast føde, så jeg utsetter nok oppstarten en stund med lille. :)
 
Starter ved 4 mnd. Fullammer. Men vil bruke god tid på smaksprøver og tilvenning istedet får å kjøre for hardt på ved 6 mnd.
 
Jeg gleder meg til å begynne med smaksprøver, og vil begynne når hun er fire mnd. Hadde veldig god erfaring med det med storebror. Men ikke grøt, det stoppet hele systemet hans. Men moser av ulike slag, frukt, grønnsaker, div kraft og allslags smaker. Så får vi se om lillesøster tåler grøt, eller om det er samme med henne!
 
Han her skal få fra han er 4 mnd. Fullammet min eldste til hun var 6 mnd og da fikk hun jern mangel. Så nå er jeg anbefalt og gi han fast føde fra 4 mnd
 
Back
Topp