Fast føde

Sjarmtroll

Glad i forumet
Nå har babyen blitt 6 mnd og vi har prøvd fra 4 mnd å gi grøt. Samme grøten over lengre tid og hun vil ikke spise. Så nå har vi også prøvd med middager og det vil hun heller ikke ha. Får henne ikke til å spise det. Føler at hun nå burde få i seg mer fast føde og kanskje være oppi en hel posjon daglig...

Prøv andre typer grøt? :) Tror det finnes 4 forskjellige fra 4 mnd.

Det er ikke nødvendig å begynne før barnet er 6 mnd (med mindre h*n ikke går tilstrekkelig opp i vekt), så du er ikke sent ute.
Bare prøv med én og én matvare av gangen, prøv forskjellige typer skjeer, og les om BLW. (Baby Led Weaning.)
Mange har suksess med det.
Ellers er det ingen hast, bare ta det i barnets tempo.
Morsmelk/mme skal være hovednæringen det første leveåret, så foreløpig trenger barnet bare små smaksprøver.
Husk også å prøve samme matvare over noen dager, før du introduserer noe nytt, så du vet om barnet reagerer på noe.
Forsøk f.eks søtpotet/vanlig potet, gulrot, eple eller en annen type grøt.

• Liker
Reactions: BMC
Hvis du ammer trenger hun ikke starte med smaksprøver før 6 mnd og bruke en måneds tid på å komme opp i en posjon. Sånn etter boka.

Men mine unger har begge nektet. Fint lite man får gjort. Press gjør det bare verre. Det løsnet ikke før ved 10 mnd. Ingen av de har manglet noe. Utviklet seg normalt, eldste var veldig langt framme i alt. Men pass på at du spiser næringsrikt selv hvis du ammer.

Det funket best å holde seg til en grøt istedenfor masse forskjellige smaker. Kjøpte en nøytral grøt fra holle som ikke er tilsatt noe, tror det var hirse (mest jernrik). Og blandet den med morsmelk. Den likte de best siden det ga en kjent smak. Bruk mme om du ikke ammer. Helt tynn konsistens.

Eldste var overhodet ikke interessert i mat, yngste var veldig interessert hvis jeg spiste noe. Så da lot jeg henne smake på det jeg hadde og putte selv i munnen. Eldste likte bare mat med masse smak i - det første han faktisk spiste "frivillig" og ville ha mer av var tikka masala som jeg spiste. Var 8 mnd.

Back
Topp