Fast føde...

Embla88

Elsker forumet
Septembermødre <3
Junilykke2018
Hvor mye fast føde får deres små nå? Hva gir dere? Og gir dere mat eller melk først i måltidet?

Mange spørsmål fra meg i dag :p

Gir grøt på formiddagen og på kvelden, og litt grønnsaks- eller fruktmos ila ettermiddagen. Han får som regel melk etterpå, særlig ifbm grøtmåltidene, men hvis han er veldig sulten blir han grinete og utålmodig og da er det bare å finne frem puppen først :)
Gir fremdeles ferdiggrøt for 4+ mnd, havregrøt om morgenen og risgrøt om kvelden, for den er uten gluten og fiber så da blir det ikke bæsjebleie om natta. Har begynt å blande inn en skje med havregrøt nå for å venne magen til litt å jobbe med og mette bedre. Tenkte å begynne med å lage grøten selv når pakkene er tomme, nå som vi er oppe i en mengde der det er verdt bryet ;) Håper at han da etterhvert vil sove bedre på natta!

6 mndr her nå :)

Sånn her er ca dagen:

0700 - ei flaske melk
09-10 - en porsjon grøt + vann.
Dupp - av og til litt melk på flaske før dupp, kommer an på.

13-14 etter dupp - ei flaske melk

16 - en porsjon middagsglass + evt litt frukt etterpå og vann

så er det litt grøt og ei flaske melk før leggetid

vann mange ganger i løpet av dagen.

Jeg gir en flaske ca 08.00, (drikker ca 200ml) lager så grøt til han og frokost til meg selv. Dvs han får grøt ganske rett etterpå. Han får ris/mais grøt til frokost og havregrøt til kvelds, begge fra nestle. Gir stort sett litt sviske eller pæremos til grøten.

Så er det dupp. Lunsj ca kl 12. Da får han flaske og frukt/smoothie. Drikker ca 120ml. Har gitt melk først frem til nå.

Middag ca 15.30-16 da har han fått kun flaske frem til nå, prøvde å gi grønnsaksmos i dag og han slukte det. Drakk ca 100ml etterpå.

Kveldsmat ca 18 med grøt og så en flaske på senga ca 200ml. Tilbyr vann på tutkopp til hvert måltid, men han leker mer enn han drikker av den. :p

Da sover han natta gjennom, dvs ingen mat på natta.

Synes det er vanskelig å vite hvor mye han skal ha. Liker alt vi har prøvd hittil. Men han burde vel ha en del melk fremdeles.

Lite rutine på klokkeslett her fortsatt på dagtid.
Men vi begynner med melk med malt. Litt grøt eller grønnsaksmos på formiddagen og grønnsaksmos på ettermiddagen. Melk og pupp innimellom hele dagen, når hun er sulten. Det varierer med både hyppighet og mengde. Men langt fra fullt måltid med fast føde

Går ikke etter klokka, men har begynt å få en rutine på amming og mat.
Ammer fortsatt og har bra med melk ennå, så får pupp som regel ca. 5-6 ganger i løpet av dagen. Hender hun får litt på natt også vist hun våkner, litt ettersom. Noen ganger sover hun hele natta uten mat.
I tillegg til melk får hun fruktmos sånn ca midt på dagen, grønnsaksmos til middag og grøt til kvelds. :)

Har ikke noe fast klokkeslett enda, ammer fortsatt så det går for det meste i melk enda. Får litt grøt på kveldstid, og så smaker han litt forskjellig frukt og grønt om dagen :)

Melk

Grøt, men hun spiser lite av det, ikke begeistret. Kanskje etpar ss. Så melk rett etterpå

Melk

Grønnsaksmos, noen ss tilsammen. Nam nam! Så får hun litt melk i tillegg

Melk

Natta :)

Når hun får grøt/grønnsaker så drikker hun ikke så mye melk etterpå, kanskje en halv porsjon :)

Melk

Grøt, men hun spiser lite av det, ikke begeistret. Kanskje etpar ss. Så melk rett etterpå

Melk

Grønnsaksmos, noen ss tilsammen. Nam nam! Så får hun litt melk i tillegg

Melk

Natta :)

Når hun får grøt/grønnsaker så drikker hun ikke så mye melk etterpå, kanskje en halv porsjon :)
Vår syns grøt er veldig godt med mos av sviske eller aprikos oppi :)

Her får han mm, en liten kopp grøt på kvelden og litt frukt i løpet av dagen.

Takk for svar alle sammen! Vanskelig å bli klok på dette når alle gjør så forskjellig. Vi får bare fortsette å tilby både melk og fast føde og la han spise/drikke det han vil ha. :)

Pupp på morgen (rundt 06.30)
Grøt og pupp (rundt 09.00)
Da sover hun godt!!
Pupp (rundt 12)
Frukt og pupp (rundt 15)
Så sover hun godt igjen
Grøt og pupp (rundt 18/19)

Hun har ikke sovet over enda, så ammer ca to ganger mellom 19 - 06.30. :)
Synes vi har kommet inn i en god rytme!

Pupp på morgen (rundt 06.30)
Grøt og pupp (rundt 09.00)
Da sover hun godt!!
Pupp (rundt 12)
Frukt og pupp (rundt 15)
Så sover hun godt igjen
Grøt og pupp (rundt 18/19)

Hun har ikke sovet over enda, så ammer ca to ganger mellom 19 - 06.30. :)
Synes vi har kommet inn i en god rytme!
Hver gang jeg synes vi er inne i en god rytme endrer noe seg :p krysser fingrene for at deres varer en stund! :)

Hver gang jeg synes vi er inne i en god rytme endrer noe seg :p krysser fingrene for at deres varer en stund! :)

Hehe det håper jeg og! Hun har gått fra å være våken 4-5 ganger om natta, til maks 2, som oftest 1 etter av vi startet med grøt 2 ganger om dagen. Det er helt fantastisk med mer søvn ;)

Hehe det håper jeg og! Hun har gått fra å være våken 4-5 ganger om natta, til maks 2, som oftest 1 etter av vi startet med grøt 2 ganger om dagen. Det er helt fantastisk med mer søvn ;)
Det drømmer jeg også om! Har ikke sett noe effekt av mat enda. Annet enn hard mage :confused:

Per nå ser dagen ca sånn ut:
Ca kl 08: pupp
Ca kl 12: grøt (halv porsjon) og vann. Pupp etterpå.
Ca kl 16: grønnsaks- eller fruktmos (halv porsjon) og vann. Pupp etterpå.
Ca kl 18: full porsjon m grøt og vann. Deretter kveldsstellet. Også pupp.

Han er som oftest i seng et sted mellom 19-20, og er våken 1-2 ganger for mat per natt.

Her begynte han å sove gjennom natta etter vi starter med grøt på kvelden. Gikk gradvis fra å våkne for mat to ganger til en og oftere og oftere uten å våkne for mat. Skjer av og til at jeg ammer på natt hvis han våkner og ikke sovner igjen når han får smokken. Men det har skjedd maks en gang i uka i det siste. Veldig godt! Vurderer å flytte han på eget rom snart, kanskje sover vi enda bedre alle sammen. Lest en del om natt avvenning, glad det gikk seg til av seg selv!

Krysser fingra for at det samme skjer hos dere! :)

Back
Topp