Fast føde

Fiona84

Shrek <3
Oktobermirakler 2013
VIP
Høyrer at nye råd for fast føde vil bli å begynne med graut på 4mnd. Men mange begynner på 3mnd. Er det mange her som tenker å introdusere fast føde så tidlig? Eller vente til 4mnd eller 6mnd? Kjenner at eg har lyst å begynne så tidlig som mulig med graut på kvelden, så snuppa kan sove litt meir enn 4timar på natta. Men no er ho berre 10veker, så enno er det litt for tidlig:p

Jeg har begynt å introdusere grøt ved ca 4 mnd på jentene.. men det var også fordi at det blw anbefalt siden jeg ikke ammet.. men tenker at om lillebror har behov for mer mettende mat enn mme når han er litt under 4 mnd, så begynner jeg smått da ;)

Tja.... begynner vel mellom 3 og 4 mnd tror jeg. Begynte med sviskepure til storebror da han var 3 mnd gammel fordi han han utrolig treg mage og malt begynte å miste effekten da posjonene ble større (delammet han). Etter det introduserte jeg mat litt etter litt.

Jeg fullammer lillebror. Han er snart 3 mnd og sover stort sett aldri mer enn 3 timer i slengen på natten. Siste uka har han slått til med 2-2,5 timer mellom hver oppvåkning o_O Jeg begynner å kjenne at det tar på litt å ikke ha sovet mer enn 3 timer sammenhengende de 3 siste mnd.... Derfor begynner vi nok litt før 4 mnd med kveldsgrøt i håp om at han sover litt lengre i slengen på natt!

Jeg må si jeg merker stor forskjell på natten på disse to, altså delammet vs fullammet! Storebror sov opptil 5 timer i slengen på natt fra han var et par mnd gammel, samt la seg rundt kl 19 ganske tidlig. Lillebror nekter å ta kvelden før tidligst kl 21 og sover mye kortere intervaller....

Det kommer jo helt an på barnet. Må jo se hvilke behov det har. Om nattevåke og krav om mye mer mat og oftere er det et sikkert tegn på at man må starte med grøten.
I tillegg er det jo stor forskjell på mm og mme barns behov.
Her blir det vel på nyåret en gang grøt for lillesøster, men så går hun på mme.
Man må som mor ta den avgjørelsen helt selv. ;)

Jeg kommer til å begynne ved 3 mnd alder, gjorde det med storesøster også:) Vesla nå har bare fått mme siden hun var 2 uker da jeg ikke hadde mer mm, samme med storesøster. Og merker nå at behovet for mer mat er større. Så her blir der velling rett på ny året Har faktisk prøvd litt i dag å tatt i en ts maisgrøt i mme(140 ml). Ser ut til å fungere bra!:)

Storebror fikk grøt for første gang på 6 mnd dagen. La på seg fint og sov hele natten, så så ikke behov for det før. Lillesøster er fortsatt veldig fornøyd med morsmelk og sover godt, så ser ikke behov enda iallefall, tar det som det kommer, men håper å vente til 6 mnd denne gangen og siden vi tenker oss en sydentur i mars.

Høyrer at nye råd for fast føde vil bli å begynne med graut på 4mnd. Men mange begynner på 3mnd. Er det mange her som tenker å introdusere fast føde så tidlig? Eller vente til 4mnd eller 6mnd? Kjenner at eg har lyst å begynne så tidlig som mulig med graut på kvelden, så snuppa kan sove litt meir enn 4timar på natta. Men no er ho berre 10veker, så enno er det litt for tidlig:p

4 timer er jo sykt bra da.... hadde jeg hatt så mange timer i gangen hadde jeg vært overlykkelig!!!!!! Vi begynte med velling ved 3,5 mnd alder, men der er av den grunn at han våkna med 1 timers mellomrom hele natta på det verste. Nå er han 4 mnd og får grøt på kvelden, og nå sover han 8-11 timer i slengen:)

Jeg hadde iallefall venta når minin din sover så lenge i gangen, det er jo helt normalt:)

Sent from my SM-N9005 using BV Forum mobile app

Hva tenker dere er store matkrav? Her spiser lille 160 ml mme hver andre time gjennom hele dagen og sovner for natta mellom åtte og ni. Sover 10-12t natt. Er litt luren på å prøve litt velling når hun bikker tre mnd. Er nå bare to. Hva tenker dere om det?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Hva tenker dere er store
Imatkrav? Her spiser lille 160 ml mme hver andre time gjennom hele dagen og sovner for natta mellom åtte og ni. Sover 10-12t natt. Er litt luren på å prøve litt velling når hun bikker tre mnd. Er nå bare to. Hva tenker dere om det?

Er hun fornøyd med 160? Det er jo bare rett over grensa, og siden hun sover då lenge hadde iallefall ikke jeg bekymra meg.. men om det blir noe mer ville jeg snakket med hs angående velling.

Lurer på og begynne om ca 14 dager, da er hu 3 mnd. Blander til 180 som jo er 195 ferdigblanda og spiser opp alt hver gang. Og blir jo 5-6 flasker om dagen så greit og begynne med litt velling tenker jeg :)
Sent from my GT-I9305 using BV Forum mobile app

Fullammer min på 11 uker, og det holder iallefall enda. Han legger seg 21.00, og har et måltid på natta.. noen ganger sover han hele natta også. Men han er stor og vokser fort, så ser for meg at han kan få behov for mer fast føde etterhvert som aktivitetsnivået øker. Tipper vi introduserer grøt fra 4 mnd, og lar han få litt smaksprøver etterhvert i tillegg til ammingen :-) så tar vi det gradvis derfra.

Sendt fra mobilen.

Er hun fornøyd med 160? Det er jo bare rett over grensa, og siden hun sover då lenge hadde iallefall ikke jeg bekymra meg.. men om det blir noe mer ville jeg snakket med hs angående velling.

Hun er fornøyd ja ;) Smiler og prater når hun er våken :-D Hva er grensen? Skal på kontroll midt i januar, tenkte å høre med hs då. ;)

Hun er fornøyd ja ;) Smiler og prater når hun er våken :-D Hva er grensen? Skal på kontroll midt i januar, tenkte å høre med hs då. ;)

Da ville ikke jeg stressa med fast føde hvertfall:) man burde jo utsette det så lenge som mulig..

Grensen er 1 liter, men de går visst bort fra den grensen nå fordi barn er så forskjellige. :) ja,jeg ville nok snakket med hs jeg også!;)

Nå er det ikke gitt at de sover lenger selv om man introduserer fast føde, det erfarte jeg selv med første. Hun fikk grøt fra 4 mndr(ble anbefalt av hs å begynne med grøt da hun hadde lav vektoppgang), men sov aldri lenger enn to timer sammenhengende om natten alikevel.

Tenker å introdusere grøt fra 4 mndr av nå også. Han er en stor gutt som krever mye mat, det har jeg spesielt fått merke i det siste da jeg ikke alltid har nok melk til siste måltid før vi legger oss for kvelden.

Nå er det ikke gitt at de sover lenger selv om man introduserer fast føde, det erfarte jeg selv med første. Hun fikk grøt fra 4 mndr(ble anbefalt av hs å begynne med grøt da hun hadde lav vektoppgang), men sov aldri lenger enn to timer sammenhengende om natten alikevel.

Tenker å introdusere grøt fra 4 mndr av nå også. Han er en stor gutt som krever mye mat, det har jeg spesielt fått merke i det siste da jeg ikke alltid har nok melk til siste måltid før vi legger oss for kvelden.

Signerer denne, for nå er minin her tilbake til gamle 3timers øktrer:p

Signerer denne, for nå er minin her tilbake til gamle 3timers øktrer:p
Det er min og. Med 200 ml hver økt. Begynte med tynn grøt og litt grønnsakspure på glass på mandag. Han fikk ikke vondt i magen(det burde er vel få rett etter mating i så fall?) men har plagdes litt med luft i magen. Vet ikke om det kommer av det ene lille måltidet med grøt på morran når det kommer 6 timer senere?

Det er min og. Med 200 ml hver økt. Begynte med tynn grøt og litt grønnsakspure på glass på mandag. Han fikk ikke vondt i magen(det burde er vel få rett etter mating i så fall?) men har plagdes litt med luft i magen. Vet ikke om det kommer av det ene lille måltidet med grøt på morran når det kommer 6 timer senere?

Min reagerte på svisker, da kom luften mange timer senere, så det kan nok være. Grønnsaker er kanskje hardt da? Min er 4 mnd og vi måtte kutte ut å prøve grønnsaker da det ble for hardt for magen...

Back
Topp