Fast føde til babyen

idah87

Flørter med forumet
Dere som har begynt å gi fast føde til babyen, når gir dere det? Gir dere bare på kvelden, eller får de på dagen også?

Sent from my HTC One X using BV Forum mobile app

Jeg begynte med litt grøt om formiddagen, og da jeg så at det gikk greit byttet jeg tidspunkt slik at hun nå får grøt om kvelden. I går begynte vi med litt mat på formiddagen også, foreløpig går det i litt gulrot, men snart skal vi prøve oss på andre grønnsaker også. Formiddagsmaten er bare små smaksprøver, mens kveldsgrøten er nesten oppe i en full porsjon.

Helsesøster anbefalte å starte med 2sjeer grøt på dagtid, hvis mini skulle få knip får han da på kveld og ikke natt.. Den lille mengden er for å venne magen til fast føde. Jeg ammer først, og gir maten etterpå, da skal visst mm beskytte magen:) helsesøster sa at hovedregel er å amme først også gi mat etterpå fra 4 mnd, og omvendt fra 6 mnd:)

Etter ei uke med smaksprøver flytter vi grøten til kvelden, og håper nattesøvnen blir bedre

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg begynte med litt grøt om formiddagen, og da jeg så at det gikk greit byttet jeg tidspunkt slik at hun nå får grøt om kvelden. I går begynte vi med litt mat på formiddagen også, foreløpig går det i litt gulrot, men snart skal vi prøve oss på andre grønnsaker også. Formiddagsmaten er bare små smaksprøver, mens kveldsgrøten er nesten oppe i en full porsjon.
Sånn har jeg planer om å gjøre det og:-) begynte på mandagen, så tar det rolig. Men gir sviskemos på kvelden.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Jeg begynte i dag. Ga henne litt grøt når vi åt middag.. Hun er 4mnd og en uke.. Hun har sett så interessert ut i vår mat, så nå syns jeg hun måtte få noe ;) Jeg har tenkt å få inn måltidet på kvelden , hvis det går bra med smaksprøvene nå..

Sent from my iPhone using BV Forum mobile app

Hu her får om morran og kvelden. Hu sover så lenge om natta. Men hu spiser bare ordentlig om kvelden. Da blir det nesten tomt. Hu får grøt så mme. Prøvde det andre veien men det ble bare tull. Hvis hu skal ga mat på glass får hu det til middag. Men så må jeg legge til at hu spiser ca 800-900 ml mme om dagen selv med grøt.

Han får som regel til kveldsmat men virker som det går for sakte? Selv om han ikke burde være veldig sulten ut ifra mattidene... Han gaper og liker det men så blir han rasende etterhvert og da går det ikke mer til slutt..
Han hater å sitte i newbornsetet sitt.. Vet ikke hvorfor.. Har ikke akkurat brukt det mye så :P

Dattera mi er 4 mnd. Var 2 mnd 3 uker og noen dager når hu begynte med grøt. Det var en knute på navlesnoren så næringen var kuttet i ca 2 uker i magen. Så hu er veldig sulten. Fikk beskjed av helsesøster at der var greit. Men hu er ikke overvektig.

Han er nå 4 mnd og har fått grøt på kvelden (kl 18) den siste uken. Vi startet med kun et par skjeer, og er nå oppe i tre spiseskjeer med grøtpulver. Han har ikke hatt noe magetrøbbel siden han ble født, så vi gir på kvelden :)

Følger dere anvisning på grøt pakken eller lager dere grøten på slump? :) Gir dere matglass med frukt/grønnsaker? Gav i dag frøkna mi sviskemos pga lite avføring på en stund. Hun likte den bedre enn grøten :P Hun har aldri fått sviskemos før, men det falt virkelig i smak. Kan jeg gi litt frukt eller sviskemos? Hun har ikke fått vondt i magen av det og hun spiste et halvt glass! Turte ikke gi henne mer. Det var et lite glass. Noen som gir grønnsaker og/eller frukt? :)

♡Prinsesse 14 juli♡

Jeg lager på slump, for den blir fort tykk av og stå. Da heller jeg bare litt mer vann oppi. Det står på pakken at man kan tilpasse selv.

Jeg tenkte å begynne å gi litt smaksprøver på frukt nå som han har fått grøt i en uke.

Svisker kan fort gi veldig laus mage, så kanskje greit å ikke gi altfor mye ;)

Når dere begynne med et helt måltid om kvelden, hvordan reduserer dere mme/mm da? Tenker å etterhvert gi en porsjon, men skal det være i tillegg til mme eller må jeg da bytte ut et mme måltid med grøten? Til nå har hun fått litt grøt 17.30 og flaske 18.15, så legges hun 18.30.

I dag fikk han most potet :) Måtte ha i en del vann for at det skulle bli tynn nok konsistens men med bitte bitte små skjeer gikk det fint. :)
Kjedelige ting først og søtere ting etterhvert. ;)

Når dere begynne med et helt måltid om kvelden, hvordan reduserer dere mme/mm da? Tenker å etterhvert gi en porsjon, men skal det være i tillegg til mme eller må jeg da bytte ut et mme måltid med grøten? Til nå har hun fått litt grøt 17.30 og flaske 18.15, så legges hun 18.30.

Jeg gir i tillegg til mme. Han blir sint når han ikke vil ha mer og jo eldre de blir jo mer skal de jo ha så det går jo litt opp i opp fremover.

Back
Topp