Fast føde/smaksprøver

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Lillesnupp er fire måneder neste uke (Hjelp som tida flyr!!) og kjempenysgjerrig på hva vi voksne spiser. Hun følger maten med blikket og smatter når hun får sitte ved bordet sammen med oss:love017 Derfor tenker vi å starte med smaksprøver etter firemånederskontrollen hos helsesøster, men da lurer jeg på litt ting og tang.

1: Jeg har kjøpt middagsglass fra 4 mnd, men tviler sterkt på at hun spiser opp alt innen holdbarheten etter åpning. Kan jeg helle resten i isterningsposer og fryse ned porsjoner?

2: Skal jeg amme før eller etter smaksprøver?

3: Om jeg blander pumpet mm i grøten, skal den da varmes opp slik som vannet? Eller halvblander man varmt vann og romtemperert mm?

Førstegangs og dette er jeg fullstendig grønn på! :dontknow
 
Har ikke svar på noen av spørsmålene dine, tenkte bare å høre om dere har fått innkalling til helsestasjonen rundt 4 mnd's alder?
Det har vi og da er det gruppesamtale med fast føde som tema [emoji4]
 
Jeg fikk en sånn liten bok på helsestasjonen om fastføde. Kanskje du kan spørre om den :) sto svar på mange av spørsmålene dine der.

Jeg skal ikke gi hverken grøt eller babymat så var ikke til så stor nytte for meg men hehe
 
Har ikke svar på noen av spørsmålene dine, tenkte bare å høre om dere har fått innkalling til helsestasjonen rundt 4 mnd's alder?
Det har vi og da er det gruppesamtale med fast føde som tema [emoji4]
Vi skal på ordinær kontroll ved 4 mnd. Vi bor på en bitteliten plass og lillesnupp er eneste babyen på 4 mnd i bygda, så det blir lite gruppesamtaler av sånt:joyful: Hun helsesøstera vi skal på kontroll hos til 4 mnd er vikar, og ei svime som kun er flink med ungdommer. Derfor forventer jeg ikke å få særlig mye ut av den timen, og spør her inne som det forhåpentligvis finnes noen oppdaterte sjeler:happy:
 
Du kan fint fryse resten i isterninger, så lenge maten er 100% fersk å nyåpnet:) de "skal" bare ha en skje ved tilvenning så glasset er dårlig å vell så det lenge før det er oppspist:) øke på med ca en skje hver gang så lenge magen tåler det:) amming FØR mat :)
 
Du kan fint fryse resten i isterninger, så lenge maten er 100% fersk å nyåpnet:) de "skal" bare ha en skje ved tilvenning så glasset er dårlig å vell så det lenge før det er oppspist:) øke på med ca en skje hver gang så lenge magen tåler det:) amming FØR mat :)
Takk! :happy:
 
1: Dette vet jeg ikke, men tenker at det ville gå dersom man gjør det med en gang man åpner glasset. Kanskje sende en mail til produsenten å spørre?

2: Frem til rundt 8 måneds alder så skal mm/mme være den største delen av kostholdet. Så amme først :)

3: Man skal være litt forsiktig med å varme opp mm, for å ikke ødelegge alt de fine mm inneholder. Regelen er å varme det opp i varmt vannbad frem til kroppstemp. Ikke i mikro. Og om man bruker mm så kan det hende at grøten etterhvert blir veldig flytende, men ikke tilsett mer grøtpulver. Det som gjør den flytende er enzymene som er i mm som bryter ned tykkelsen i grøten.
 
Back
Topp