Fast føde smaksprøver og promper veldig mye

annth

Glad i forumet
Jeg har en jente på litt over 4 mnd og har begynt med smaksprøver på grøt og etter at hun fikk det har hun begynt å prompe mye mer og det lukter litt også.

Jeg delammer henne siden hun ikke la på seg nok i samråd med helsesøster.

Siden hun ble født, har det virket som at istedenfor å rape så promper hun for å få ut luften i magen.

Har noen vært borti noe lignende eller hvor vanlig er dette?
 
Grøt (korn) er ganske hardt for magen, så kan være derfor. Går an å teste grønnsaker istedetfor, evt vente 1-2 uker og prøve igjen. Mulig det er for tidlig for henne, delamming eller ei :)
 
Anbefalte HS fast føde så tidlig fremfor å supplere med MME og/eller hjelpe deg med ammingen? :/
 
Jeg fikk anbefalt å begynne med smaksprøver når hun var 4 mnd og jeg har allerede delammet en god stund allerede før hun ble 4 mnd. I dag tok hun grøten enda bedre med noen dager pause pga sykdom. Jeg har gitt grøt med noen dagers mellomrom. Jeg har ikke gitt noen grønnsaker ennå. Jeg kan godt ta det de dagene hun ikke får grøt.
 
Jeg fikk anbefalt å begynne med smaksprøver når hun var 4 mnd og jeg har allerede delammet en god stund allerede før hun ble 4 mnd. I dag tok hun grøten enda bedre med noen dager pause pga sykdom. Jeg har gitt grøt med noen dagers mellomrom. Jeg har ikke gitt noen grønnsaker ennå. Jeg kan godt ta det de dagene hun ikke får grøt.

Grøt er ikke nødvendig, men veldig hardt for magen.
Rart at HS ikke har anbefalt å begynne med/fortsette med supplement av mme.
Smaksprøvene skal være veldig, veldig små i begynnelse, og barnet skal ha like mye mm/mme ved siden av smaksprøvene det første året. :)
 
Jeg fikk anbefalt å begynne med smaksprøver når hun var 4 mnd og jeg har allerede delammet en god stund allerede før hun ble 4 mnd. I dag tok hun grøten enda bedre med noen dager pause pga sykdom. Jeg har gitt grøt med noen dagers mellomrom. Jeg har ikke gitt noen grønnsaker ennå. Jeg kan godt ta det de dagene hun ikke får grøt.

Hvilke grøt har du gitt? Hirse grøt er den som er mildest for magen. Vanlig at magen reagerer litt ved oppstart av fast føde. Går som regel seg til etterhvert.
 
Følger [emoji4] Jeg har også begynt med smaksprøver med vår på 5mnd. Hun har fått gulrot, agurk, søtpotet, vanlig potet, pære, eple og banan. Det er bittelitt hun får, kun ment for å bli vant med smak og konsistens. Hun har begynt å bæsje oftere igjen([emoji53]), men jeg er usikker på om det er maten som gjør det. Hadde noen dager uten, men det hjalp ikke. Syns det hadde vært synd å ikke gi henne litt forskjellig å smake. Hun er veldig interessert. Og så leste jeg en plass at barn fram til ca 7mnd aksepterer nesten alt de smaker og at hvis de har fått smakt en del forskjellig før den alderen, så liker de flere forskjellige ting når de blir eldre. Vet ikke om dette stemmer, men 2åring her fikk smake ulike ting fra 4,5mnd og han liker så å si alt han får (han spiser ikke så mye, men det er en annen sak..)
 
Samme skjedde her :) det går over :) men grøt mistenker jeg at skaper mye luft i magen, så er bare normalt vel?

Vi testa med mye forskjellig i starten med most mat, kos dere med en rolig start og ha det gøy! Bland inn kanskje svisker i grøten for å få litt fart på magen? :)
 
Jeg husket plutselig at jeg blandet litt mm i alt storebroren fikk i begynnelsen. Det hadde jeg glemt. Kanskje det hjelper? Mener å huske at det gjør det litt lettere for dem å fordøye maten. Det heter seg at du ikke skal ha mm i grøt men jeg har aldri helt forstått hvorfor ikke.
 
Jeg husket plutselig at jeg blandet litt mm i alt storebroren fikk i begynnelsen. Det hadde jeg glemt. Kanskje det hjelper? Mener å huske at det gjør det litt lettere for dem å fordøye maten. Det heter seg at du ikke skal ha mm i grøt men jeg har aldri helt forstått hvorfor ikke.

Det går fint å blande mm i alt mulig, men når maten er for varm, går mange av næringsstoffene til spille, og maten det blandes i blir tynnere. :)
 
Hvilke grøt har du gitt? Hirse grøt er den som er mildest for magen. Vanlig at magen reagerer litt ved oppstart av fast føde. Går som regel seg til etterhvert.
Jeg har gitt Nestlé sin risgrøt med banan og Nestlé sin mild havregrøt. Byttet i mellom de to.
 
Følger [emoji4] Jeg har også begynt med smaksprøver med vår på 5mnd. Hun har fått gulrot, agurk, søtpotet, vanlig potet, pære, eple og banan. Det er bittelitt hun får, kun ment for å bli vant med smak og konsistens. Hun har begynt å bæsje oftere igjen([emoji53]), men jeg er usikker på om det er maten som gjør det. Hadde noen dager uten, men det hjalp ikke. Syns det hadde vært synd å ikke gi henne litt forskjellig å smake. Hun er veldig interessert. Og så leste jeg en plass at barn fram til ca 7mnd aksepterer nesten alt de smaker og at hvis de har fått smakt en del forskjellig før den alderen, så liker de flere forskjellige ting når de blir eldre. Vet ikke om dette stemmer, men 2åring her fikk smake ulike ting fra 4,5mnd og han liker så å si alt han får (han spiser ikke så mye, men det er en annen sak..)
Da skal jeg prøve litt mer andre ting også. Hennes storebror fikk også spise og teste grønnsaker også. Nå har det gått noen dager og promper ikke så mye. Kan henne at hun har reagert på noe jeg har spist også.
 
Samme skjedde her :) det går over :) men grøt mistenker jeg at skaper mye luft i magen, så er bare normalt vel?

Vi testa med mye forskjellig i starten med most mat, kos dere med en rolig start og ha det gøy! Bland inn kanskje svisker i grøten for å få litt fart på magen? :)
Takk for svar. Jeg blandet sviskemos og mindre promping faktisk merket jeg.
 
Jeg husket plutselig at jeg blandet litt mm i alt storebroren fikk i begynnelsen. Det hadde jeg glemt. Kanskje det hjelper? Mener å huske at det gjør det litt lettere for dem å fordøye maten. Det heter seg at du ikke skal ha mm i grøt men jeg har aldri helt forstått hvorfor ikke.
Jeg har blandet mme i grøten hennes sammen med varmt vann. Jeg har en mistanke derfor grøten går ned siden det er en kjent smak. Hun er like kjapp som broren når det gjelder ta fast føde.
 
Anbefalte HS fast føde så tidlig fremfor å supplere med MME og/eller hjelpe deg med ammingen? :/
Jeg fikk beskjed etter at hun har blitt 4 måneder at jeg kunne begynne med smaksprøver av grøt eller grønnsaker. Delamming fungerer for meg, samme gjorde jeg med hennes storebror. Hun la ikke på seg nok av amming etter 3 måneds kontrollen. Flere måltider med mme fungerer nå. Jeg gir mme til de måltidene jeg føler at det er behov.
 
Jeg har gitt Nestlé sin risgrøt med banan og Nestlé sin mild havregrøt. Byttet i mellom de to.

Kanskje bananen ble litt for hard for magen? Henger med på det andre skriver om å prøve litt forskjellig frukt og grønnsaker og kanskje ta en grøt pause en ukes tid før du prøver på igjen. Her ble lillesøster veldig dårlig i magen (mye luft og mageknip) av alt annet enn ren hirse grøt + fruktmos laget av sviske og pære, men det gikk seg etter et par uker. Nå går alt ned på høykant. Vi begynte også ved 4 mnd :)
 
Back
Topp