Fast føde måltider

BabyNr2-2024

Forelsket i forumet
Hvordan ser deres dag med fast føde ut? Her er junior godt i gang med mat! Men undrer meg nesten om jeg gir han for lite mat, selv om det virker mye for min del...

Han får pupp om han ønsker ved leggetid, par ganger gjennom natten og på morgenen.

Ellers er det ca slik:
07:30 grøt
10:00 smoothie
12:00 grøt
14:30 smoothie/middagsmos
16:30 smoothie
18:00 grøt

Han er veldig aktiv og et matvrak, vekten hans følger kurven, men virker alltid som om han vil spise til han sprekker :woot:
 
Jeg synes nesten dette så litt mye ut jeg da, men jeg er helt fersk på denne fronten, så jeg skal kanskje ikke si så mye :p Gutten min er 6 mnd og jeg fikk beskjed fra helsesykepleier om å øke fra 1 til 2 grøtmåltid pr dag (morgen og kveld) og etterhvert et måltid frukt/grønnsaker midt på dagen. Etterhvert også mellommåltid, og amming innimellom. Min er også matvrak og kunne sikkert spist grøt til det tøt ut ørene på ham:hilarious: I dag er første dag med øking av måltider og planen så langt er:
Ammer før vi står opp (for han virker alltid sulten da).
Grøt før 1.dupp.
Ammer når han står opp.
Smaksprøver på frukt/grønnsaksmos før 2.dupp, ammer ved behov.
Ammer når han viser behov for det resten av dagen.
Ca kl 18 grøt før kveldsstellet.
Ammer fortsatt som del av legging, øver på å slutte å sovne til puppen.

Her er det helt umulig å holde noe tidsskjema, da våkentid varierer fra 2-4 t, og duppene varierer fra 20 min til 2 t.
Tenker at så lenge han får pupp når han viser behov for det, virker fornøyd og følger kurven sin, så får han vel i seg nok:happy:
 
Her er vi snart oppe i en halv porsjon grøt morgen og kveld.

06ish (05-0630) - pupp
07/0730 - pupp og så grøt
Amming resten av dagen, men holder på med litt smaksprøver midt på dagen. Skal snart føre inn ett fast måltid der.
18/1830 pupp og så grøt

Frøkna er 7mnd
 
For lite mat? Så mye ut spør du meg(typ mer enn nok! Misforstå meg rett her!). Men jeg aner ikke. Hadde sjekket med helsestasjonen om du føler deg usikker :)

Her har vi ett fast grøt måltid rundt lunsj, får da også servert vann til grøten. Resten av måltidene er flaske.
Har planer om å øke til to fast føde måltider.

Tror forøvrig noen unger bare liker mat veldig godt :)
Så lenge han følger kurven er det vel innafor :)
 
Last edited:
Her er det veldig stor interesse for mat; men foreløpig er han ganske småspist. Han smaker/spiser en skje eller tre og så er det bare tull og tøys resten. Vet ikke om jeg ikke klarer å time det når han faktisk er sulten, for hender noen ganger at han spiser en del, og gaper ivrig. Da er der spesielt avokado og mango/banan-Mos som helst går ned. Grøt er ikke spesielt interessant , selv med alle former for fruktmos i. Klemmeposer med grøt er bedre, men har jo lyst at han skal spise mer vanlig mat :eek::oops:
Skal på 7 mnd kontroll idag (ekstra konsultasjon for å følge med på vekten) og håper han følger en kurve snart og ikke at den går nedover :rolleyes:
 
Tviler på at du gir for lite :)
Morsmelk er vel anbefalt som hovedernæring det første året, og overgangen til fast føde godt kan gå gradvis. (Bare sånn at det ikke leses feil; jeg mener at så lenge baby får noe fast føde ila dagen nå, så kan du ikke gjøre feil/gi for lite. Tror ikke det finnes noe fasit på maks føde :p men må jo gradvis økes uansett)
Så lenge du og baby er fornøyd, må det vel være greit.

Mi spiser litt babygrøt, eller littegrann middagsmat på ettermiddagen/kvelden. Tilsvarende ca en halv porsjon.

Til lunsj kan vi også smette inn med litt brødskive, banan eller kokt egg, som hun får lov til å grise som hun vil med. Blir litt spising, men for det meste er det heller trening av motoriske ferdigheter :p Prøver hjelpe henne spise litt av det dog .

Så, hun spiser ikke en hel porsjon mat for dagen engang.
Resten er morsmelk.
 
Fullammer fortsatt. Hu e 7 mnd, får graut 2 x daglig men ikkje full porsjon ennå.
Får litt frukt av og t i babyfeeder.
 
Her smaker han gjerne på ting, og kanskje en kvart porsjon grøt når han får grøtmåltider tilbudt 2 ganger daglig. Han smaker på mine brødskiver og middagsmat. Spiser av en kvart kokt gulrotstang selv f.eks og Marie kjeks/maispinner. Smaker mye, men spiser lite:p Virker som han fortsatt foretrekker puppen, og vi fullammer ennå:)
 
Her har vi prøvd oss på blw, så baby spiser når vi spiser, og får da smake på det vi spiser :) Det blir som regel 3 ganger om dagen (frokost, lunsj og middag). Det blir ikke så mye spising, men heller at hun utforsker maten. Så her ammes det fortsatt mye :p
 
Min spiser masse mat. Grøt morgen og kveld og ca et halvt middagsgæass 1-2 ganger om dagen. Frukt og smoothier innimellom. Ammes på kveld, natt og morgenen.. noen ganger midt på dagen, men føler ikke hun tar så mye da. Får litt erstatning på flaske også. Hun styrer der litt selv føler jeg. Så lenge magen virker bra, så må man bare prøve seg frem. Alle barn er forskjellig :)
 
Back
Topp