Fast føde, hva lager dere?

LinnS

Glad i forumet
Oktoberbarna 2021♡
Hva lager dere til deres små? Trenger inspirasjon på hjemmelaget mat og smoothie. Lure ting dere har sammen med mat for mer næring osv, kom med deres beste tips til hjemmelaget babymat :D
 
Søtpotetmos, eple og pæremos, aprikosmos og fryser ned i isterningsbrett. Blander en isterning i ein porsjon graut. Har lakt maisgraut(den inneholde ikkje jern), havregraut og hirsegraut. Kjører havregryn i blender, så d et blir `pulver` og lettare å eta for bayben. Jenta mi like best nestle sin graut, så vurdere å slutta å laga sjøl. Kjipt å laga mat som hu ikkje vil ha og tidsbruk, nestle går ned på høykant. Har prøvt å blanda i sviskemos i heimalakt graut, då går d litt bedre.
 
Eh...
Jeg gir brødskive, frukt og middag..
Brødskive med leverpostei - delt opp i strimler. Er skorpen grei (ikke steinhard) får hun den også.
Frukt, går mest i banan egentlig. Deles i små biter.
Middag; gjerne det samme som vi spiser. Men ser at det blir MEST brokkoli, egentlig. Får gjerne suge og tygge på ei kjøttstrimle, evt i biter om det er mørt, og kose seg med brokkoli.

Ellers gir vi gjerne grøt til kveldsmat. Laget selv èn gang, det ble ikke noe slager, så har ikke fått somlet meg til senere. Vurderer teste hirsegrøt dog.
Jeg prøver så langt det er mulig å unngå Nestlé (selv om det er strengt tatt nesten umulig; da de har maaaange ulike produkter), så blir semper sin grøt.
Blir sikkert å gå over til havregrøt etterhvert, hun er godt vant med biter nå, så.
 
Gir egl det samme vi spiser, gutten ekke glad i grøt. Liker heller ikke most mat. Han spiser selv små biter av det vi spiser eller i strimler/stenger av kjøtt, gulrøtter, brokkoli, søtpotet, avokado, maisbiter mm
 
Eh...
Jeg gir brødskive, frukt og middag..
Brødskive med leverpostei - delt opp i strimler. Er skorpen grei (ikke steinhard) får hun den også.
Frukt, går mest i banan egentlig. Deles i små biter.
Middag; gjerne det samme som vi spiser. Men ser at det blir MEST brokkoli, egentlig. Får gjerne suge og tygge på ei kjøttstrimle, evt i biter om det er mørt, og kose seg med brokkoli.

Ellers gir vi gjerne grøt til kveldsmat. Laget selv èn gang, det ble ikke noe slager, så har ikke fått somlet meg til senere. Vurderer teste hirsegrøt dog.
Jeg prøver så langt det er mulig å unngå Nestlé (selv om det er strengt tatt nesten umulig; da de har maaaange ulike produkter), så blir semper sin grøt.
Blir sikkert å gå over til havregrøt etterhvert, hun er godt vant med biter nå, så.

Har eg grunn til å unngå Nestle? Har ikkje lest någe negativt om den før. Masse å lera når en får sitt fuste barn.
 
Jeg gir holle sin grøt, den inneholder kun havre og er lett å blande med morsmelken jeg har til overs i frysen. Blander i sesamfrø eller cashew nøtter da det er mye jern i det, av og til fruktmos i, blåbær, pære eller svisker. Skal teste ut kikkert, gullerot og søtpotet snart, har endelig stavmikser som virker. Prøvde semper sin grøt, men den ble som sement følte vi og barnet slet med å få det ut. Når frysen er tom kommer jeg til å lage grøt fra havremel eller stålkuttet kavre som bløtlegges og kokes, hun har fått klumper i grøten siden begynnelsen så det er heldigvis ikke noe stress og må uansett lære å spise mye forskjellige konsistenser ^^ hun får også smake på bønner, avokado, blåbær det har bært lett å dele opp i passelige biter. Hun fikk også suge på en sitron båt som var veldig godt
 
Jeg gir stort sett det samme som jeg spiser. Brødskiver, frukt, grønnsaker, bananlapper, middagsmat. Hvis jeg skal lage noe litt kjapt til baby blir det som regel banalapper eller en omelett :) Eventuelt piske sammen egg med noen grønnsaker, putte i muffinsformer og steke i ovnen i 10 min, da kan man putte i det man vil.
 
Har eg grunn til å unngå Nestle? Har ikkje lest någe negativt om den før. Masse å lera når en får sitt fuste barn.

Neida, det er bare en lett boikott, da Nestle har vist gang på gang at de bryr seg kun om penger; og ikke menneskevelferd og helse. :) Ingenting galt med produktene deres SÅNN sett (.. bare ikke la deg lure til å tro at "NATTgrøten" deres er noe særlig mer mettende enn vanlige grøten, f.eks). Det er også dem som har mest utvalg av smaker og slikt, så. :)

Men det er vanskelig å unngå Nestle helt, da de egentlig eier produkter innen omtrent alle kategorier. :p Men så godt som det er mulig, unngår jeg derfor dem.
 
Neida, det er bare en lett boikott, da Nestle har vist gang på gang at de bryr seg kun om penger; og ikke menneskevelferd og helse. :) Ingenting galt med produktene deres SÅNN sett (.. bare ikke la deg lure til å tro at "NATTgrøten" deres er noe særlig mer mettende enn vanlige grøten, f.eks). Det er også dem som har mest utvalg av smaker og slikt, så. :)

Men det er vanskelig å unngå Nestle helt, da de egentlig eier produkter innen omtrent alle kategorier. :p Men så godt som det er mulig, unngår jeg derfor dem.
Fortstår den boikotten.
Fant ut at Nestle` kom godt ut i test av babygraut. Har ikkje prøvt nattgrøten, ingen plan om det. Hu sovne greit om kvelden.
 
Fortstår den boikotten.
Fant ut at Nestle` kom godt ut i test av babygraut. Har ikkje prøvt nattgrøten, ingen plan om det. Hu sovne greit om kvelden.

Her bruker jeg nattgrøten men ikke fordi den heter godnatt, men fordi det er den eneste "rene" grøten. Altså plain havregrøt og ikke frukt og slikt i den :)
 
Fortstår den boikotten.
Fant ut at Nestle` kom godt ut i test av babygraut. Har ikkje prøvt nattgrøten, ingen plan om det. Hu sovne greit om kvelden.
Neida, på tv2 hjelper deg kom de bare frem til at nattgrøten og vanlig havregrøt var akkurat det samme; det bare spilte på navnet for å lure penger av folk. :p
 
Dere som gir mat med biter - har babyen dere fått tenner?
Vi gir ikke så mye forskjellig enda. Det han får er noen smoothieposer (han liker ikke grøt), most potet/gulrot, avocado og brødskive med leverpostei.
Har ikke turt å gi han noe særlig biter da han brekker seg lett, og jeg er litt redd han skal få det i halsen siden han jo ikke har noen tenner enda...
 
Dere som gir mat med biter - har babyen dere fått tenner?
Vi gir ikke så mye forskjellig enda. Det han får er noen smoothieposer (han liker ikke grøt), most potet/gulrot, avocado og brødskive med leverpostei.
Har ikke turt å gi han noe særlig biter da han brekker seg lett, og jeg er litt redd han skal få det i halsen siden han jo ikke har noen tenner enda...
Hva legger du i biter?

Her er biter kun om det mates med skje og er «knuselig» med tunga.

Ingen tenner enda her, men gir ting som er så mørt at tenner ikke trengs og i en størrelse hun kan holde selv.

6-9 mnd staver eller større biter de kan holde selv, 9-12 mindre biter ettersom pinsettgrepet begynner rundt den tiden.
 
Dere som gir mat med biter - har babyen dere fått tenner?
Vi gir ikke så mye forskjellig enda. Det han får er noen smoothieposer (han liker ikke grøt), most potet/gulrot, avocado og brødskive med leverpostei.
Har ikke turt å gi han noe særlig biter da han brekker seg lett, og jeg er litt redd han skal få det i halsen siden han jo ikke har noen tenner enda...
Mini hadde ingen tenner når vi startet med fast føde fra 6 mnd (nå har hun to nede), og vi har ikke gitt grøt/smoothie. Har kun gitt mat i staver o.l. Feks brødskive, agurk, banan, avokado, bananlapper osv. Babyer har brekningsrefleksen mye lengre frem på tunga, og de brekker seg derfor lettere enn oss. Det er en måte for baby å jobbe med maten på og lære seg å spise :) Det skal faktisk ganske mye til før baby setter noe i halsen. Så lenge baby brekker seg, lager lyd og er rød i ansiktet så er det ingen fare, da ordner de opp selv, men blir baby blå i ansiktet og stille trenger hun hjelp. Jeg syns selv det er ubehagelig når mini brekker seg og hoster, men hun ordner alltid opp selv:) Jeg sitter på henda mine:hilarious:
 
Dere som gir mat med biter - har babyen dere fått tenner?
Vi gir ikke så mye forskjellig enda. Det han får er noen smoothieposer (han liker ikke grøt), most potet/gulrot, avocado og brødskive med leverpostei.
Har ikke turt å gi han noe særlig biter da han brekker seg lett, og jeg er litt redd han skal få det i halsen siden han jo ikke har noen tenner enda...

Mi har 6 tenner.. men brødskive kan man vel gi uansett, for man bruker jo gjerne tunge og gommene på det, med god hjelp av spytt. :) Så, myke biter tror jeg går greit uavhengig av tenner da. (Gir ikke noe som er hardt uansett altså).
Man tygger jo sjeldent med fremtennene uansett, da blir det mer for å bite av en bit :D
 
Her bruker jeg nattgrøten men ikke fordi den heter godnatt, men fordi det er den eneste "rene" grøten. Altså plain havregrøt og ikke frukt og slikt i den :)
Vi har også nattgrøten, men også fordi vi vil ha den plain og heller tilsette det vi ønsker i den for smak
 
  • Liker
Reactions: E&B
Hirse+havre med banan er kjekt.
Tar ca 1-1,5 dl med morsmelk eller vann (eller en blanding), tar oppi hirseflak og knust havregryn (havremel) til konsistensen blir frei etter litt koking, også har jeg i en halv banan. Blir ganske godt, bananen sørger for at det blir litt søtt .

Bananlapper er også helt greit til de små.
Overmoden banan + litt egg + mel/havregryn (skal være ganske bløt konsistens, oppskriften jeg brukte sa 2ss sammalt hvete til 2stk banan og 2egg, men jeg spedde på med ca 1dl), også kanskje litt kanel (Ceylon kanel er bedre å bruke, vanlig kanel skal begrenses hos de små). Stekes små (ca 1ss røre til 1 lapp).
 
Back
Topp