Fast føde!! Hjelpes :p

Bokstavkjeks

Gift med forumet
Januarskatter 2015
Desemberskattene 2014
Sommerfuglene 2017
Første gangs så er helt grønn på dette!!
Når tenker dere å gi litt fast føde?
Og hvordan går man fram? Er veldig usikker så trenger masse tips! Gir mme
 
Vi har gitt litt pærepuré og maisgrøt. Han får noen skjeer nå og da, grøten gir vi på kvelden. Har ikke kuttet ut ammingen for det, men gir litt i tillegg. Han elsker det!
 
Hvordan bør jeg starte med grøt? Noen smakebiter som kveldsmat før flaska? Typ en teskje bare, eller hvordan bør jeg gjøre det? Og hvordan skal jeg øke mengden over tid?:) hjelpes så mange spm i hode mitt nå hehe
 
Jeg har ikke prøvd enda, hun fyller 4 mnd om 11 dager, men helsesøster sa i hvertfall at det var veldig lurt å prøve grøten første gang på formiddagen fordi mange babyer kan få vondt i magen av det. Så for å ikke ødelegge nattesøvnen så var det lurt å ikke starte første gang på kvelden :-) start i det små, gi en ny tskje om dagen i stedet for å starte med en god posjon :p hvertfall det jeg har blitt fortalt.
 
Hvordan bør jeg starte med grøt? Noen smakebiter som kveldsmat før flaska? Typ en teskje bare, eller hvordan bør jeg gjøre det? Og hvordan skal jeg øke mengden over tid?:) hjelpes så mange spm i hode mitt nå hehe
Lurt å begynne med liten porsjon. Gi en skje eller to, slik at barnet venner seg til smak og konsistens ;)
 
Hvordan bør jeg starte med grøt? Noen smakebiter som kveldsmat før flaska? Typ en teskje bare, eller hvordan bør jeg gjøre det? Og hvordan skal jeg øke mengden over tid?:) hjelpes så mange spm i hode mitt nå hehe
Vi begynte med en ts pulver i spedd morsmelk, veldig tynn. Så litt tykkere dagen etter og så litt mer grøt etter det igjen. Og så begynte jeg bruke kokt vann. Jeg ga i mellom ammingene.
Eple og gulrot har jeg bare gitt rett fra glass til å begynne med. Ca 1/4 av glasset om gangen
 
Har ikke begynt å gi lillebror enda, men startet veldig pent da storesøster var 5,5 mnd. Jeg ga et par teskjeer med tynn grøt (blandet i mm). Jeg ga de første smaksprøvene på dagtid for å slippe evt magevondt om natta. Når hun etter hvert fikk tykkere grøt blandet med vann, tok jeg i litt sviskemos/saft for å hindre forstoppelse.
 
Her fikk han for første gang på torsdag. Fikk da noen tskjer med most potet og most eple blanda sammen. I går fikk han blanding av most gulrot og eple. I går ble han sint for at han ikke fikk mer
 
Lillemor er snart 4 mnd, men vi har allerede begynt med litt smaksprøver. Hun har fått gulrotmos fra glass og avocado iblandet mme og hun smatter det i seg :)

Har ikke prøvd grøt ennå av den grunn at de kan få litt vondt i magen av det, men bare husk å gi litt mm eller mme før du gir fast føde, evt. bland det i maten, fordi det inneholder enzymer som hjelper med fordøyelsen.
 
Hun er jo litt eldre ukorrigert. Fått grøt, smoothie, middag på glass. Prøvd banan ikke noe suksess ikke middag på glass heller. Men grøt og smoothie er vist veldig godt :)
 
Back
Topp