Fast føde - hjelp!

Lillelo

Forelsket i forumet
Septembermødre <3
Mener å huske at det var en tråd her inne om temaet, men jeg fant den ikke i farta, og siden jeg er alene med en veldig urolig gutt i dag må jeg være litt effektiv, så beklager at jeg lager en ny tråd!

Vi begynte å gi litt sviskesaft for en uke siden i dag, og ta dager senere fikk han smake grøt for første gang. Han har virket veldig misfornøyd etter måltidene i det siste, så vi tenkte det var på tide. Problemet er at helsesøster er veldig imot at han får fast føde nå, og mener at vi burde vente til han er seks mnd. Vi mener det viktigste er at han får nok mat, men helsesøster er ikke helt enig.

Siden helsesøster mener vi ikke burde gi fast føde nå, får vi heller ingen råd fra henne. Eller, vi fikk et veldig vagt råd om at Nestle var et bra merke, men fikk ingen andre klare svar. Og jeg vet INGENTING om dette! Han har nå fått en teskje om dagen med tynn velling, i tillegg til en teskje med sviskesaft. Når kan han få prøve andre ting? Og større mengder enn han får nå? hvor mye skal mengden øke for hver gang? Og hvor ofte skal mengden økes? Til nå har jeg gitt først sviskesaft på formiddagen, også har han fått grøt etter vi har spist middag. Skal han ha fast føde flere ganger i løpet av dagen?

Beklager om dette ble rotete, men jeg må bare skrive raskt dette mens lille er opptatt på gymmen et øyeblikk:p

En annen ting, må han få grøt hver dag? Eller kan han få grønnsakspurre i stedet noen dager? Han er plaget med magen, så tenker det kan være lurt med en "hvile dag" fra grøten av og til.

Vi prøvde oss fram. Ga velling noen dager. Så litt fastere og fastere. Og mer og mer. Til slutt virket hun gira på mer grøt. Så jeg laga en halv porsjon. Det spiste hun fort. Så en hel porsjon etter noen dager. Noen dager vil hun ha alt. Andre nesten ingenting.
Jeg ville gitt grøt til faste tider. Så lenge barnet går greit opp i vekt så behøver du ikke flere måltider.
Jeg ville nok holdt meg til grøt en stund til magen ikke protesterer. Da vil den til slutt bli vant med grøten. Så kan du introdusere en ny ting etterpå. Osv. :)
Vesla her fikk også en del vondt i magen av grøt. Derfor fikk hun det på formiddagen etter første hvilen. Så slapp vi en baby med magevondt om natta. Nå når hun ikke har vondt, gir vi grøten på kvelden rett før hun skal sove.
Har prøvd å gi avokado med og uten banan. Reagerte kraftig begge gangene så det venter vi med. Tenkte å prøve søtpotermos med mm i helga.

Tror jeg fikk et skriv fra hs ang fast føde... Kan ta et bilde av det hvis jeg finner det og legge inn her :)

Og forresten så MÅ ikke grøt være det første de får, men ville gitt én ting om gangen til magen blir vant med det du gir før du begynner med annen mat.

Jøss, for en merkelig helsesøster!
Begynn med en grønnsak eller grøt. Gi en teskje og øk med en teskje annenhver dag.
Gulrot eller søtpotet er bra å begynne med. Bruk en uke mellom hver nye ting dere introduserer.
Grønnsakspure lager dere av vaskede, evt skrellede grønnsaker. Det beste er å dampe dem, men man kan koke også. Når det er kokt mørt, så mos det med stavmikser sammen med litt av vannet det er kokt i eller en Baby stomer fra avent (jeg har kjøpt den). Det skal være helt klumpefritt og lett flytende.
Gi maten mens det er ca 37 grader :)

Grøt kan være hardt for magen, og må absolutt ikke begynne med det. Vi veksler mellom hirsegrøt og grønnsakspure. Foreløpig små måltider. Skal bare begynne med en ts første gang de smaker noe, i tilfelle de reagerer. 1 gang om dagen første 3 uker, nå har vi økt til 2 ganger. Men fortsatt mest melk. Bare kjøp det som passer ifht mnd, det står på eskene :)
Vår helsesøster syns det er fint at vi begynner forsiktig med mat. Den ofisielle anbefalingen er fullamming til 6mnd, kanskje derfor deres helsesøster ikke tør anbefale noe annet? Men spesielt de som får mme kan gjerne begynne med litt fra 4mnd ut fra hva jeg har lest.

merkelig helsesøster ja.. syns personlig hipp og holle er best. nestle har jeg boikotta for mange år siden ;) men det velger du helt selv selvfølgelig :) syns gulrotmos er en fin ting å starte med :)

Huttetu så mange snåle helsesøstere det finnes!..
En ting jeg har lært meg på de 8 årene som mamma, er å ikke ta de helt på ordet. Er ikke alt de sier som er best for deg og barnet!
De går litt for ofte bare "etter boka".
Trenger babyen mere mat er det jo bare å starte! Ingen fare når babyen er over 4 mnd. :)
Jeg starta med litt velling når vesla var 4 mnd. Vi har gitt henne det til kvelds, siden det er på kvelden hun har hatt behov for mere mat.
Begynte med bare noen få skjeer og øka på litt etter litt. Nå får hun som regel ca en hel posjon. Men lager den ikke så tykk. Da brekker hun seg.
I tillegg har vi nå begynt med litt frukt og grønnsaksmos.
Nå er hun snart 6 mnd.
Det hun har fått smake på så langt er grøt, sviskemos, sviskesaft, pære, eple, banan, potet, gulrot og søtpotet.
Hun spiser både "glassmat" og hjemmelaget. Varierer litt. Synes de glassa er veldig lettvindt og greit å begynne med nå i starten.
Her går det bare i Nestlé produkter. Synes de er helt greie.
Men selvfølgelig aller best med hjemmelaget. Er ikke så vanskelig bare man har en stavmikser kan man fikse god mat på få minutter. ;)
Guttene mine fikk så og si bare hjemmelaget. De hata de middagsglassa. Så jeg laga opp og tok med ferdig mat når vi skulle på farten. :)

Last edited:
Blir sjokka når du skriver at helsesøster sa at nestle er bra.. Nestle er over hodet ikke bra.. Verstingene blant barnemat!!! Ville valgt ett annet metke jeg da.. Her får hun hipp sin grøt..
Anbefaler deg å bli medlem av gruppen hjemmelaget babymat på facebook :) veldig bra side med masse nyttig å lære :)

Blir sjokka når du skriver at helsesøster sa at nestle er bra.. Nestle er over hodet ikke bra.. Verstingene blant barnemat!!! Ville valgt ett annet metke jeg da.. Her får hun hipp sin grøt..
Anbefaler deg å bli medlem av gruppen hjemmelaget babymat på facebook :) veldig bra side med masse nyttig å lære :)

De har kommet ut bra i tester med næringsinnhold og tilsatte vitaminer, men mange velger dem bort pga palmeolje.
Det "vanlige" er faktisk å anbefale nestle blant helsesøstre. :/

helsestsjoner "går etter boka" som nevnt over så da tror de det ikke finnes flere merker enn nestle og møllers tran og colgate.. det viktigste er så finne ut hva som passer for seg selv og barnet ;) for snart 9år siden så satte jeg spørsmål ved tannkrem og ho bare: "jaja, du får gjøre som du vil" så jeg valgte weleda sin.. ;)

Har stort sett bare brukt Nestlé og Hipp jeg.. var nå bare Nestlé å få tak her i når eldste på 8 år spiste grøt. Han levde på sånn grøt til han var nesten 2 år. Ser ikke ut til at han har tatt skade av det. :P

Har stort sett bare brukt Nestlé og Hipp jeg.. var nå bare Nestlé å få tak her i når eldste på 8 år spiste grøt. Han levde på sånn grøt til han var nesten 2 år. Ser ikke ut til at han har tatt skade av det. :p
det gjorde min eldste også, men da var alt veldig nytt for meg også.. Så tok det billigste :p men nå som jeg vet bedre velger jeg hipp og holle ;)

det gjorde min eldste også, men da var alt veldig nytt for meg også.. Så tok det billigste :p men nå som jeg vet bedre velger jeg hipp og holle ;)
5 år siden jeg har kjøpt grøt så er litt uoppdatert på det området.. men hva er egentlig galt med Nestlé. Er det bare den palmeoljen???

5 år siden jeg har kjøpt grøt så er litt uoppdatert på det området.. men hva er egentlig galt med Nestlé. Er det bare den palmeoljen???
boikotter hele nestle ikke bare grøten. for meg er det viktig at det er økologiske produkter :) palmeolje eller annet raffinert eller herda olje er heller ikke bra.. alle oljer må være kaldpressa virgin økologisk oljer :) som cocosa, udos choise eller økologisk raps eller olienolje :)

http://ammehjelpen.no/boikott-nestl

Vi gikk først for holle men den hadde ikke noe vitaminer så vi gikk over til semper :)

Tusen, tusen takk alle sammen! Det hjalp masse :) Vi har ikke så stor tillit til helsesøster, for vi har fått en del merkelige råd fra henne. Vi har brukt hirsegrøt fra Holle, men leste i en test at den ikke var så bra? At det var for lave innhold av jern tror jeg. Så ble litt usikker på den. Men lillegutt er i alle fall veldig fornøyd med den så langt.

Gulrotmos idag. Så stor suksess, satt og smilte og lo og gapte. Tror hun søkte to usle dråper .. :D

Gulrotmos idag. Så stor suksess, satt og smilte og lo og gapte. Tror hun søkte to usle dråper .. :D

Så bra! Tror gulrotmos blir det nye vi prøver neste uke!:D Lagde hjemmelaget sviskemos her i dag, den så ut til å gå ned like greit som Nestle sin!;)

Back
Topp