Farskaps erklæring

..christine..

Forumet er livet
VIP
Snøfnuggene 2018
Dette er visst ikke vanlig å gjøre på sykehuset lenger. Men på en av svangerskapskontrollene enten hos jordmor eller legen. Visste dere om det?
Jeg fikk tips av en venninne som snart har termin. Og legen virket ikke helt klar over det heller[emoji23][emoji23]

Det er bare dersom man ikke er gift, sant?
Kan ikke huske at vi gjorde det hos jm/legen sist jeg var gravid..far bare fyllte den ut og måtte ta den med på føden mener jeg..? Er jo snart 7 år siden, så sikkert endringer.

Det er bare dersom man ikke er gift, sant?
Kan ikke huske at vi gjorde det hos jm/legen sist jeg var gravid..far bare fyllte den ut og måtte ta den med på føden mener jeg..? Er jo snart 7 år siden, så sikkert endringer.

Du sier kanskje noe der. For med guttungen som er 9 år, husker jeg at pappaen måtte signere på at han var far før vi reiste i fra KK. Men kan ikke huske vi gjorde det sist. Men da var vi også gift.

Venninna mi er ikke gift. Så kan være det er derfor hun må gjøre det

Tro
Du sier kanskje noe der. For med guttungen som er 9 år, husker jeg at pappaen måtte signere på at han var far før vi reiste i fra KK. Men kan ikke huske vi gjorde det sist. Men da var vi også gift.

Venninna mi er ikke gift. Så kan være det er derfor hun må gjøre det
Ja, trodde det kun var for de som ikke var gift. Da står det jo papiret på at man er sammen, ingen som kan tvile på hvem som er faren da.
Sist var vi ikke gift eller samboere, så da måtte han levere farskapserklæringen.

Tror også det bare er for de som ikke er gift. Faren til L måtte skrive under for 9 år siden og det var faktisk hvis jeg ønsker å føre opp faren på papiret.

Sniker fra desember.

Jeg fikk beskjed av jordmor om at de helst ikke ønsker å bruke tid på det på sykehuset lenger fordi det er mye annet som skjer og mye annet man har fokus på etter fødsel. Vi ble derfor sterkt anbefalt å ordne det i forkant. Jeg tok derfor med mannen på forrige kontroll hos jordmor så vi har signert og sendt inn.

Tror det bare gjelder for de som ikke er gift, ja.

Her måtte far signere på farskapen hos jordmor på kontroll underveis i svangerskapet, å vi er gift. Datteren vår ble født i 2015, så jeg tror det gjelder alle, enten man er gift eller ikke :)

Visste ikke engang at dette var en ting! Hehe men gir mening da. Får ta det opp på neste kontroll

Lurt å forhøre seg på forhånd, ei venninne fikk nemlig ikke beskjed og hadde et svare strev med å få ordnet det når barnet var født (da "uten" far) :p var visst ikke bare bare å få på farens navn i ettertid:wideyed: de var ikke gift.

Har ikke gjort det med noen av mine. Og han eldste er snart 9 år. Vi gifta oss året før han ble født.

Oj, dette har jeg ikke hørt om en gang [emoji23] Får spørre jordmor på neste kontroll da. Sikkert veldig greit å ha fikset klart på forhånd :)

Googlet litt i går. Så det ser ut som det gjelder dem som ikke er gifte.
Noen gifte signerer også bare for å hel-gradere seg. Men skal altså ikke være nødvendig.

Dette gjelder kun for de som ikke er gift, ja. Vi skal gifte oss underveis i svangerskapet, og da fikk jeg beskjed om at vi ikke behøvde å fylle ut dette skjemaet likevel :happy:

Går ikke det automatisk?
Kan ikke huske det ble nevnt erklæring da dattera ble født. Er det noe nytt dette, vi er jo bare samboere. Må vi ordne det?

Jeg fikk sånn erklæring siste gang jeg besøkte jordmor. Hun sa vi kan ta den med neste gang vi går dit. Det vil si neste uke, da er jeg 24+ på vei.
Er ikke gift.

Ja fikk vite det av jordmor at noen ting hadde forandret seg siden 2015, da jeg gikk gravid sist :) så her blir pappaen med på neste jordmor time og skriver under :) vi gifter oss ikke før neste oktober :)

Ting har jo forandra seg. Nå står det far/medmor på alle skjemaene :) vi måtte ha erklæring sist, men nå er vi gift så da blir han automatisk far.

Går ikke det automatisk?
Kan ikke huske det ble nevnt erklæring da dattera ble født. Er det noe nytt dette, vi er jo bare samboere. Må vi ordne det?

Nei, det går ikke automatisk. Før skrev man under på føden rett etter fødsel, mener jeg jordmor sa, men det gås mer og mer bort fra dette og sykehusene ønsker at det er i orden i forkant.

Sniker fra desember. Bare obs på at faren blir registrert også :hilarious: Han skrev under på papirene på sykehuset sist, men da vi skulle registrere navnet på frøkna så stod jeg som eneste forelder der :p

Back
Topp