fars rolle ved sykt barn

• Trådstarter Trådstarter far41gang
  • Opprettet Opprettet
F

far41gang

Guest
Hei, jeg lurer på følgende som far for første gang.

Når min samboer (mor) er hjemme på dagen med sykt barn så ser jeg som min oppgave og hjelpe til hjemme når jeg kommer hjem fra jobb med alt fra husarbeid og pleie av barn til å lage mat osv.
Siden mor har vært hjemme hele dagen så velger jeg og bli hjemme og hjelpe til istede for å dra ut med venner eller sette meg ned foran tv og spille playstation etter jobb.

Jeg har kamerater med barn som bare himler med øya og rister på hue, de mener at siden vi er 2 hjemme så er det mors oppgave og være hjemme og ta vare på barnet ved sykdom (det samme gjelder det og bytte bleier, noe jeg gjør uten å blunke).

Siden jeg aldri har hatt barn før så lurer jeg litt på om det jeg gjør er feil, dumt osv
Jeg trodde det var normalt at far hjelper til ved sykdom, men kanskje jeg tar feil??

Håper på noen svar, del gjerne deres erfaringer.
beklager evnt skrivefeil og dårlige formuleringer

Synes det du gjør er riktig jeg, men det kommer jo litt ann på hvor sykt barnet er. er det spying og bleieskift hele dagen vil nok mor at du tar over når du kommer hjem og at du dropper treninga den ettermiddagen, men har barnet kun feber og dermed bare sløva forran tvn så kan du jo stikke på trening uten dårlig samvittighet. men selv om samboerene til dine kompiser synes det er greit at kompisene din gjør hva de vil så er det ikke sikkert din samboer synes det er like greit. snakk sammen dere to og finn den løsninga som passer dere begge best :)

kjempe flott at du hjelper til hjemme, i stede for å gjøre andre ting da.
jeg i allefall setter pris på at gubben hjelper til litt ekstra hjemme hvis jeg er hjemme med sykt barn.

fortsett sånn du og ikke bry deg om hva kameratene dine mener om saken. regner med samboeren din blir glad når du hjelper til og stiller opp :)

Disse kameratene dine, har de barn selv?
Det er ganske 50-talls tankegang å mene at det er mors ansvar å bytte bleier... Man er tross alt to om å få barn, og menn og kvinner er relativt likestilte i dag. På den tiden det var kvinnens ansvar å bytte bleiene jobbet hun gjerne heller ikke. Så du kan jo spørre dem om de samtidig synes det er mannens ansvar å jobbe, slik at kvinnen slipper. :p

Hvis jeg har vært hjemme med oppkast- og diarébarn hele dagen hadde jeg trengt å komme meg ut litt. Da hadde jeg sett på det som fars ansvar å ta over litt, selv om han har vært på jobb og kanskje er sliten. Ikke hele kvelden, vel og merke, men en time eller to i hvert fall.
Hadde det derimot vært et feberbarn som hadde sovet hele dagen hadde jeg hatt middagen klar til sambo kom hjem.

Uansett hvor mye og hva slags syk ditt barn er, så syns jeg det er flott at du hjelper til hjemme etter jobb uten å mukke. Man er to om å få barn, og det å være hjemme med barn er likestilt med vanlig arbeid, så hvis du skal ha fri fra f.eks. kl. 16 så burde jo mor også ha det ;)
Ikke la dine venner ødelegge og komme med spydigheter for det du gjør er helt rett og mange kvinners drøm :D jeg kjenner jeg blir litt irritert på de. De må ha det veldig fritt hjemme som kan gjøre som de vil. Fortsett som du gjør, det gagner jo deg i lengden også, for det forholdet du får til barnet ditt ved å være tilstede er uvurderlig. Og så får du sikkert oftere slack fra samboeren de gangene du skal noe :) stå på!

Det er flott det du gjør og ikke hør på kompisene dine! Det å være hjemme med sykt barn kan vær utrolig utmattende psykisk og ikke alltid man får gjort så mye heller siden barnet krever mye oppmerksomhet!

Du høres ut som en ordentlig mann som tar farsrollen seriøs. Fortsett med det :) Alltid beundret menn som gjør alt for babyen/barna sine :) Er ikke mange timene etter jobb de er våkene så kan heller finne på andre ting når de sover :) Og jeg vet med meg selv om jeg hadde vært hjemme med syke barn eller friske for den saksskyld ,så hadde jeg satt pris på litt hjelp når samboeren hadde kommet hjem evt bare for å ha noen andre å prate med :)

Min mann er som deg, noe annet hadde ikke jeg tolerert.
Fortsett med det du, ikke hør på kompisene dine

Selv om mor er hjemme med barn, så er det fortsatt ditt barn også og du skal hjelpe til og være der like mye som mor.
Syns det blir for tullete at mannen skal distansere seg fra hjemmet fordi han er mann. Om mannen er sliten når han kommer hjem fra jobb, bryr jeg meg egentlig lite om. Er han en del av familien får han stille opp. Jeg vil også spille ps4 :P fritid skal være like mye hennes som hans rettighet.

Fint du stiller opp og passer på. Og selvfølgelig skal du skifte bleier.

Takk for gode svar :)

Godt å se at det er riktig det jeg Gjør.
For meg så er det en selvfølge å Være hjemme og hjelpe til.

Du høres jo ut som drømmemannen! :P Jeg syns du er veldig omtenksom som er så hjelpsom når barnet er sykt. :)

Høres helt riktig ut slik samfunnet faktisk er i dag :-) fortsett med det og ikke hør på han som er stuck på 50 tallet.

At du hjelper til kommer til å gagne dere begge. Det betyr mye for familien at alle er involvert, og til slutt er det jo familien din som betyr mest. Syns det er helt riktig av deg og investere tiden og energien din der.

Back
Topp