Fars rettigheter ved kontroller

tuffeluff

Elsker forumet
Marsipanene 2019
Noen som vet, vi bor 50 mil fra sykehuset vi følges opp på. Altså 100 mil t/r. Tvillinger med en morkake, derav kontroll hver 14. dag.
Min bedre halvdel ønsker å være med på en del av kontrollene, er det noen som vet hans rettigheter?
Får han fri fra jobb? Får han dekt reise?
Jeg har noen ganger tatt fly, men da må jeg reise hjemmefra 0630 og er ikke hjemme før 2315 (lang dag!!)
Er vel ikke så lenge til jeg ikke får lov å fly, og når han er med har vi kjørt. Med tid og stunder når jeg ikke får fly lengre, så vil jo jeg aldri klare å kjøre 100 mil selv på en dag! Fra og med uke 30 skal jeg ha ukentlige kontroller!
Noen som vet?

Oi! Ja, det er lang reisevei! Om ikke far direkte har rettigheter, så kanskje du har rett på ledsager og/eller transport? Det sier seg jo selv at du ikke kan kjøre 100 km en gang i uka i et risikosvangerskap. Kanskje du kan spørre sykehuset som følger deg opp?

Oi! Ja, det er lang reisevei! Om ikke far direkte har rettigheter, så kanskje du har rett på ledsager og/eller transport? Det sier seg jo selv at du ikke kan kjøre 100 km en gang i uka i et risikosvangerskap. Kanskje du kan spørre sykehuset som følger deg opp?
Er himla lang vei, hater å kjøre bil... både jeg og bekkenet...
og om jeg reiser med fly, så er det ikke så altfor mye å gjøre der en hel dag... blir lange dager uansett...

Skal høre med legen i morgen!

Kan jo være de har noe ordning på at du evt kan bo på hotell / sykehotell når det nærmer seg hvis du skal ha kontroller så ofte. I hvert fall at dere hadde fått en overnatting slik at det ikke ble frem og tilbake på en dag...

De er nok ikke interessert i å ha dere så langt vekke når det nærmer seg en risikofødsel. Tenker jeg da hvert fall :)

Er jo kjedelig hvis du må bo vekke i ukesvis... men kan jo være det er tryggest for deg og babyene ?

Spent på utfallet for dere her ja!

Er jo litt annerledes i ditt tilfelle enn når man bor i nærheten og far er med for "kosens" skyld. Kan tenkes at dette faller innunder omsorgspermisjon da?

Her prøver vi å få opparbeidet far overtidstimer til å bruke senere i svangerskapet slik at han kan bli med. Men totalt sett går det ikke lenger, for han blir så sliten av overtid at jeg må ta meg av alt hjemme, og siden jeg har bekkenløsning funker det ikke. Så nå har vi noen timer å gå på, og når de er brukt opp får han ta en prat med sjefen. Vi har sykehus rett i nærheten, da, så for oss er det ikke like vanskelig å få fri.

Sjekk rettighetene dine til ledsager her: https://helsenorge.no/rettigheter/pasientreiser/rettigheter

Oi, det var langt :( Jeg tenker det bør være noen rettigheter her, du går som vanlig pasient som gravid/under svangerskap, og kan du ikke kjøre bil må du vel ha krav på transport, ville jeg trodd.. Håper det ordner seg!

Back
Topp