Fars, mors eller begges etternavn?

Kosmo.

Prøver på nr 3
Junibollene 2023
Mailykken 2025
Hvems etternavn tar deres barn?

BEKLAGER LANGT INNLEG:bag::angelic:
Jeg liker tradisjoner, men samboern har så sinnsykt langt etternavn, -SEN navn som man må fortelle hvordan skrives , og vi er ikke gift, og jeg har et barn fra før, med samme mellomnavn(etternavn) som meg.

Så det jeg vurderer er om alle kan ha samme etternavnet, altså etternavn etter min mor (fra gården bestefar er født på) og at pappa bare kan godta at jeg flytter eller dumper etternavnet hans, som ikke er fullt så spesielt. Og at samboern kan ta mitt etternavn evt, noe jeg luftet for han og han ikke var totalt imot.

blir dette da mye jobb, bare for at alle skulle ha samme etternavn? Føler det er så koselig å kunne ha dørskilt der det står familen "etternavn" og ikke 3-4 forskjellige etternavn :angelic:

Last edited:
BEKLAGER LANGT INNLEG:bag::angelic:
Jeg liker tradisjoner, men samboern har så sinnsykt langt etternavn, -SEN navn som man må fortelle hvordan skrives , og vi er ikke gift, og jeg har et barn fra før, med samme mellomnavn(etternavn) som meg.

Så det jeg vurderer er om alle kan ha samme etternavnet, altså etternavn etter min mor (fra gården bestefar er født på) og at pappa bare kan godta at jeg flytter eller dumper etternavnet hans, som ikke er fullt så spesielt. Og at samboern kan ta mitt etternavn evt, noe jeg luftet for han og han ikke var totalt imot.

blir dette da mye jobb, bare for at alle skulle ha samme etternavn? Føler det er så koselig å kunne ha dørskilt der det står familen "etternavn" og ikke 3-4 forskjellige etternavn :angelic:
Det blir jo like mye jobb om du skal bytte til hans, vi har snakket om at han skal ta mitt navn som mellomnavn og da må jo han søke om navnebytte :angelic:

Jeg kommer ikke til å ta hans uansett, aaalt for langt, 11 bokstaver:facepalm::happy118 da får det heller være. Men om ungen våres skal få mitt første etternavn, eller teknisk sett mellomnavn, så synes jeg jeg bør ha det som etternavn selv. Så om jeg får vilja mi må begge vi bytte etternavn :smiley-angelic002

Last edited:
Jeg beholdt mitt etternavn som mellomnavn å tok mannen sitt etternavn når vi giftet oss. Alle barna har samme rekkefølge som meg, mitt som mellomnavn å mannen sitt etternavn så fortsetter likens nå å :) Føles veldig naturlig for oss

Jeg beholdt mitt etternavn som mellomnavn å tok mannen sitt etternavn når vi giftet oss. Alle barna har samme rekkefølge som meg, mitt som mellomnavn å mannen sitt etternavn så fortsetter likens nå å :) Føles veldig naturlig for oss
Blir det samme hos oss :)

Jeg tok mannens etternavn når vi giftet oss og fjernet mitt (i mine øyne) kjedelige sen-navn, så skjønner fristelsen med å velge noe litt unikt!

Jeg tok mannens etternavn når vi giftet oss og fjernet mitt (i mine øyne) kjedelige sen-navn, så skjønner fristelsen med å velge noe litt unikt!
Ja, det er jo liksom navnet til en fyr tilbake i dine aner, sikker farfars farfar ellerno sit navn, med sen bak. Drevet en del med slektsforskning og det varierer litt når en slutta å få fars navn som etternavn, og det er jo gjerne de som ikke hadde en gård/plass/el. å ta navnet fra som beholdt sen-navnet.

Jeg har tatt min manns etternavn og har mitt som mellomnavn. Dette har også vår sønn, han fikk vi før vi giftet oss ☺️ Syns tradisjonen er mer viktig enn å ha et unikt navn, skal jeg være helt ærlig :) veldig koselig å dele etternavn, vet det betydde veldig mye for min mann. Skal sies at han har et kult etternavn som klinger bra med mitt, men jeg hadde gjort det uansett.

Jeg har tatt min manns etternavn og har mitt som mellomnavn. Dette har også vår sønn, han fikk vi før vi giftet oss ☺️ Syns tradisjonen er mer viktig enn å ha et unikt navn, skal jeg være helt ærlig :) veldig koselig å dele etternavn, vet det betydde veldig mye for min mann. Skal sies at han har et kult etternavn som klinger bra med mitt, men jeg hadde gjort det uansett.
Det går nesten ikke uttale våre etternavn sammen uten å få krøll på tunga :dead:

Barnet vårt får mitt etternavn som mellomnavn og fars navn som etternavn. Det har de andre 2 barna også (selv om de har annen far). Jeg kommer aldri til å bytte etternavn selv om vi gifter oss, så er ett must for meg å ha med mitt etternavn :)

Vi tenker på å ta mitt mellomnavn videre og hans etternavn, da mitt mellomnavn betyr mer for meg enn etternavnet. Vi er ikke gift, og om vi skal gifte oss blir det i såfall mellomnavnet mitt jeg tar med meg om jeg bytter navn. Men risikerer jo å aldri ende opp med samme etternavn som ungen, da...

Hadde -sen etternavn, nå har sønnen, jeg og fremtidige barnet får mannen sitt :)

Akkurat sånn har vi det også

Pappaen sitt. Jeg har et -sen etternavn, mens han har et lokalt navn i bygda :)

Mannen er veldig gammeldags og har litt for dårlig erfaring med «Pippi langstrømpe» navn etter hvert, så her ble det kun hans etternavn da vi giftet oss, sånn at vi begge kun har to navn. Jeg hadde alltid planlagt å ta mannens navn (ettersom mitt navn er litt kjedelig og uten særlig betydning), mens hans kommer fra familiegården. Syntes det er utrolig koselig å være Familien X :)

Vi har begge -sen navn, pluss at jeg har to etternavn. Det blir bare krøll. Så begge barna vi har i dag har etternavnet til far, mens jeg fortsatt har mine to. Det funker for oss.

Her er barna halvt islandske. Så de helter -dottir og -son, å har mitt etternavn.

Back
Topp