Farlige vaskemidler og farlig fysisk anstrengelse?

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
Hei!
Jeg forbereder leilighet for salg og får så mange motstridende beskjeder av familie og venner. Mamma og pappa tillater meg å gjøre minimalt, svigerfamilien er mer avslappet er mer opptatt av at jeg ikke skal løfte tungt.

Mamma og pappa tillater meg ikke å åpne salmiakkflasken eller å vaske badet med jif baderomsspray.
Jeg fikk heller ikke lov til å være med å male tak (vannbasert maling) fordi da må jeg anstrenge meg.

Mens en familievenn, dame med to tenåringsbarn, mente at med god utlufting og hansker kunne jeg vaske med salmiakk og hun så ikke noe problem i at jeg var inne i leiligheten mens hun malte dørene mine med oljebasert maling.

Det er også diffust alt som er på nett.

Det er frustrerende å føle at man er så avhengig av andre og ikke kan eller vet hva som er trygt å gjøre selv.

Det skal sies at jeg har hatt 8 ufrivillige aborter i 1 trimester, men nå er jeg kommet til uke 22 med blodfortynnende medisiner som det viste seg at jeg trengte.

Hva kan en gravid kvinne egentlig bruke av vaskemidler?
Og kan vi ikke anstrenge oss fysisk?

Hei!

Forstår dette er veldig utfordrende, når alle har synsinger og meninger - og ikke minst at aller mener du bår følge deres råd.

Hvis du leser på helsenorge står det en god del informasjon trykk her.

Jeg tenker at de også pålegger deg bekymringer, du bør ta valg basert på hva du synes er riktig for deg.

I utganspunktet er det ikke farlig med fysisk aktivitet så lenge du holder deg i ca samme aktivitet som tidligere, og for hver dag som går nå er risikoen for å miste mindre. Jeg kjenner ikke din historie, så jeg ville også forhørt meg med din jordmor eller lege som kan gi deg mer spesifikke svar ut i fra din situasjon.

Stol på deg selv, og bruk informasjon på helsenorge og helsedirektoratet, lege og jordmor.

Masse lykke til!

Back
Topp