farlige slynger..

ORIGINAL: nunse

har ikke kommet med så mange påstander men egne meninger. du kan da ikke si at mine egne meninger er feil[8|]
du tror jo at du har rett som vanlig

Jo, du har kommet med enkelte påstander som tyder på at du ikke vet noe særlig om bæring og om hvordan f.eks sjal fungerer i praksis. [;)]

Dette blr for dumt jenter! Det er både fordeler og ulemper. Har sett folk som bruker slynger feil og det ser ikke godt ut fr babyen. Folk må få ha sine egne meninger uten å bli stemlet som dårlige mødre! Vis hverandre litt respekt!

ORIGINAL: Vårmamma

Dette blr for dumt jenter! Det er både fordeler og ulemper. Har sett folk som bruker slynger feil og det ser ikke godt ut fr babyen. Folk må få ha sine egne meninger uten å bli stemlet som dårlige mødre! Vis hverandre litt respekt!

Ingen som har stemplet noen som noe som helst her... [8|]

Det er slett ikke noe mote greie. Det er vi i norge som er seint ute......

I sverige forskes det veldig på bæring ifohold til premature, og det blir da brukt bæretøy istedenfor kuvøser. Det er også veldig bra i forhold til babyer med HD (hoftefeil) og spesielt om babye har kolikk er elastiks sjal å anbefale [;)]

Så bæring burde alle gjort, og ikke brukt vogna så mye.

ORIGINAL: Vårmamma

sign

Er vel bare disse "poseslyngene" det blir advart mot?

Jeg hadde tenkt å kjøpe en lommeslynge og/eller elastisk sjal for å ha den første tiden - og da ikke for å gå "å bære barnet rundt dagen lang"[8D] Men fordi det er veldig praktisk, samtidig som babyen får nærhet den trenger - og jeg får to ledige hender f.eks til de to andre små barna jeg har. Begge de andre to har vært "kolikk-unger" og trengt mye bæring, så denne gangen vil jeg være bedre forberedt[;)]

ORIGINAL: Bea og gullet

I sverige forskes det veldig på bæring ifohold til premature, og det blir da brukt bæretøy istedenfor kuvøser. Det er også veldig bra i forhold til babyer med HD (hoftefeil) og spesielt om babye har kolikk er elastiks sjal å anbefale [;)]

Her er Bea inne på viktige poeng!! [:)] Det er vi i Norge som er seint ute (igjen.... [8D]) Og det er slett ikke noe motegreie...

Ser man noengang mødre i Afrika trille rundt med Simo vogn feks? Og man kan egentlig bla seg tilbake i både bøker, filmer og litteratur generelt og gjentatte ganger se mødre/søsken som bærer på barn. Så noen moteting vil jeg ikke si det er. Det er klart, fargene og tallet på hvor mange som produserer slike bæresjal er vel litt moteavhengig, men det er det meste her i verden. [;)]

Og i forhold til hoftefeil, så har også Bea ett veldig viktig poeng her. Vi har ett vennepar som fikk en datter med svak hoftefeil, hvor leger på sykehuset anbefalte henne å bruke bæresjal. Om man ser på ungen når den har skinne på, så sitter den akkurat som den ville gjort i ett bæretøy.

Når det kommer til de som bærer barnet sitt feil... Jeg har ikke så mye erfaring at jeg kan si noe om hvor lett det er å gjøre feil, men jeg velger å tro at de som velger bæretøy gjør det til barnets beste. Og da er det også naturlig og sette seg godt inn i bæreteknikker for å unngå nettopp slike feil.

Er akkurat som med alt annet man velger å bruke på sitt barn, de fleste setter seg inn i det før de går til innkjøp av noe. Er ikke det litt naturlig også? Man vil det beste for sitt barn?

Klart man skal få ha egne meninger, man skal ikke rakke ned på de som velger å ikke bære, men da må ikke de rakke ned på oss som velger å bære heller. [:)]

ORIGINAL: cactus_jenten

ORIGINAL: Bea og gullet

Her er Bea inne på viktige poeng!! [:)] Det er vi i Norge som er seint ute (igjen.... [8D]) Og det er slett ikke noe motegreie...

Ser man noengang mødre i Afrika trille rundt med Simo vogn feks? Og man kan egentlig bla seg tilbake i både bøker, filmer og litteratur generelt og gjentatte ganger se mødre/søsken som bærer på barn. Så noen moteting vil jeg ikke si det er. Det er klart, fargene og tallet på hvor mange som produserer slike bæresjal er vel litt moteavhengig, men det er det meste her i verden. [;)]

Og i forhold til hoftefeil, så har også Bea ett veldig viktig poeng her. Vi har ett vennepar som fikk en datter med svak hoftefeil, hvor leger på sykehuset anbefalte henne å bruke bæresjal. Om man ser på ungen når den har skinne på, så sitter den akkurat som den ville gjort i ett bæretøy.

Når det kommer til de som bærer barnet sitt feil... Jeg har ikke så mye erfaring at jeg kan si noe om hvor lett det er å gjøre feil, men jeg velger å tro at de som velger bæretøy gjør det til barnets beste. Og da er det også naturlig og sette seg godt inn i bæreteknikker for å unngå nettopp slike feil.

Er akkurat som med alt annet man velger å bruke på sitt barn, de fleste setter seg inn i det før de går til innkjøp av noe. Er ikke det litt naturlig også? Man vil det beste for sitt barn?

Klart man skal få ha egne meninger, man skal ikke rakke ned på de som velger å ikke bære, men da må ikke de rakke ned på oss som velger å bære heller. [:)]

Tror kanskje ikke alle i Afrika tar seg råd til å kjøpe simo-vogn da[8D]

Enig med sicily. All forsking tyder på at det å bli båret (spesielt i et sjal) gir barnet veldig trygghet og nærhet.
Ikke at armene ikke er bra, men det støtter ikke på samme måte og dessuten så er det faktisk bra for barnet og ligge tett
(det kommer tross alt fra livmoren som er veldig trang på slutten[8D])

Ikke alt bæretøy er bra for barn, det er helt sant. For eksempel er babybjørn ikke særlig bra for barnet fordi ingen barn skal settes opp i sittende stilling før de selv klarer å sette seg opp, det ødelegger ryggrad og hofter.

Dette er ikke kun basert på personlig mening, men på alt jeg har lest om forsking ol på dette området.
Og ja, jeg stoler mer på forsking enn på folks "meninger"[:D]

Enig med Carina [:)]

Har selv kjøpt et elastisk sjal som skal brukes når mini er liten og skal sy MeiTai når jeg bare får summet meg til å sette i gang med det!

ORIGINAL: nunse

nei om det gjør det eller ikke så er jeg imot di bæretingene uansett.
jeg synes det er viktig at di lærer å sovne av seg selv og at di må kunne ligge våkne alene uten at di hele tiden trenger å bli bært på.

ja det er viktig at bebisen lærer seg å sovne og våkne selv..
men skal man inn og ut av butikke er det veldig lett med sjal, har bebisen kolikk vil den ha "mer" nærkontakt og da er det bra med sjal, vil bebisen kose el amme kan du knyten den inn i sjalet og gjøre husarbeid samtidig.. amme og støvsuge ikke no problem!
så det er MYE positivt i sjal.. og det brukes til mye mer enn bare å få bebisen til å sove!!!

og ikke minst er det bedre for deg! det blir mindre belastning på ryggen,hofter og armer.. med sjal får du jevn tynge på begge skuldra.. allså det kjennes lettere ut for hele kroppen enn å ha en baby på armen/hofta!!!

Hadde MASSE nattevåk med Knøtta og jeg hadde ikke hatt armer, rygg eller nakke igjen hvis jeg ikke hadde hatt sjalet. Mange tror også at barn som bæres mye blir "bortskjemte" (forferdelig uttrykk å bruke om babyer) og aldri kan være alene, men faktum er at effekten blir den motsatte. Barn som bæres mye den første tiden er roligere, har mindre magevondt og har mindre problemer med å løsrive seg fra foreldrene senere. [:)]

Det med å skulle gjøre babyer så selvstendige som mulig så fort som mulig er i all hovedsak en vestlig motegreie, tilpasset vestlig livsstil og en oppdragerstil som setter foreldrene i fokus, noe som strider i mot alle babyens nedarvede naturlige instinkter og behov. I land der samsoving og mye nærhet er i fokus de første årene, spesielt det første, er f.eks krybbedød så sjeldent at de har ikke navn på det, mens i Storbritannia der det er vanlig å bedrive skrikekurer på babyer fra de er bare noen få uker gamle, har de den høyeste forekomsten av krybbedød i verden.

Noe å tenke på? Å få barn er en enorm omveltning i livet, og spebarns- og småbarnstiden er bare en kort-kort periode av livet vårt sett i den store sammenhengen. Derfor koster det meg veldig lite å sette barnet i fokus de første ca to årene, noe som har betalt seg med trygge, selvstendige barn som har fått utvikle seg og løsrive seg fra foreldrene i det tempoet som er naturlig for dem. For de er veldig selvstendige nå. Det betyr ikke at jeg bedriver fri barneoppdragelse, på ingen måte, for trygge barn forutsetter også at man har klare grenser.

Back
Topp