Farlig utstyr?

Bkno1214382

Første møte med forumet
Hei.
Vi venter vårt første barn i løpet av en ukes tid og det meste av utstyr er på plass og klargjort. Vi har vært heldige å fått mye nytt utstyr i gave av familie og venner har kommet med gode råd ifht valg av utstyr.
Planen var derfor at jenta skulle få sove i en byssanlull hengevugge ved siden av vår seng de første par månedene og deretter sprinkelseng (brukt seng men med ny madrass). Rådene vi har fått fra andre foreldre som har brukt tilsvarende soveløsninger forteller at barna har sovet godt og trygt slik.

Etter å ha sett noen artikler og sjekket info på helsenorge og landsforeningen for uventet barnedød ser det derimot ut til at vi har kjøpt inn utstyr utelukkende for å ta livet av den lille! Sauseskinnet jeg tenkte å bruke i hengevuggen viser seg å være en dødsfelle. Sengekanten min mor har sydd til sprinkelseng det samme, for ikke å snakke om det livsfarlige babynestet vi har fått i gave. Jeg har til og med lagt på kvelende tisselaken for å beskytte madrassen, i god tro.

Er det slik at alt dette utstyret bør kastes? (Om det er så farlig som det ser ut er det jo uetisk å selge videre til andre). Jeg finner heller ingen konkret anbefaling ifht hengevuggen, men den har jo ikke hard fast madrass. Hvordan hun skal kunne klare å snu seg i vuggen før 3 mnd alder er derimot et mysterium for meg...

Hvor alvorlig skal vi ta disse anbefalingene? Kan vi tørre å bruke noe av utstyrt vårt, eller bør vi forkaste alt og anskaffe nytt? Og i så fall hva? Etter mye lesing virker det som at det eneste trygge er å sitte våken med babyen på brystet under kontinuerlig overvåkning (så klart uten å sovne, da samsoving i sofa eller lenestol er spesielt farlig!)...

Noen som har fått anbefalinger av helsesøster/jordmor, er har egne erfaringer med utstyret?

Hilsen forvirret mor som savner tiden før Internett når gode råd kostet mer...

Følg magefølelsen, tror du kommer langt med sunn fornuft. Som helsesøster sa på forrige barseltreff: "Jeg har aldri i mine mange år som helsesøster hørt om noen som har blitt kvalt av en sprinkelsengbeskytter, men hvis du selv føler det er utrygt er det bare å la være å bruke det"

Vi bruker både tisselaken, sprinkelsengbeskytter og babynest, og jeg sover veldig godt om natta likevel :-) Skal sies at jeg i starten stadig måtte sjekke at han fortsatt pustet om natta, men det hadde ikke noe med alt dette å gjøre.

Når jeg begynner med mine bekymringer ang ting og graviditet, så forteller mamme meg at alle disse frarådningene ikke fantes når jeg var liten og det har jo blitt menneske av meg også.
Følg magefølelsen din, jeg kommer til å kjøpe babynest og lakenbeskytter til min baby [emoji4]

Hei.
Vi venter vårt første barn i løpet av en ukes tid og det meste av utstyr er på plass og klargjort. Vi har vært heldige å fått mye nytt utstyr i gave av familie og venner har kommet med gode råd ifht valg av utstyr.
Planen var derfor at jenta skulle få sove i en byssanlull hengevugge ved siden av vår seng de første par månedene og deretter sprinkelseng (brukt seng men med ny madrass). Rådene vi har fått fra andre foreldre som har brukt tilsvarende soveløsninger forteller at barna har sovet godt og trygt slik.

Etter å ha sett noen artikler og sjekket info på helsenorge og landsforeningen for uventet barnedød ser det derimot ut til at vi har kjøpt inn utstyr utelukkende for å ta livet av den lille! Sauseskinnet jeg tenkte å bruke i hengevuggen viser seg å være en dødsfelle. Sengekanten min mor har sydd til sprinkelseng det samme, for ikke å snakke om det livsfarlige babynestet vi har fått i gave. Jeg har til og med lagt på kvelende tisselaken for å beskytte madrassen, i god tro.

Er det slik at alt dette utstyret bør kastes? (Om det er så farlig som det ser ut er det jo uetisk å selge videre til andre). Jeg finner heller ingen konkret anbefaling ifht hengevuggen, men den har jo ikke hard fast madrass. Hvordan hun skal kunne klare å snu seg i vuggen før 3 mnd alder er derimot et mysterium for meg...

Hvor alvorlig skal vi ta disse anbefalingene? Kan vi tørre å bruke noe av utstyrt vårt, eller bør vi forkaste alt og anskaffe nytt? Og i så fall hva? Etter mye lesing virker det som at det eneste trygge er å sitte våken med babyen på brystet under kontinuerlig overvåkning (så klart uten å sovne, da samsoving i sofa eller lenestol er spesielt farlig!)...

Noen som har fått anbefalinger av helsesøster/jordmor, er har egne erfaringer med utstyret?

Hilsen forvirret mor som savner tiden før Internett når gode råd kostet mer...
Nå vet jeg ikke helt om dette var litt ironisk ment, men jeg måtte le litt nå.
Du har i alle fall helt rett i at det er jo til å bli tussete av alle disse "rådene" osv. :p
En må selv velge hva en ønsker å gjøre for seg og sitt barn!
Personlig synes jeg det meste er storm i vannglass!!
Sengekant farlig? Å ligge i vogn er akkurat likt. De som ikke bruker sengekant bruker likevel vogn. Dobbeltmoral?
Jeg skal bruke både babynest, sengekant, jeg skal på en måte samsove litt med bedside crib osv.
Jeg hadde beholdt og brukt alt du har tenkt med god samvittighet! :)

Takk for svar det hjelper å høre noen andres tanker om det også
Jeg får følge magefølelsen når vi kommer hjem fra sykehuset og satse på at det vi har anskaffet fungerer godt for den lille jenta vår

Back
Topp