Farlig med katt?

I89

Flørter med forumet
Hei Er det noen som vet om det er stor risiko for å bli smittet av toxoplasmose fra katt? Vi har to små kattunger og samboeren min er i militæret. Dette vil da altså si at jeg har alt ansvar for desse to. Vi har kattesand inne, men har anskaffet meg en spade for å fjerne avføringen. Tror dere dette vil være til hjelp? Er det farlig å kose med katten? For har den smitten så kommer vell den i pelsen og siden de rengjør seg.

Jeg har katt selv, men han er selvstendig og gjør fra seg ute:-)
Hadde det vært meg så hadde jeg kanskje latt noen andre passe på kattungene iløpet av graviditeten. En kan ha katt selv om man er gravid, men bør holde seg unna kattasand, i andre ord avføringen....  Du kan fremdeles beholde de, men da må noen andre ta seg av tømmingen osv. av kattasanden!
Håper det går bra:-D

Vi har hatt katt alltid, også under mine svangerskap, og har det nå også. De vi har nå er voksne så de har ikke dokasse, men vi har hatt det tidligere da. Sambo tok seg av bytting på kassen den gang, siden han hadde mulighet til det. For din del så har du jo ikke så mye valg siden din sambo er vekkreist, men det går helt fint å skifte på kattekassen uten at du skal bli smittet. Kjøp deg engangshansker og bruk både de og spaden når du skifter på kassa. Ha særs god håndhygiene! Både etter kos med kattene og etter skift av kattekassen.

Så lenge du bruker engangshansker når du skifter på kattedoen, og ellers er veldig nøye med håndhygienen, så kan jeg ikke forstå at det skal være noe problem at du tar den jobben :)

Bruk engangshansker og spade når du skifter sanden og ellers må gjøre noe med kattedoen. Etterpå bare vrenger du av deg hanskene uten å berøre den skitne siden, for så vaske hendene godt og bruk gjerne en antibac - serviett i tillegg. Da er du trygg for at du ikke får i deg noe. Ellers er det bare generell hygiene som er viktig, vask henden etter du har håndtert kattene,  pass på hvor de ferdes ( de har selvfølgelig ingen ting på bord, nær din mat osv å gjøre ). Det er ikke nødvendig å drive å kysse på katta o.l som mange faktisk gjør ( uten at jeg orker å tenke mer på det  ).   I tillegg er det anbefalt å gi kattunger parasittbehandling relativt hyppig, ca hver 3. mnd. 

Tar man hensyn til dette, er det ikke farligere å ha katt enn å skulle jobbe ute i blomsterbed o.l. Det er mange måter å pådra seg toxoplasmose på, katt er bare en av de, men desverre ofte den som får mest skylden.

Gjør som de sier over her. Er ikke noe stress å ha kattunge selv om du er gravid. Er lett å bli redd alt når man er gravid, men er bare å være nøye med håndhygienen og ikke putte fingern i munn etter at du har kosa med pusen ;)

Såvidt jeg har fått med meg så er det ikke kattene som er farlig, men avføringen.. Jeg hadde 9 katter på det meste i mitt forrige svangerskap, og det gikk helt fint det

Back
Topp