Farlig med arbeid stående (hele dagen)?

Bosslady92

Glad i forumet
Septemberlykke 2021
Sensommerskattene 2023
Jeg kom over noen artikler om tilrettelegging og svangerskapspenger, og ser at langvarig arbeid i stående stilling er nevnt som en uheldig faktor (men forstår det er mer doseavhengig og ikke et absolutt nei).. Jeg jobber i butikk og jobber somregel alene 4-9 timer daglig. Det er snakk om detaljhandel, ikke matbutikk der man gjerne har stol bak kassa etc. Selv om jeg står alene så får jeg ta pauser når jeg har mulighet, men absolutt ikke sitte når det er kunder i butikken. Noen dager er det uproblematisk, men andre dager er det jo kunder - hele - tiden, så jeg må stå/gå gjerne 6-7 timer i strekk. Kjenner jo at det er ekstremt tungt og slitsomt, både for bein og rygg, i tillegg blir jeg kvalm og svimmel etterhvert. Men er det noen som vet om det kan være direkte skadelig i tillegg?

Som butikksjef har jeg til en viss grad ansvar for å tilrettelegge for meg selv, men vi har et strengt lønnsbudsjett jeg må forholde meg til så er ikke bare å sette inn ekstra folk... Kan evt flytte på de folkene som er der så de kommer midt i vakta så jeg ikke står alene så lenge av gangen, men da er konsekvensen at jeg må både åpne og stenge de dagene (altså forlenge egen arbeidsdag istedenfor å bruke timene til de ansatte på at jeg kan komme senere/gå tidligere)..

Arbeid i stående stilling etc var ikke tema hos lege, hun vet hvor jeg jobber da men.. Fikk inntrykk av at hun helst ville ha meg ut derfra så raskt som mulig :p
 
Jeg jobber som kokk, og der å står/går vi jo i mange timer i strekk. Kan ikke bare gå å sette meg når jeg vil. Kun de to pausene som er 9møte og lunch pausen. Merker det godt i ryggen og bekkenet. Så har vurdert bekkenbelte når jeg er på jobb. Men om det er skadelig vet jeg ikke. Jobbet som kokk begge de to andre graviditeten jeg har vært gjennom å. Ingen sa det var skadelig å stå/gå i så mange timer.
 
Takk for svar dere :) grunnen til at jeg spør er at langvarig stående arbeid er nevnt som eget punkt ang tilrettelegging og svangerskapspenger der det ikke er mulig. Og litt googling tok meg feks hit; https://stami.no/vare-tjenester/graviditet/tilrettelegging-av-arbeidsmiljo-for-gravide/ der det trekkes frem at det kan hemme vekst hos barnet feks..

Nå hadde jeg riktignok stående arbeid under forrige graviditet òg, og veksten på gutten var definitivt ikke hemmet på noen måte... :p jeg har eller aldri opplevd at lege eller jordmor mener det er et problem for barnet (men heldigvis ser de det kan være et stort problem for mor likevel).

Var hos jordmor idag og likevel fått attest på tilrettelegging, ikke fordi hun mener det er noen fare for fosteret men fordi jeg rett og slett føler jeg går i bakken om jeg må stå lenge av gangen. Krysser fingrene for at jeg kan få en stol (som er høy nok til at jeg i det minste kan stå i kassa samtidig, selvom jeg ikke får gjort like mye uti butikken som jeg skulle ønske..) :)
 
Takk for svar dere :) grunnen til at jeg spør er at langvarig stående arbeid er nevnt som eget punkt ang tilrettelegging og svangerskapspenger der det ikke er mulig. Og litt googling tok meg feks hit; https://stami.no/vare-tjenester/graviditet/tilrettelegging-av-arbeidsmiljo-for-gravide/ der det trekkes frem at det kan hemme vekst hos barnet feks..

Nå hadde jeg riktignok stående arbeid under forrige graviditet òg, og veksten på gutten var definitivt ikke hemmet på noen måte... :p jeg har eller aldri opplevd at lege eller jordmor mener det er et problem for barnet (men heldigvis ser de det kan være et stort problem for mor likevel).

Var hos jordmor idag og likevel fått attest på tilrettelegging, ikke fordi hun mener det er noen fare for fosteret men fordi jeg rett og slett føler jeg går i bakken om jeg må stå lenge av gangen. Krysser fingrene for at jeg kan få en stol (som er høy nok til at jeg i det minste kan stå i kassa samtidig, selvom jeg ikke får gjort like mye uti butikken som jeg skulle ønske..) :)

det hørtes ut som en god løsning! Det viktigste er jo at du har det fint!
 
Sniker fra oktober

Hvis det blir for tungt for deg så må det jo kunne være mulig å tilrettelegge. Du skriver du er butikksjef, men du har kanskje noen overordnede du kan snakke med? Det er lov å spør om hjelp til å diskutere muligheter dor tilrettelegging. Kanskje de kan gi deg noen flere timer akkurat nå? Jeg ser heller ikke et problem med at du kan få en stol bak kassen slik at du kan avlaste litt gjennom dagen. Hva hadde skjedd om du ble delvis sykemeldt?
 
Back
Topp