Farlig "lett-sukker"!

Labben

Elsker forumet
Leste om farlige søtningsstoffer i ukens KK og tenkte å referere litt fra artikkelen til de som ikke har lest det.

Vi vet jo at for mye sukker i svangerskapet ikke er bra. Men jeg hadde ikke trodd at lett-brus også kunne være skadelig for fosteret!

Søtningsstoffet Aspartam (finnes i brus, sportsdrikker, lett-sjokolader, suketter, vitamintabletter osv) kan virke direkte på arveanlegget (DNA) til fosteret. Nøyaktig hvor store skader dette kan medføre vet man ikke, men stoffet var i mange år forbudt inntil det under Ronald Reagen ble tillatt i USA trass i massiv motstand fra hans egne eksperter. Senere ble det tillatt i Norge også.

Noen mennesker er intolerante overfor Aspartam og får diare og magesmerter (som oftest uten at de vet hvorfor), verre er det jo at stoffet faktisk kan gå inn og forandre DNAet til fosteret hos en gravid kvinne! Norske myndigheter advarer mot å gi aspartamholdige produkter til barn under tre år.

Det jeg kan lese ut av artikkelen er at små mengder av stoffet ikke skal være skadelig, men jeg har i alle fall byttet ut Pepsi Max-en med vann. Kan anbefale Olden med smak, det inneholder ikke Aspartam eller andre søtningsstoffer som cyklamat, sakkarin og sorbitol. Disse stoffene kan også gi farlige bivirkninger.

Har nylig lest det motsatte, At det Ikkje er bevist at det kan være farlig.
Det står vel sikkert forskjellig både her og der.... [:D]

er absolutt ikke bra å få i seg såkalte lettprodukter, har en far som jobber litt med tilsetningsstoffer, og sier det er noe forbanna dritt!! og sef står det noen steder at det ikke er farlig, var ikke farlig å røyke i gamle dager heller.. da er det bedre å få i seg naturlig sukker og heller kutte ned på sukkeret

mye av de lett produktene er beregnet til diabetes. Jeg har diabetes og snakket med erneringsfysiolog i forige uke og hun sa at jeg kunne fortsatt brkesukketene og forskjellige produktene jeg bruker til vanlig. Bruker jeg vanlig sukker i te så stiger blodsukkeret mitt

Det er mange ting man skal holde seg unna, skulle man holdt seg unna alt kunne man jo bare levd på vann og brød omtrent[&:]

Jeg har brukt produkter med søtningsstoffer gjennom hele svangerskapet, så skal jeg gå å vøre redd for å få en baby med skader?? NEI, det er jeg ikke redd for i hele tatt[:)] Mye værre ting man kan gjøre mener jeg.

Blitt anbefalt sånne produkter av lege, jordmor og gyn på sykehuset, så hvis det er SÅ farlig som fortatteren av den artikkelen skal ha det til så bør de vel få det inn i hodene på de som forteller oss gravide hva vi skal ha i oss??

Det skrives masse masse ting, mye er sant og like mye ikke sant. Tru på alt den som vil[;)]

Leste også denne artikkelen i KK, har også lest om dette tidligere, at aspartam er/ kan være farlig.
-Tenkte jeg skulle få i meg minst mulig av det fra nå av for å være på den sikre siden!  Men har jo hittil drukket lettbrus og spist sukkerfrie pastiller mmm lackerol er jo så godt..

Jeg har alltid fått høre at aspartam kan være farlig. Jeg liker ikke lett brus, aldri gjort det, så for meg blir det ikke så vanskelig. Prøver å ikke drikke for mye brus nå uansett, men jeg er veldig glad i melk da-helst den ekstra lette- den er sååå god[;)]

Det er så mange som tror at "litt er vel lov?" og bryr seg ikke om å spise pastiller, tyggis og brus og sånn..
Men faktisk så er aspartam farlig usunt! Det er gjort masse forskning på det og funnet ut at det fører til ødeleggelse på nervesystemet. Så dere som er gravide og får i dere aspartam setter jeg i egen bås altså. jeg er så streng med den giften der at jeg blir sinna når jeg hører om gravide som får i seg dette stoffet!

Det tar knekken på de sunne cellene i nervesystemet. Og kanskje de ikke kan påvise noe nå, men etter kanskje to-tre år så begynner man å få en og annen skavank og så kan man utvikle parkinson eller demens... eller hva nå enn.
Nervesystemet er det viktigste vi har, og det første som blir laget hos fosteret. Også tar dere en sjanse ved å spise søtningsstoffer?

Beklager at jeg tråkker folk på tærne her nå altså, men jeg kan ikke holde dette for meg selv. Det må ut! Folk må forstå at dette er farlige greier. Det er et syntetisk stoff som er laget på en lab og er 100 ganger søtere enn vanlig sukker! Tenk dere det!

Nei, da er det bedre å spise vanlig sukker... eller ikke noe!
For de med diabetes, så er det bedre å kutte ut sukkeret. Det er ikke ås vanskelig når man først går inn for det!

Enig med DivaX! Hvorfor i det hele tatt drikke så mye brus?? Legen min frarådet meg det i svangerskapet, ikke bare pga. sukkeret, men alle de kunstige stoffene som er i det. Nå går det i vann, og kanskje et glass brus på Lørdagen. MYE sunnere! Har hørt at ditte light-produktene er Verre enn vanlig..Men, selvfølgelig, ikke lett å vite hva man skal tro..man hører jo så mye forskjellig!

Jeg har egentlig ingen forståelse med folk som sier de MÅ ha brus, enten med eller uten sukker. Det er ikke bra hverken for deg eller babyen. Så om du tenker litt fremover, og utover egne lyster, blir valget enkelt. Drikk helst vann, masse. Så går det ann å drikke juice når du skal kose deg. Melk er jo også bra.
Det verste jeg ser er svigerinna mi som lar sønnen på 2 få drikke av Pepsi-max flaska. Og det er jo så sjarmerende og søtt når han ikke vil gi den fra seg, men drikker opp hele flaska! Hva gir du meg, det er jo forkastelig!
Enig med Naturlig i hennes innlegg!

ORIGINAL: maritk
har en lillebror som er diabetiker, og som økte forbruket av kunstige søtningsstoffer veldig etter at han fikk diabetes. etter rundt et halvt år begynte å han å bli utrolig dårlig i magen osv, bare han spiser Dietorelle eller drikker mer enn 2 glass lettbrus til dagen får han kjempevondt i magen og må på do i timesvis.... ikke kjekt, men alternativet: å pøse innpå med sukker- er enda verre, så han må velge mellom to onder....

Alternativet er jo ikke å pøse på med sukker - han kan jo kutte ut begge deler!

Jepp skjønner godt at han også vil drikke brus når det er selskap o.l. 

Det ser ut som flesteparten står over søtningsprodukter! Bra jenter!!!!!

Back
Topp