Farlig for foster når mor er syk?

Caroparo

Forelsket i forumet
Jeg er blitt syk, og lurer på om det på noen måte kan gå ut over fosteret? Jeg har ikke noe feber heldigvis, men har ganske kraftige forkjølelsessymptomer (tett nese og sår hals, nesten mistet stemmen).

Regner egenrlig med at alt er bra med lille, men blir så bekymret når noe er utenom det vanlige :)

Jeg har hage både ørebetennelse og oppkast/diaré, gått på antibiotika og Paracet og ingen fare for foster :) Som jordmor sa: Ingenting er så utprøvd som antibiotika og P-piller :P

Tror ikke det skal være farlig for foster. Men antakelig best å kontakte lege/jordmor hvis du får høy feber, for det er ikke så bra for fosteret, tror jeg.

Det er ingen fare:) Jeg har vært "kronisk" forkjølet og hostet siden uke 8 (nedsatt immunforsvar når jeg er gravid). Dette skader ikke foster:) Jeg ser at du ikke har feber. Får du det, så kan du ta Paracet:) Blir den høy, ville jeg kontaktet lege.

Last edited:
Jeg har ikke mye kunnskap om akkurat dette temaet altså, men det jeg har lært er at feberen skal man holde nede da man er gravid. Mulig det har kommet noe nytt om dette nå?

Feber er ikke bra under graviditeten.. fosteret kan bli overopphetet. Ville tatt kontakt med legen... hosting og harking er ikke farlig :) men grunnen til at vi gravide blir anbefalt å ta influensavaksinen er pga feber, og i tilfelle man må ta sterke antibiotika eller liknende, da man helst vil unngå dette ved graviditet (Iallfall det min JM sa til meg).

Back
Topp