Farlig å spise melkeprodukter utgått på dato?

Soldugg

Forelsket i forumet
Spiste en yoghurt på jobben og oppdaget etterpå at den gikk ut på dato 28 des.

Husker noe greier om at kjøttpålegg skal være så ferskt som mulig pga bakterieveksten blir høyere og høyere, men gjelder det melkeprodukter også? Og kan det være noe farlige bakterier der vi ikke skal få i oss?

min stemor er sykepleier og sa det var greit at jeg gjorde det, hvis den var stått i kjøpeskapet[;)] men den var bare gått ut for 3 dager siden.

jeg vet ikke.. men tror ikke det.
men dytter for deg.

Listeria vil ikke dukke opp dersom produktet har blitt pasteurisert hvis det er det du er urolig for, men andre bakterier kan blomstre opp. Såfrem det ikke lukter noe går det sikkert greit, jeg bruker f.eks. ofte utgått melk til baking og annen matlaging og har aldri blitt syk.

ORIGINAL: Sillien

min stemor er sykepleier og sa det var greit at jeg gjorde det, hvis den var stått i kjøpeskapet[;)] men den var bare gått ut for 3 dager siden.

Hvis det er Listeria du var urolig for fikk du feil svar, bakterien vokser ved lav temp (kjøleskap) og vil formere seg over tid: et utgått produkt har derfor mye fler bakterier enn et ferskt.
Men yoghurt er jo pasteurisert, så da går det sikkert bra [:)]

Nå kjenner jeg at jeg ble bekymret her, forestiller meg alltid det verste[&o]  

Det skal alltid være god holdbarhet på den, derfor setter de utløpsdato gjerne en hel uke før den faktisk blir dårlig. Det er ikke noe problem så lenge den ikke lukta/smakte surt.

ingen problem, det holder over ei uke lenger enn best før datoen iallefall når det allerede er et surt produkt som youghurt er :)

Back
Topp