Farging av ulltøy (oppdatert med før og etter-bilder)

Rara

Gift med forumet
Noen som har prøvd det? Med hvilket resultat?

Har en del lysrosa tøy fra Janus. Alt er flekkete jo [8|] får ikke av flekkene i vask...

Nå har jeg kjøpt tekstilfarge kirsebær (lette etter brun men fant ikke..) og tenkte å prøve. Kjøpte vanlig tekstilfarge- ikke spesielt for ull, for fant ikke annet.. Så har jeg hørt at man ikke skal bruke salt men eddik? Noen som vet? Tørr liksom ikke prøve, men det er jo synd med alt dette flekkete tøyet også...
 
Jg fant farge for ull på jernia. Skulle egentlig kokes og farges for hånd, men jeg tok en råtjans og kjørte alt i maskinen, og det gikk veldig bra. Brukte ullprogrammet jeg. Ellers fulgte jeg bruksanvisningen. Ble hærlig lilla tøy i stede for flekkete hvitt....Og nå skal alt det rååååsa og flekkete til pers strax (bare jeg får koma meg til jernia).
 
Handlet fargen på Jernia jeg også.. Herdins textile colour. Kan brukes helt ned i 30 grader.
 
Da var det slutt på lyserosa flekkete janus ull. Nå er det bare lekkert rødt som gjelder![:D]
Det gikk jo kjempefint å farge selv om ikke fargen var tilpasset ulltøy!
 
ORIGINAL: Rara

Da var det slutt på lyserosa flekkete janus ull. Nå er det bare lekkert rødt som gjelder![:D]
Det gikk jo kjempefint å farge selv om ikke fargen var tilpasset ulltøy!


Hvordan gikk du fram da? Jeg er helt uerfaren[;)]
 
ORIGINAL: Mon83

ORIGINAL: Rara

Da var det slutt på lyserosa flekkete janus ull. Nå er det bare lekkert rødt som gjelder![:D]
Det gikk jo kjempefint å farge selv om ikke fargen var tilpasset ulltøy!


Hvordan gikk du fram da? Jeg er helt uerfaren[;)]



SIGN!!
Steg for steg[8D]
 
Nå brukte jeg en farge som egentlig ikke er for ull da, men flgte bruksanvisningen på den. Kjøpte Herdins tekstilfarge på Jernia (finnes visst for ull i det merket også)
Jeg vasket tøyet først en runde med eddik etter tips fra _marie_(på ullvask). Så tømte en kg salt, og fikseringssalt bakerst i trommelen på vaskemaskina. Satte inn den åpne flaska med farge og la deretter det våte ulltøyet inni. (Jeg farget 1 kg tørt tøy) Satte på vanlig kulørtvask 30 grader (mener janus skal tåle det?) etterpå kjørte jeg tøyet på nytt for å få ut overskuddsfarge.
 
Ble veldig fornøyd med resultatet bortsett fra at det på to plagg så ut som hadde fått et par flekker med mer farge. Hadde sikkert vært greit med mindre tøy i farginga[:)]
 
 
 

Slik så tøyet ut før farging.. vedig mye flekker som jeg ikke fikk av.. I tillegg til alt dette tøyet slengte jeg med en lekeulldress/pysj fra Janus. Dette veide tilsammen i overkant av 1000 gram tørt.

Her er en del av tøyet etterpå. Jeg er kjempefornøyd[:)] Men man kan se litt på den dressen at den har fått litt ekstra farge på midten da. Synes ikke det gjør så mye jeg.
Selv om den kjolen ser veldig pink ut så var det ikke mye antydning til rosa i fargen på alt det andre ulltøyet da.
Fargen er transparent så det står at flekker osv vil skinne gjennom men jeg ser ikke noe til mine flekker så den var ganske dekkende..[:)]

Her er en nyfarget body ved en i den opprinnelige fargen.

Til venstre er det en Original rød Janus- body, i midten en nyfarget i farge kirsebær og til høyre den fargen som var før jeg farget.
Man kan se at den nyfargede er litt lysere rød enn den originale røde og den har kanskje litt mer oransje i seg.
 
Ser ut som et vellykket prosjekt[:D] Kanskje jeg skal prøve meg på det hvite etter Mathias, for der er det nemlig mye flekker[8|]
 
ORIGINAL: kjerstinetta

så fint det ble [:)]
 
ble kjempeflott da, nydelig rødfarge [:D]
 
Takk [:)] Jeg så forresten at de har tilbud på den typen tekstilfarge på europris nå.. i fargene grafittgrå/sort/olivengrønn/marineblå/mørkblå og kongeblå.
 
 
Ååå hadde jeg hatt noe hvitt ulltøy jeg skulle farget hadde jeg gått for olivengrønn
 
 
Back
Topp