FARGING AV ULL!

Aldri prøvd... Har egentlig ikke tenkt over fargen på ulla. hehe. Men bør jo være en tekstilbutikk som kan hjelpe deg?

Ikke prøvd. Har lyst, men er redd for å ødelegge ulla og/eller få et skjoldete resultat. Har en fin ullkjole i en stygg beigefarge, ser rimelig gusten ut i den. Vet at noen farger ullklær med en spesiell type konditorfarge, men det kan fort bli ujevn farge eller nokså batikkpreget. Vet man kan bruke Herdins multi fibre, men selv produsenten reserverer seg mot eventuelle dårlige fargeresultater, hehe: http://www.herdins.no/meny-del2/produktfakta__249

Ja, og så er det jo ikke alle ullklær som er sydd/montert med ulltråd, så det er ikke sikkert du får farget tråden dersom den f.eks er syntetisk. Og hvor bra farginga blir er vel som med annet tøy avhengig av hvilken farge plagget har i utgangspunktet + hvilken farge du velger, hvor slitt det er osv. Mye å tenke på med andre ord :) Derfor kvier jeg meg :P

Jeg har farget flere ullbodyer i vaskemaskinen og det ble ganske så bra resultat det :)
Jeg kjøpte farge på Jernia og fulgte bare vaskeanvisningen. Har ei vennine som valgte å farge klærne i kjele på ovnen og det anbefalte ho ikke får det tok vist fryktelig lang tid men i vaskemaskinen var det veldig greit :D

Jau, dei kan vel hjelpa meg i ein tekstil butikk, har egentlig ikkje tenkt på det... 

Ja, det er ein del å tenka på. Får prøve med ein av dei som er mest stygge, som er eit kast potensiale og sjå korleis det blir, og så ta det der etter:) 

Men står jo bakpå dei tekstilfargane at ein ikkje skal farga ull med det, så er evt sånn koking i kjele eg såg for meg.

Takk fot tilbakemeldingar!:)

Ja farget en del av de naturhvite bodyene hun hadde i starten..ble en del oransje flekker oppover ryggen gitt:) Kjøpte bare vanlig farge i butikken(sjekk bakpå at den kan brukes til ull) og farget i en kjele, ble veldig fint! Men ofte forandrer ikke sømmene farge da:)

Tror det finnes eget fargemiddel for ullklær. Syns jeg har sett det for eksempel på meny.

Hadde ikke prøvd i kjele på ovnen. Ullklær skal jo ikke koke.

Muskatt skrev:
Tror det finnes eget fargemiddel for ullklær. Syns jeg har sett det for eksempel på meny.

Hadde ikke prøvd i kjele på ovnen. Ullklær skal jo ikke koke.

På meny og andre butuikker så har de et fargemiddel for klær som også kan brukes på ullklær.
Trenger jo ikke å koke ulla selv om man har den på ovnen..he he..står på pakka hvilken temp man skal farge på!

Supert.. Dette skal testas ut!!

TAAAKK for god hjelp! Skal legga ut bilde av resultat når eg får dradd den store kroppen min på butikker som selger det.. :p

Back
Topp