Fargevalg på babyting og kjønn

Styx

Glad i forumet
Snøfnuggene 2018
cf25cb5e17363a21bebc92c32178f579.jpg

Synes denne er fantastisk. Men det virker ikke alltid som om verden er med på at barn er barn. Når vi skal kjøpe sko til fireåringen må vi velge mellom mørkeblå og lilla. Hvorfor ikke røde og grønne? Mener å huske at det var mer av sånt da jeg var liten. Det gjør ting mindre arvbart så handelsstanden tjener selvsagt på det.

Når valget blir mellom lyseblå og lyserosa er det klart ar jeg velger lyseblå, men jeg prøver å velge andre farger også.

Hvordan er det med babytingene hjemme hos dere? Er det mye som er rosa eller blått?

Synes du det er fint at ting er kjønna? Med babyer ser man jo ikke hvilket kjønn barnet har hvis ikke vi signaliserer det med farge på ting. Er det greit?

https://youtu.be/fwiY2JQRz5U
https://youtu.be/nWu44AqF0iI

Disse to filmene får meg til å lure på om det er en god eller en dårlig ting at vi lar folk forstå hvilket kjønn barnet har sånn med en gang. Får barna utvikle seg fritt, eller formes de inn i kjønnsroller som begrenser dem?

Haha, den var morsom!

Jeg vil være bevisst på å introdusere han for leker uten å tenke at dette er en "gutteleke". Det er jo ikke sikkert at han har kjempelyst til å leke med dukker, men han skal hvertfall få muligheten, og jeg tenker også at det går an å oppmuntre gutter til å utvikle omsorgsevne gjennom lek - det burde ikke være forbeholdt jenter. Men jeg vet selv at jeg er påvirket at de forventningene samfunnet har gitt oss til gutter og jenter, så det det er noe å tenke over etterhvert som han vokser til.

Når det gjelder leker, klær og utstyr, tenker jeg på at det skal brukes til en evt jente i fremtida. Synes selv at rosa og lilla er veldig jente, men alle andre farger kan brukes av begge kjønn. Samtidig tror jeg at jeg ville unngått store mengder rosa om det hadde vært jente, men litt hadde det nok blitt. Har forsåvidt ikke så mye lyseblått heller. Har strikket mye og mørk oker/ karrfarge er favoritten nå, så den kommer han ikke utenom :hilarious: Hvis gutten min gjerne vil ha rosa klær når han kan velge selv, får han lov til det.

Vi vet ikke kjønn! Helt bevisst! Jeg har henta alt av arvetøy fra jeg var barn foruten det veldig rosa, men jeg ville ikke valgt det uansett hvis jeg visste det var jente! Babyen blir født med en tiss, men den tissen skal ikke være med å bestemme kjønnsrollemønsteret bare fordi tissen går inn eller ut! Barnet mitt skal få bli den den er uavhengig av hvem samfunnet mener h*n er! Så blir h*n selvsagt eksponert for det uansett men jeg tenker at jeg trenger ikke putte h*n i en boks fra starten!

Vi har både rosa og blått, grønt og gult og alle andre farger! [emoji173]️ men det er vanskelig å få tak i....

Jeg tror at en viss grad av kjønnsforming er sunt. Jeg tror ikke på å forme " et intetkjønn". Samtidig syns jeg det er synd at mange barneklær er utpreget jentete og guttete, så enig i at det mangler utvalg både i farger og form.

Jeg kommer ikke til å oppmuntre min gutt til å leke med dukker, men jeg kommer ikke til å nekte han å leke med en hvis den er i hans rekkevidde og han har lyst.

Jeg kommer til å pynte jenta mi. Det gleder jeg meg til, men jeg kommer til å lære henne at pene, pyntete jenter også kan være tøffe. Har selv drevet med kamp- og ekstremsport, så tror ikke det blir noe problem å lære henne at prinsesser også kan være kule og modige :p:joyful:.

Det vi har kjøpt inn så langt er praktiske og komfortable ting i vanlige farger; rødt, grønt, gult, blått, hvitt. Ingenting pastell eller snuppete. Litt spent på hva som kommer av gaver etterhvert. Jeg kan ikke fordra lyserosa. Er ikke så glad i lyseblått heller, men det er i det minste bedre enn rosa. Så heldigvis er han en gutt...
Kjønnsrollemønstre og -valg skal han få ta helt selv. Når han blir stor nok. Fotball eller dansing, det får være opp til ham. Bare han er fornøyd med det

Her i huset er det masse blått tøy.. får stort sett det i gaver og guttungen har klare, blå øyne så han kler det kjempegodt. Men jeg er såååå lei... og guttungen må virkelig overbevises om at andre farger er greit. Nå som han skal bli storebror, er han litt interessert i min gamle dukke (det er viktig at dukken er en gutt), men faren er veldig skeptisk og negativ og det merker ungen.

Jeg har ikke vist kjønnet på de to eldste så det meste av babytøyet i str 56-62 er såkalt nøytralt; gult, grønt, oransj, hvitt, brunt, grått. Men også mye blått da jeg er veldig glad i blått. Når det gjelder småbarn/ babyleker så er det meste i regnbuens farger.
Denne gangen har det sneket seg inn litt smått tøy i rosa siden vi for første gang vet kjønnet, men kommoden er langt fra veldig "jentete".

Jeg har jo to jenter fra før. Eldste likte ikke rosa, kjoler og andre "jenteting" så fra ung alder valgte hun heller klær og leker fra gutteavdelingen. Det gikk i spiderman, lego, biler og blått. Hun er nå 10 år og kaller seg selv for tomboy. Hun er helst å finne i sportsklær. Hun lo av folk som prøvde å gi henne kjoler og fortalte ekspeditøren i skobutikken at de rosa skoene ikke var tøffe nok da hun var 3 år. Hun ville heller ha de blå for hun skulle være kul. Da hun var yngre hadde hun bare guttevenner, men med puberteten like rundt hjørnet ser vi en forandring på det nå. Hun spiller Volleyball, basketball og dataspill.

Yngste har vært helt motsatt. Hun var rosa prinsesse og elsker dukker, barbie og andre småting. Rosa har dabbet litt av, men hun er vår lille fashionista som planlegger antrekk og ønsker seg make up og høye hæler til jul (hun er 7 år :hilarious: ). Hun har flere ganger klaget på arvetøy etter storesøster fordi det absolutt ikke er hennes "style", så det er endel som havner til Goodwill. Hun driver med turn, ballett og svømming.

Så jeg har en av hver uten at vi har gjort noe forskjell på de i oppveksten. Blir spennende å se. Hverken jeg eller min mann er veldig pyntete av oss så vi er kanskje mest overrasket over hun divaen vi har fått oss :hilarious:

Jeg blir helt svett av at gutter ikke kan gå i rosa, og omvendt. Jeg venter ei jente og har veldig mye blått, mer enn rosa. Hu blir nok ikke skada fordet.

Jeg er veldig bevist på å ikke bruke ordene «gutte-leker», «jente-farger» osv. Det kommer til å være viktig når lille jenta kommer til verden.
Jeg selv er glad i rosa (ikke babyrosa), så det har blitt endel rosa tøy. I tillegg er det en del hvitt, grått og noe flerfarget. Alle store ting er i såkalte «kjønnsnøytrale» farger.
Det er viktig for meg at hun selv skal få bestemme når hun blir stor nok. Hun har en far som er veldig glad i farger og som er kjempe kjekk i sine knæsjrosa og lilla t-skjorter [emoji7]

Jeg digger det bildet du har postet. Har sett det før også.

Jeg er veldig bevisst på dette med kjønning av klær og leker, og er med i gruppa "Genusbevisste foreldre" på Facebook, der man kan få mye tips om mer kjønnsnøytrale ting.

Jeg syns det er vanskelig å fri seg fra de holdninger man har vokst opp med, men har heldigvis ektemann og kjæreste som er ENDA mindre konservative på slikt enn meg. Så med støtte fra dem, så burde det gå bra tror jeg.

Jeg digger det bildet du har postet. Har sett det før også.

Jeg er veldig bevisst på dette med kjønning av klær og leker, og er med i gruppa "Genusbevisste foreldre" på Facebook, der man kan få mye tips om mer kjønnsnøytrale ting.

Jeg syns det er vanskelig å fri seg fra de holdninger man har vokst opp med, men har heldigvis ektemann og kjæreste som er ENDA mindre konservative på slikt enn meg. Så med støtte fra dem, så burde det gå bra tror jeg.

Takk for gruppetips!

Jeg prøver å si at når sønnen leker med dukker, er det et kompliment til faren... at han kan se seg selv som omsorgsperson. Det er jo viktig.

Vi har en sønn på 2 år fra før og har forsøkt å finne så kjønnsnøytrale klær som mulig fra han var liten, men merker det blir vanskeligere og vanskeligere jo større han blir. Han har så mye blått!

Nå venter vi ei jente og jeg gleder meg til å ta på henne kjoler og skjørt, men er ikke superfan av rosa, så kjøper nok andre farger der det er mulig, også får hun jo arvet en god del av storebror:) arvet en svær pose feminine plagg fra ei venninne og, så blir nok en god blanding.

Når det gjelder leker så har jeg tidligere forsøkt å introdusere sønnen vår for dukker, men han har først blitt litt interessert i det nå som vi snakker om at han skal bli storebror til en baby. Er så herlig å se han koser med gamle dukka mi, legger henne i dukkevogna, brer over dyne og vil skifte bleie på henne❤️

Akkurat nå står gutten min på to år og peker på bunaden sin og sier han vil ha den på seg og være en prinsesse :p vi snakker ikke om prinser og prinsesser her hjemme som jeg har fått med meg ihvertfall. Mulig han har det fra Barne-TV eller barnehagen. Men vil ha være prinsesse så får han selvfølgelig lov til det. Før han var ett år så fikk han en dukkebaby med rosa klær og leker av og til med den. Han er en veldig snill og omsorgsfull gutt som vi får masse skryt av fra andre [emoji173]️

Vi har en sønn på 2 år fra før og har forsøkt å finne så kjønnsnøytrale klær som mulig fra han var liten, men merker det blir vanskeligere og vanskeligere jo større han blir. Han har så mye blått!

Nå venter vi ei jente og jeg gleder meg til å ta på henne kjoler og skjørt, men er ikke superfan av rosa, så kjøper nok andre farger der det er mulig, også får hun jo arvet en god del av storebror:) arvet en svær pose feminine plagg fra ei venninne og, så blir nok en god blanding.

Når det gjelder leker så har jeg tidligere forsøkt å introdusere sønnen vår for dukker, men han har først blitt litt interessert i det nå som vi snakker om at han skal bli storebror til en baby. Er så herlig å se han koser med gamle dukka mi, legger henne i dukkevogna, brer over dyne og vil skifte bleie på henne[emoji173]️

Har litt samme opplevelsen med dukker. Først nå når han skal få lillebror at det er interessant. Så jeg skal strikke noen dukketruser som kan være bleier til dukken. Foreløpig bor den hos mormora, og far vil gjerne at det forblir slik... vi får se ;)

Back
Topp