Farger tøy!

LilleguttLillejentå

Elsker forumet
Å farge tøy er gøy! [:D]

Akkurat nå er det den ene sjaltaien min i sprelske grønnfarger som skal få bli litt mer nøytral og brun! [;)]
For jeg har kjøpt tilbake en annen sjaltai som jeg solgte til ei her inne som er i litt finere grønnfarger og mønster som jeg valgte ut selv når jeg fikk den sydd.

I neste omgang er det endel ulltøy som skal bli kvitt stygge flekker og bli brunt og fint! [:D]
Nesten som å få nytt tøy, for det blir så fint! [:D]

Tenkt på jeg og. Men farger du i maskin?

Må man rense og vaske trommelen inni etterpå??

Jeg vasker i maskin ja.
Kjøper vanlig Nitor farge ( mocca ) og Nitor salt og hiver inn i maskinen.
Når maskinen er ferdig, setter jeg den på en gang til, med vaskemiddel.
Har aldri opplevd at det sitter rester med farge i maskinen da.
Men har kanskje tatt en mørk vask som første vanlig vask etterpå da, og ikke lyst og hvitt tøy..Just in case! [;)]

Så bra tips! Vi har jo mengder med blått ulltøy etter storebror, og lillesøster trenger igrunnen litt annet enn blått!
Hvor kjøper du den fargen og saltet?

Hva slags farge er det? Jeg har sett farger på Panduro, men det blir veldig dyrt... Tror det koster 160 kr for en pakke, ikke spesielt stor... Men så har de fine farger...

Har aldri kjøpt det, selv om jeg har veldig lyst, for som sagt blir det for dyrt hvis jeg skal farge bare ett plagg... [8D]

Åh, t-skjorter med batikk-motiv, det er så fint [:D]

Tror nesten jeg må gjøre det, når jeg får råd [8D]

Jeg kjøper vanlig Nitor Mocca farge og Nitor fargesalt på dagligvare-butikk ( Jeg kjøpte på Obs! ).
De litt større butikkene har det som regel.
Det er jo egentlig ikke beregnet på ull, men det går helt fint! [:D]

ORIGINAL: Mamma sitt gull

ORIGINAL: LilleguttLillejentå

Jeg kjøper vanlig Nitor Mocca farge og Nitor fargesalt på dagligvare-butikk ( Jeg kjøpte på Obs! ).
De litt større butikkene har det som regel.
Det er jo egentlig ikke beregnet på ull, men det går helt fint! [:D]

jeg skulle til å spørre om du bruker spesialfarge til ulla. Men da svarte du før jeg kom så langt [:D]
For å på en måte få tilbake litt mere av ullens egenskaper går det an å kjøpe sånn ullbehandling/"impregnering" for ull på helsekost. Et lite tips [:D]

Og så takker jeg deg for tips! [:D][:D]

Back
Topp