Fargen på klær - spiller det noen rolle?

Jeg har minst mulig rosa til jenta mi, men det dukker opp et og annet rosa her og der. Prøver å kjøpe mye grønt og gult, men det blir noe blått, lilla og burgunder også.

Jeg føler jeg har gjort noe "riktig" når fremmede blir usikker på om hun er gutt eller jente. Jeg er nemlig opptatt av at hun ikke skal bli behandlet etter kjønn.
Det er ikke forskjell på gutter og jenter før de kommer i puberteten.

Der er jeg uenig med deg, det er forskjell på kjønn helt fra starten av.
Jeg mener det er helt greit, hva er da galt med å være jente eller gutt?
Hvorfor skal vi ikke være stolte av det kjønnet vi er :D hvorfor skjule det?
Hvilken type klær kan man jo selv bestemme grønt eller blått har ikke noe med kjønn å gjøre, men å si det ikke er forskjell på kjønnene føler jeg er veldig feil. Jeg har begge kjønn og merker forskjell ;)
 
Der er jeg uenig med deg, det er forskjell på kjønn helt fra starten av.
Jeg mener det er helt greit, hva er da galt med å være jente eller gutt?
Hvorfor skal vi ikke være stolte av det kjønnet vi er :D hvorfor skjule det?
Hvilken type klær kan man jo selv bestemme grønt eller blått har ikke noe med kjønn å gjøre, men å si det ikke er forskjell på kjønnene føler jeg er veldig feil. Jeg har begge kjønn og merker forskjell ;)
Hva er forskjell bortsett fra tissen? Greit nok at du har en sønn og en datter, men alle barn er forskjellige uavhengig av kjønn. Akkurat som oss voksne. Det som er galt med det, er at man blir behandlet forskjellig uten grunn.
 
Vi hadde kremgult og turkis på hentesettet, så trenger ikke være kjedelig selv om det ikke er babyrosa eller babyblått;)

Har nok litt med hvilke farger man liker også? Jeg kunne aldri kledd hverken gutt eller jente i gul :)
Og jeg elsker den riktige blåfargen og man kler jo opp ungene i de fargene man liker selv :)
 
Jeg prøver å velge litt nøytrale farger, men ofte er det kun rosa og blått som er alternativene og da velger jeg nok ikke rosa til gutten min.. Jeg synes pastell generelt blir er sukkersøtt, foretrekker sterke og klare farger :) skulle ønske mer klær kom i grønt, gult og rødt!
 
Hva er forskjell bortsett fra tissen? Greit nok at du har en sønn og en datter, men alle barn er forskjellige uavhengig av kjønn. Akkurat som oss voksne. Det som er galt med det, er at man blir behandlet forskjellig uten grunn.

Så klart alle barn er forskjellige også, men å påstå at jenter og gutter er like frem til pubertet er jo litt spesielt. Hvorfor er det da så stor forskjell på å ha 18 gutter på 4 år over i bursdag enn 18 jenter? Hvorfor velger gutter ofte en annen lek enn jentene?
Hvorfor skal det være slik i dag at vi ikke skal si at det er forskjell på kjønnene, vi er forskjellig og de forskjellene skal man være stolte av! :)
Og nei, det er ikke riktig å behandle forskjellig pga kjønn, men tror ikke du løser forskjellsbehandlingen med å ikke godta de forskjellen mellom gutt og jente. Og hvorfor blir det forskjell på kvinner og menn i pubertet men ikke som barn?
 
Hva er forskjell bortsett fra tissen? Greit nok at du har en sønn og en datter, men alle barn er forskjellige uavhengig av kjønn. Akkurat som oss voksne. Det som er galt med det, er at man blir behandlet forskjellig uten grunn.
Er så enig med deg
 
Så klart alle barn er forskjellige også, men å påstå at jenter og gutter er like frem til pubertet er jo litt spesielt. Hvorfor er det da så stor forskjell på å ha 18 gutter på 4 år over i bursdag enn 18 jenter? Hvorfor velger gutter ofte en annen lek enn jentene?
Hvorfor skal det være slik i dag at vi ikke skal si at det er forskjell på kjønnene, vi er forskjellig og de forskjellene skal man være stolte av! :)
Og nei, det er ikke riktig å behandle forskjellig pga kjønn, men tror ikke du løser forskjellsbehandlingen med å ikke godta de forskjellen mellom gutt og jente. Og hvorfor blir det forskjell på kvinner og menn i pubertet men ikke som barn?

Jeg er enig i at det er forskjell på kjønnene :) som du skriver. Betyr ikke at jeg ikke mener at kvinner og menn allikevel skal behandles likt for eks i arbeidslivet hvis man tenker litt lenger frem :)
 
Jeg liker best blått (lyseblått og mørkeblått), hvitt, grått og litt brunt. De fargene gutten min går med. Er ikke så glad i trykk, biler, action, superhelter etc. Liker litt "kjedeligere" klær, f.eks mayoral, Hust&Claire, minimi, Newbie, polarn og pyret klassiske blå og hvite striper, gullkorn. Søte og ikke nødvendigvis så innmari tøffe klær ;)
 
Der er jeg uenig med deg, det er forskjell på kjønn helt fra starten av.
Jeg mener det er helt greit, hva er da galt med å være jente eller gutt?
Hvorfor skal vi ikke være stolte av det kjønnet vi er :D hvorfor skjule det?
Hvilken type klær kan man jo selv bestemme grønt eller blått har ikke noe med kjønn å gjøre, men å si det ikke er forskjell på kjønnene føler jeg er veldig feil. Jeg har begge kjønn og merker forskjell ;)

Jeg kjøper bare typiske gutteklær i typiske gutte farger til gutten min (hvis det er lov å si :p ). Ser ikke poenget med å la folk gjette på kjønnet eller å kle han nøytralt eller rosa bare for å lage et poeng. Jeg synes klærne jeg kjøper er fine til han og passer han
 
Her går det mest i nøytrale farger... Svart, hvitt, grått, beige og brun :) Har en del blått og, men er ikke det jeg styrer mest mot :)
 
Jeg har fått inntrykk av at det er mer vanlig å bruke farger o.l litt om hverandre æ.
Sånn i forhold til at fremmede skal kjenne igjen kjønn osv.
Jeg var i bryllup da frøkna var 3 uker og det var mange som spurte om det var en gutt, til tross for at jeg hadde pyntet henne med en blomstrete kjole:p
 
Til guttungen min så går d i alle farger utenom rosa :)
Til stedatteren min så er alle farger representert i skapet, men mest rosa og lilla, men d er etter hennes eget ønske :)
 
Nei. Kjøper det som passer. Hehe. Heldigvis når vi har jente på 2 år og jeg er gravid med en gutt. Kjøpt mye klær til jenta som passer til begge kjønn. Han skal selvfølgelig slippe unna kjolene og de klærne som skriker jente. Dattera mi har masse blått, svart, brunt osv. Litt kjedelig å bare bruke rosa eller lilla hele tiden. Men gutter kan bruke rosa og lilla de også men kommer ann på plagget.
 
Hvilke farger kjøper du til babyen/barnet? Tenker du bevisst over det?

Er det noe som heter jentefarger og guttefarger?

Er du en av de som unngår å bruke rosa på jenter og blått på gutter?

Ville du brukt rosa klær på en gutt? Og blått på en jente?

Vi har til nå kjøpt mest nøytrale farger :) Gubben har ikke lyst å bruke rosa på jenta før hun er gammel nok til å kunne si hva hun ønsker selv :p Jeg har kjøpt noen rosa bodyer når vi fikk vite at det er jente vi venter :)

Jeg er litt der at jeg kan egentlig bruke de fleste farger på jenter, mens på gutter ville jeg unngått rosa/lilla. Men det er vel mest smak og behag hos foreldrene? :)
 
Kler ikke jenta mi i gutteklær, hun har mye rosa. Men siden det er mitt første barn prøver jeg å kjøpe endel kjønnsnøytralt og pynter heller med rosa sokker, lue, smokkholder.

Synes egentlig det er litt provoserende at det er så kjønnsdelt i klesavdelingen til så små barn. Klærne er liksom laget for at det ikke skal være mulig å bruke de til begge kjønn. Butikkene tjener jo klart mer på at man må kjøpe en helt ny garderobe dersom man får barn av et annet kjønn neste gang.

Godt tips er billigstativet med basics, der jeg finner mest kjønnsnøytralt!
 
Nei, her får babyjenta både rosa og blått. Vi ekke så nøye på det :)
 
Frøkna går masse i typisk gutteklær. Jeg liker de fargene bedre. Liker ikke lilla og ikke rosa så godt heller.
 
Jeg kjøper og har fått mange forskjellige farger til lillegutt :) . Har ikke noe problem med å kle gutt I rosa eller lilla, men da vil jeg at det skal være unisex eller "gutteklær". Kjoler og klær med mange blonder på, kommer jeg ikke til å kjøpe til mitt lilletroll (gjelder da alle farger).
 
Lillemor bruker mye forskjellig, mest hvitt (gjerne med små blomstrer o.l), lys grått (hun er så fin i det), beige, offwhite, skittenrosa og dongeri. Hun kler ikke så godt de helrosa-blonde-krage plaggene. Så synes ikke jeg det er så fint med de disney/prinsesse tøyene. Men hun er bare 8 mnd enda da :)
 
Back
Topp