Farge til stue i gammelt hus

Jane2

Elsker forumet
Vi skal male stua snart, når vi får bestemt oss for farge[&:] Vi bor i et veldig gammelt hus (flere hundre år gammelt) og liker den gamle koselig stilen. Jeg vil IKKE ha moderne stil.

Gulvet er trehvitt (ganske lyst), taket hvitt, brannmur og vinduskarmer er hvite. Dørene er malt i gammel eikemaling stil (?) altså litt gulbrune som ser ut som årringer på et tre (litt dårlig forklaring[:)]) Jeg har lyst til å beholde de slik de er.

Veggene er helt slett panel og med brystpanel. Vil ha to forskjellige farger/nyanser på brystpanelet og resten av veggene. Men HVA SLAGS FARGE?
Alle jeg spør sier "noe lyst"  Men jeg er litt lei, ALLE har jo helt lyse/hvite vegger, det er jo det som er IN nå. Men jeg vil ha gammel stil her, IKKE det som er moderne. Noen gode forslag???

Har vært inne på tanken[:)] Åssen ville du gjort i forhold til brystpanelet? Samme farge i to nyanser (lys/mørk) eller to helt forskjellige farger?

ville ikke tatt okergult eller vinrødt iallefall!!! det er jo fra 90 taller og hvis din stue skal ha mer gammel preg blir jo det kræsj...

ville vurdert gammel tapet...eller så stikk innom din lokale fargelhandel og spør etter tadisjons fargekart... ville kanskje hatt lys grønn..syns det er veldig fint.og gammelt på en måte, men hadde det vært meg hadde jg malt alt i en farge...brystpanel er jo heller ikke noe som henger igjen fra forrige århundreskiftet akkuratt..

hva med å ha en slags lasur olje effekt på brystpanelen da??

eller så er jeg heeeeeeelt forelsket i en farge som heter sanne... syns den ser litt antikk grønn ut.. lys og dus grønnfarge... nyyyyyyyydelig...!!!! den er aller finest på panel eller noe som går vannrett nedover[;)] 

Foreldra til ei venninne pussa opp et flere hundre år gammelt hus. De var veldig opptatt av å bruke farger som var vanlig på den tida huset ble bygd. Husker de brukte en lys blåfarge og en dus grønnfarge hvertfall. Tror de fikk info om gamle farger hos fargehandleren. [:)]

ORIGINAL: malrodien

eller så er jeg heeeeeeelt forelsket i en farge som heter sanne... syns den ser litt antikk grønn ut.. lys og dus grønnfarge... nyyyyyyyydelig...!!!! den er aller finest på panel eller noe som går vannrett nedover[;)] 

heheheh....vannrett nedover???[8D][8D][8D][8D][8D] 

ORIGINAL: krølle..

oi ble litt stress mellom maling å amming her[8D] mente loddrett[8D] 

oi ble litt stress mellom maling å amming her[8D] mente loddrett[8D] 

[;)]

ville ikke tatt okergult eller vinrødt iallefall!!! det er jo fra 90 taller og hvis din stue skal ha mer gammel preg blir jo det kræsj...

ville vurdert gammel tapet...eller så stikk innom din lokale fargelhandel og spør etter tadisjons fargekart... ville kanskje hatt lys grønn..syns det er veldig fint.og gammelt på en måte, men hadde det vært meg hadde jg malt alt i en farge...brystpanel er jo heller ikke noe som henger igjen fra forrige århundreskiftet akkuratt..

Signerer krølle på denne!

jeg ville nok valgt tapet og funnet en matchene farge til brystpanelet

Men er det sånn panel brystning??
I gamledager hadde de jo ofte brystning som var med sånne speil på. Det er jo utrolig fint!! Hvis det er panel brystning ville jeg dekka over det med tynne finerplater. Mye koseligere brystning da!! Hvis dere skjønte hva jeg mente da...

ORIGINAL: *lima*

Vinrødt eller okergult[:)]

Neeeei, hjelp! Mener du virkelig det?

Mange råd og meninger[:D] Var det jeg ville ha[;)]

Vanskelig å få tatt noe fint bilde, men skal prøve når jeg får fotoapparatet hjem igjen over helga (gubben har det med på tur[;)])

Panelen og brystpanelet (vet ikke om det er rette ordet..?) er sånn som det har vært opprinnelig, antakelig fra 17-1800-tallet. Så brystpanel er gammelt også, selv om det var på moten igjen på 80-90 tallet. Opprinnelig har det vært malt i speil med en form for rosemaling (ikke helt det, men finner ikke noe bedre ord..[:)]) inni. Vi har bare skrapt litt, vanskelig å se ordentlig.

Noen forandringer utover maling er ikke aktuelt.
Akkurat nå heller jeg mest mot å lage speil i en eller annen form på brystpanelet, men er fremdeles i tvil om fargen over. Nå er det en slags lysegrønn. Jeg kunne godt hatt noe lignende igjen, men mannen min nekter[:)]. Under har det vært en slags vinrød/mørk rosa en gang. Har sjekka litt om gamle farger, og oker er en gammel farge. (selv om den også forbindes med nittitallet) Men vet ikke helt om jeg ville trives med den fargen heller[:-] Ikke lett dette her.
Tror kanskje jeg skal ta en tur innom en malerforretning som kanskje har litt peiling på gamle hus/farger.

Men tar gjerne imot flere idèer og tips[;)]

Før i tiden var det ikke sånn fargeutvalg som nå. Det var mest lyse farger, så hvis du vil beholde den gamle stilen hadde jeg villet gått for lyse farger. Ei venninde av meg bor på gård-gammelt hus. De malte med sennepsgult ([:o]),fikk forhandleren til og "freshe" opp fargen litt og tro meg-det ble KJEMPESTILIG!!! Hun hang opp bilder med gamle rammer,bare "gammel" pynt, tunge gardiner og noen speil og ei dritfin lyskrone. Så selv om fargen høres kjedelig ut kan det bli stilig. Men man må ikke blande stilene, da blir det bare teit.

Back
Topp