Farge på huset,utvendig

malønna

Glad i forumet
Skal snart male vårt nye hus, og trenger en fin lys farge, huset er kun grunna.

Håper noen har bilder av sitt hus,trenger inspirasjon[:D]

Er ikke ferdige, derfor alt rotet.Har nettopp skiftet kledning og malt huset med fargen frostrøyk.

Ble kjempefornøyd.Så skal det komme folk å fikse grunnmuren om ikke alt for lenge.Så den blir nok i en grå farge.

Jeg har tenkt å male huset mitt i lys antikk, og ha hvitt rundt vinduene... må bare få råd til å skifte bordkledning først...

Vi har malt både hus og vindu i råhvit. Syns det er finest å ha alt i samme farge når vi ikke har spes mye el fine vinduskarmer utvendig.

vi har en farge som heter villa hvit... den er litt sånn krem aktig med hvite karmer

Jeg husker ikke hva vår gråfarge heter, men den er veldig lys og fin også har vi hvitt rundt vinduene. Syns selv det er veldig fint [:)]

Bomull heter den... s0502y mener jeg koden var... fått masse skryt

ORIGINAL: Kattepus

0502-y er eggehvit..

Ja, mulig det, men s0502y jotun drygolin heter bomull[;)](S forran[;)])

Vi har tengt å male frostrøyk, men d blir ikke før til neste sommer. Skal ha vinduene i en lys gråfarge. Samme gråfarge som en ny ytterdør er. Så blir det en større helhet en sånn det er nå. Nå er det beige med brune vinduskarmer og lys grå dør (var de som bodde her før som har malt de fargene)

Takk alle sammen. Har vært å henta fargekartet til jotun nå,og der ser den som heter frostrøyk veldig fin ut.. Da med hvite lister rundt vinduer og dører.
Men det er jo så mange som ser veldig fine ut. Bla Antikkhvit,sandsten og kalksten
UFF,masse å ta hensyn til når man bygger hus ja.

Vi malte huset i 0343 JOTUN, antikk hvit og så har vi eggehvit rundt vinduene. Har akkurat skiftet kledning, vinduer og tak på huset så her har vi jobbet fælt![:D]

Vi har også brukt Optimal, ble anbefalt av andre. Lett å male og skal visstnok se nymalt ut maaange år[:)].

Skal se å få lagt inn bilder.. er ikke helt dreven på dette.. men skal prøve[:D]

Er optimal en type beis/maling?

Vi har herregårdshvit på huset og skifergrå på karmene.. Huset var allerede i den fargen så vi gjorde det enkelt og malte med samme. (bortsett fra at det går var rødt før)

ORIGINAL: malønna

Er optimal en type beis/maling?

Er vel heller maling tenker jeg..

Jotun Optimal 10 liter
Dekkende utendørs trebeskyttelse med meget god fargestabilitet og lange vedlikeholdsintervaller. Produktet inneholder filmkonserverende midler som motvirker vekst av svertesopp på treoverflaten. Kombinasjonen av høykvalitets bindemidler og høyt pigmentinnhold som beskytter treverket mot sollysets nedbrytende virkning, gir en meget god værbestandighet. Benyttes i system med Visir Oljegrunning.
Egenskaper: Tørker raskt. Enkel å påføre. Beholder farge- og glans over lang tid. Bruksområde: Benyttes på nytt treverk tidligere oljebeiset, dekkbeiset og malt treverk, også trykkimpregnert. Benyttes også på plast og metall som vanligvis brukes i bygninger. Metallet grunnes først med egnet grunning.

Varenummer: 30159305

Jeg vil anbefale deg og bruke Flügger Farve; Exteriør Finish. Den er vanntynnbar oljemaling. Da kan du vaske både deg selv (!) og penslene i vann. Den vanntynnbare holder bedre på farve og glans enn oljemaling. Og med riktig vedlikehold trenger du ikke male før om 10-12 år:)

Jeg vil anbefale deg og bruke Flügger Farve; Exteriør Finish. Den er vanntynnbar oljemaling. Da kan du vaske både deg selv (!) og penslene i vann. Den vanntynnbare holder bedre på farve og glans enn oljemaling. Og med riktig vedlikehold trenger du ikke male før om 10-12 år:)

Det hørtes ut som noe for meg ja. Men holder den i 10 år? det var lenge....

ORIGINAL: Tusull

Ikke at jeg skal si at akkurat det gjalt denne Flugger malinga, men Flugger kom jo dårlig ut på tester ang maling da..[8|] Men det var enkelte typer det gjalt..
Men hvor var det jeg så den testen da tro..? Hmm.. Får leite litt å se om jeg finner den igjen.. [;)]

Høres ut som det var Jotuns Optimal hun anbefalte.. men har ingen erfaring med Fluggermaling så kan jo være en type av den også som er lik Optimalen[:D]

Du må selvfølgelig ha ordentlig vedlikehold av huset. som feks å vaske det med husvask hvert år..
Nå vet ikke jeg noe om de testene da, men jeg har hvertfall malt to hus med den malingen.
Der vi bodde før malte jeg for 4 år siden og det ser nymalt ut enda. venninna mi malte sitt hus i samme farge med oljemaling samme år og det huset har blitt blasst..
Det var forresten rørosrød. Kjempefin rødfarge!!

Back
Topp