Fare for toksoplasma

Iva82

Elsker forumet
Himmelbarn
Hei,jeg er 30+ uker og jeg har vært på en grillfest og tror at hamburger jeg har spist var ikke stekt så godt,kanskje. Det var vanlig,fersk hamburger av storfe fra Rema. Jeg er usikker men er bekymret. Bør jeg be om test hos fastlege? I tillegg er jeg gravid nå etter 4 SAer og en senabort og vil ikke gjøre noe som kan skade babyen min.:( Jeg vet at det er lav sannsynlighet men svigermor hadde det mens hun var gravid med mannen min og han har problem med syn på en øye. Så jeg vet at det kan skje.
Takk!
 
Hei ser du sendte dette inn til forumet som ble avlyst beklager at du ikke fikk svar før nå. Men da det kan være aktuelt for andre også sender jeg deg svaret mitt.


Ja i kjøtt kan det finnes Toxoplasma. Når kjøtt gjennomkokes eller gjennomstekes, drepes imidlertid parasitten. Den dør også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 °C.

Jeg regner med at du vet du ikke har vert smittet før og derfor redd for at du nå har blitt smittet. Dette kan du evt. se på blodprøvene du har tatt i svangerskapet. Da du uroer deg grunnet mannen din sin historien ville jeg anbefale deg å teste, på den måten kan du senke skuldrene og slippe å gå rundt å bekymre deg. Det er en enkel blodprøve.

Håper det fint med deg!
 
Hei,takk for svar. Jeg kunne ikke slappe av så tok en tur til fastlege og fikk blodprøve som kom negativ. Jeg har aldri vært smittet før :)
 
Back
Topp