Fare for tidlig fødsel, noen flere?

fra1til3

Første møte med forumet
Hei,

Jeg ble lagt inn på observasjonsposten 26+5 (onsdag 24/6) med sammentrekninger og en livmorhals som bare blir kortere. Innen lørdag kveld var 48t riehemmende drypp og 2 lungemodningsprøyter unnagjort og jeg har vel egentlig fortsatt sengeleie da mobilisering (selv rolig gange) gir meg sammentrekninger. Livmorhalsen gikk fra 40mm til 27-30mm på 1,5 uke før innleggelse og har vært nede i 13mm. Nå er den trolig (og foreløpig) stabil på 17mm, men svak for press/anstrengelser.

Jeg venter tvillinger 28.sept og tv1 ble estimert til 1260g og tv2 til 1370g 27+5, så de har det som plommen i egget! Vannet har ikke gått, men slimproppen gikk dagen etter innleggelse.

De ønsker å ha meg her til minst uke 30+0, da sammentrekningene svinger veldig i styrke. Formen min er helt knall, kunne fint vaska hele huset! Så begynner å bli ganske lei av å stirre i veggen, men vet jo at hver dag inni magen er gull verdt!


Noen flere som er lagt inn i fare for prematur fødsel som vil dele sin historie? Eller om dere fødte prematurt i tidligere svangerskap?

Mannen er hjemme med toåringen og besøk er veldig begrenset pga korona
 
Har vært innlagt med kort livmorhals og premature rier i begge mine forrige svangerskap,så tidlig som uke 24 sist,stoppet mee medisiner 1 gang første gangen,gikk til uke 39.stoppet med medisiner 2 ggr andre gangen,livmorhalsen var da 0,5 i uke 31,gikk helt til uke 37 :)
Går til jevnlige kontroller denne gangen,og foreløpig ser det bra ut..
Masse lykke til :Heartred
 
Sniker :)

Jeg fødte uke 27+2 etter innleggelse 26+4 med livmorhals på 8 mm (økte til 10-12 mm). Og det gikk helt fint. Frøken på 1182 gram/36 cm, ingen komplikasjoner medisinsk. Slitt dog en del med regulering, overstimulering og søvn. Eneste medisinsk vi merker er litt mer anstrengt pust til tider og bruker lengre tid på å bli frisk ved luftveissymptomer (var intubert).

Og så har vi motsatt tilfelle i termingruppen: lagt inn med premature rier uke 26 og ble sendt hjem til slutt da hun var stabil + hadde fått lungemodning. Datteren ble født på overtid :)

Masse lykke til! Og god klem til mammahjertet - ikke lett å ligge på sykehus vekke fra 2 åringen ❤️
 
Jeg fødte sist i uke 34+1. Riene startet ut av det blå og de fant ingen grunn til at fødselen startet så tidlig. Jeg fødte på KK i Bergen og det gikk veldig fint. De forberedte meg på at han var liten, men at i uke 34 skal det være ganske trygt å føde. Han fikk heller ingen lungemodningssprøyte. Jeg fikk ha han litt på brystet før de sjekket han nærmere og trillet han på nyfødtklinikken. Så fikk ikke se han igjen før noen timer senere. Det var litt tungt, men da slapp jeg å se han i kuvøse og med cpap. Vi var på sjukehuset i 9 dager og da vi reiste hjem fikk han fremdeles mat via sonde som vi festet på fingeren. Men ammingen kom etterhvert som han ble sterkere. Litt mye sterilisering og kontrollering av næring de første ukene, men det ble en vanesak. Nå har han vokst opp til å bli en stor og sterk 13-åring :)

I dette svangerskapet blir jeg fulgt tett opp pga min historie, mye kynnere og at jeg i tillegg er konisert. Sist kontroll var forrige uke og livmorhals var på 3,1 cm. Så foreløpig virker alt normalt heldigvis. Skal på ny kontroll om 2,5 uke og det er alltid like spennende. Da vil jeg være i uke 32.

Jeg håper tvillingene dine får være i magen lengst mulig, så de kan vokse seg sterkest mulig. Det er det aller beste. Men så er det heldigvis veldig god hjelp å få når man føder prematurt! De har de beste folkene på plass og det er en trygghet :happy:
Lykke til :Heartred
 
Jeg følges opp med tilvekstkontroller på grunn av bicorn uterus og at jeg er konisert, og dermed økt risiko for tidlig fødsel.

Gikk fra 4 cm lang livmorhals i uke 26 til 2,7 cm livmorhals i uke 31, men begge deler er jo innenfor, så foreløpig har ting gått fint for min del. Skal på ny tilvekstkontroll i uke 36, men da er jeg jo såpass nærme termin at det nesten bare er fint hvis livmorhalsen har blitt enda kortere.

Håper du holder tvillingene inne en stund til ❤️ Helsevesenet i Norge er heldigvis utrolig flinke ☺️
 
Takk for svar! Gutta er fortsatt i magen (29+1) og ting virker forholdvis rolig og stabilt! Vi kniper igjen og krysser fingrene :dummy::dummy:
 
Last edited:
Back
Topp