Far vil bytte navn[emoji33]

AnnemorS

Betatt av forumet
Høsthjerter 2017
Ok litt bakgrunnsinfo først.

Vi hadde to navnealternativer. Et far likte best og et jeg likte best. Vi ble enige om det far likte best. Far snakket med sin far som sa han likte mitt alternativ best. Far ble derfor usikker og vi lot valget stå åpent litt til. For 3 mnd. siden sa far at vi måtte bestemme da han gjerne ville bruke navn på babyen. Vi snakket om det og ble enige om (far mest bestemte) mitt alternativ som hans far også likte best. Jeg spurte flere ganger om han var sikker. Og han sa han ville at vi skulle gå for det alternativet og at han begynte å like navnet. Vi ble derfor enige og jeg har brukt navnet siden og har også fortalt navnet til alle som har spurt og alle jeg kjenner. Jeg har også laget navnskilt til han, meldt han inn i bokklubber ol. Far har også brukt navnet i 3 mnd. uten å gi noe tegn på at han ikke har likt det.

MEN... nå i dag 3 måneder etter vi bestemte oss for navn, og 4,5 uke før termin kommer far og spør om vi ikke kan bytte navn. Han sier han ikke liker navnet og at han vil at vi skal kalle ham det vi først hadde valgt. Jeg blir fortvilet og forklarer at vi ikke kan bytte nå når vi har brukt det navnet i 3 mnd. det er det vi har fortalt alle at han heter og han er registrert i bla. bokklubber med dette navnet. Far virker likevel ikke å forstå hvorfor vi ikke kan bytte navn. Jeg er helt fortvilet. For meg så heter gutten vår nå det jeg har kalt ham i 3 mnd.

Er det helt feil av meg å sette foten ned og "bestemme" at barnet nå blir hetende det vi bestemte for 3 mnd. siden? Jeg klarer bare ikke å skulle bytte navn nå, men samtidig er jeg redd for at far aldri vil like navnet på sin sønn[emoji17] Jeg trenger sårt noen gode ord.

De to navnene kan slik jeg ser det ikke brukes sammen heller. Det blir bare rart og "hakkete" ingen flyt om dere skjønner.
 
Altså som gravid kan man alltods ombestemme seg og endre navn på baby. Vi har bestemt navn og fortalt til mange, men jeg tror ingen hadde stussa om vi sa at vi ombestemte oss (men jeg tror ikke det skjer her). Så dette må nesten gå mest på hva du/dere føler. Lykke til med overtalelsen :)
 
Altså som gravid kan man alltods ombestemme seg og endre navn på baby. Vi har bestemt navn og fortalt til mange, men jeg tror ingen hadde stussa om vi sa at vi ombestemte oss (men jeg tror ikke det skjer her). Så dette må nesten gå mest på hva du/dere føler. Lykke til med overtalelsen :)

Takk takk. Jeg håper det løser seg. Jeg vil ikke at vi skal krangle om det.
 
Venninna mi bytta navn på babyen en god stund etter fødsel, og etter han var navnemeldt til folkeregisteret. Men jeg har stor forståelse for at det ikke nødvendigvis føles rett for deg. Min hadde aldri fått gehør for det her hjemme, rett og slett fordi jeg føler hun har fått navn, det er henne. Men; dobbeltnavn med begge helt uaktuelt?:rolleyes:
 
Venninna mi bytta navn på babyen en god stund etter fødsel, og etter han var navnemeldt til folkeregisteret. Men jeg har stor forståelse for at det ikke nødvendigvis føles rett for deg. Min hadde aldri fått gehør for det her hjemme, rett og slett fordi jeg føler hun har fått navn, det er henne. Men; dobbeltnavn med begge helt uaktuelt?:rolleyes:

Det er ikke helt uaktuelt, men de passer liksom ikke sammen. Også har han allerede to etternavn så blir veldig mange navn også. Men vi får se hvordan vi løser det.
 
Siden han ikke er født er det nok ingen andre som vil reagere på at dere bytter navn. Vet om mange som har gjort det etter at barnet er født :)
Men har forståelse for at det er vanskelig når du allerede har knyttet deg så til at han skal hete det. Er det noen mulighet for at dere kan bli enige om å ikke ta noen endelig avgjørelse før etter han er født? Kanskje far endrer mening igjen da. Eventuelt bli enige om et dobbeltnavn? :)
 
Min søster skulle hete Tina. Tror de kalte henne Tina lengre før hun ble født, men da hun kom ut var det helt feil til henne. Tror ikke det var noen som reagerte på at det ble ett annet navn enn det de i utgangspunktet hadde valgt :-)

Gå for det som blir riktig for dere begge.
Håper dere kommer til en enighet :-)
 
Siden han ikke er født er det nok ingen andre som vil reagere på at dere bytter navn. Vet om mange som har gjort det etter at barnet er født :)
Men har forståelse for at det er vanskelig når du allerede har knyttet deg så til at han skal hete det. Er det noen mulighet for at dere kan bli enige om å ikke ta noen endelig avgjørelse før etter han er født? Kanskje far endrer mening igjen da. Eventuelt bli enige om et dobbeltnavn? :)

Vi får nesten bare se hva vi gjør.
 
Skal ikke være enkelt dette med navn; er såklart lov til å ombestemme seg, men skjønner at det er litt irriterende når man tror det er avklart forlengst..

Hva fikk ham til å endre mening (tilbake)?
 
Enig med Lille Hilde om at det kanskje kan være greit å vente til fødselen før dere tar den store navneavgjøreøsen.

Men jeg hadde nok vært temmelig oppgitt hvis mannen etter flere måneder plutselig ville bestemme at barnet skulle ha et annet navn likevel. Blir jo vel så feil at han vil sette ned foten om nytt navn som at du setter ned foten om å beholde et navn dere har valgt allerede, og som du allerede identifiserer sønnen din med. Tror nesten jeg hadde brukt argumentet om at når du går gravid og skal føde barnet kan du få ha siste ordet:p Neida, men jeg ville nok prøvd å formidle hvor knytta jeg var til navnet, men som sagt, kanskje ikke tatt den store avgjørelsen før barnet var født. Håper det ordner seg!
 
Skal ikke være enkelt dette med navn; er såklart lov til å ombestemme seg, men skjønner at det er litt irriterende når man tror det er avklart forlengst..

Hva fikk ham til å endre mening (tilbake)?

Nei det har han ingen god forklaring på. Han bare sier at han aldri har likt navnet og at det var dumt av han å si han likte det da vi snakket om det. [emoji30] Også når jeg spør hvorfor han ikke har sagt noe før så sier han at han ventet på det rette tidspunktet (som om 5 uker før termin er rett tidspunkt?!!)[emoji31]
 
Jeg kan egentlig godt sette meg inn i dette, men hos oss er det jeg som gjerne vil bytte ;)

Personlig synes jeg ikke det gjør noe å bytte navn ect selv om man har sagt det til alle sammen. Så jeg er kanskje mer lik mannen din enn deg. Mannen min åpner ikke fr at vi kan bytte navn nå etter at alle er informert og at vi egentlig bestemte oss for noen måneder siden.
 
Helt innafor å bytte nå hvis dere begge ønsker det :) dere kan jo vente til han er født å se hva som passer best til han? :)
 
Back
Topp