Far under fødselen

oktoberbarn16

Betatt av forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Jeg har da en kjæreste som er veldig for å ta alt som det kommer. Det funker best for han - da er det ikke rom for at bekymringer og annet negativt sniker seg inn. Vel og bra, men jeg er litt bekymra for at fødselen skal bli en kaotisk, frustrerende eller skremmende opplevelse for ham pga for lite kunnskap og forberedelser, og frustrerende for meg, siden han kanskje ender opp med å ikke kunne støtte meg på noe nyttig vis.

Vi har vært på et fødselsforberedende kurs, men delen som omhandlet selve fødselen følte han var veldig lite givende, og det eneste han syntes var nyttig var nummeret til føden (som han forøvrig ikke noterte, hahahah). Han irriterte seg mest over hun som holdt kurset, egentlig, og jeg må si at det var ikke et veldig informativt kurs akkurat.

Han har ikke vært interessert i å lese noe så langt, og nå er det bare noen dager til termin, så det kan jo skje anytime!
Fant denne her på nettet som jeg har sendt til ham - synes den var veldig morsom, og håper han skal gidde å lese den og ta til seg at kanskje han bør forberede seg en smule hvertfall.

Fant også en kort video ifht smertelindrende massasje - er vel egentlig noe vi burde øve på, men spørs om det er å håpe på litt vel mye.. jaja, han er hvertfall flink til å massere føtter, og jeg skal vel klare å fortelle ham at han må trykke hoftene mine sammen, og legge press på korsryggen, om ikke annet :hilarious:

Hva har deres menn gjort for å forberede seg, om noe?

Morsom den første linken :-p Nå fikk min også litt nytt lesestoff ;-) (og noen kommentarer, mens jeg leste den....)

Min var akkurat som din før fødsel forrige gang :) men gikk utruli fint forde, jeg hadde en 33 timer lang fødsel som endte i akutt keisersnitt :o samboeren var utruli rolig under hele fødselen han satt ved siden av meg og leste bok og så fort jeg trengte noe ordnet han det :) pga att han var så rolig så klarte jeg og slappe av og konsentrere meg på riene, og så fort gutten var ute blev han hyper og visste ikke kor han sku gjøre av seg fordi han va så stolt og lykkelig, så va veldi tydeli att han har vert redd og nervøs underveis han og forde om han ikke viste det foran meg :)
Så nå veit eg att e har verdens beste fødselpartner med meg til den kommende fødselen :) før meg e det viktigse att han klarer og få meg til å føle meg trygg <3

Min mann er veldig trygg på seg selv, og selvsikker på at dette vill han klare fint - noe jeg også tror :) Skal veldig mye for å vippe av han pinnen så selv om vi er førstegangsfødene og ikke skal gå på noe kurv. Han vill være den som får oss gjennom fødslen, mer usikker på meg selv :p

Jeg har da en kjæreste som er veldig for å ta alt som det kommer. Det funker best for han - da er det ikke rom for at bekymringer og annet negativt sniker seg inn. Vel og bra, men jeg er litt bekymra for at fødselen skal bli en kaotisk, frustrerende eller skremmende opplevelse for ham pga for lite kunnskap og forberedelser, og frustrerende for meg, siden han kanskje ender opp med å ikke kunne støtte meg på noe nyttig vis.

Vi har vært på et fødselsforberedende kurs, men delen som omhandlet selve fødselen følte han var veldig lite givende, og det eneste han syntes var nyttig var nummeret til føden (som han forøvrig ikke noterte, hahahah). Han irriterte seg mest over hun som holdt kurset, egentlig, og jeg må si at det var ikke et veldig informativt kurs akkurat.

Han har ikke vært interessert i å lese noe så langt, og nå er det bare noen dager til termin, så det kan jo skje anytime!
Fant denne her på nettet som jeg har sendt til ham - synes den var veldig morsom, og håper han skal gidde å lese den og ta til seg at kanskje han bør forberede seg en smule hvertfall.

Fant også en kort video ifht smertelindrende massasje - er vel egentlig noe vi burde øve på, men spørs om det er å håpe på litt vel mye.. jaja, han er hvertfall flink til å massere føtter, og jeg skal vel klare å fortelle ham at han må trykke hoftene mine sammen, og legge press på korsryggen, om ikke annet :hilarious:

Hva har deres menn gjort for å forberede seg, om noe?
Høres veldig ut som min mann det der! Tvang han med på fødselsforberedende kurs jeg også, og jeg føler meg faktisk litt tryggere nå fordi han vet mer hva som skal skje uansett om han likte kurset eller ei :p han tror han kan alt fra før, men det vet jeg jo han ikke kan ;)
Så får vi bare se hvordan det går. Håper han overrasker meg og finner frem et ekstra omsorgsfult gen. Han er jo omsorgsfull, men ikke så god på å trøste og si de rette tingene alltid.. Det er uansett ingen andre jeg heller ville hatt med meg, så jeg satser på at det ordner seg! :joyful:

Må si jeg er litt lik mannen din jeg da , tar alt så det kommer! Er ikke lett å forberede seg på noe man ikke vet hvordan blir. Tror ikke jeg hadde stresset så mye med det om jeg var deg.
Min mann leste litt om svangerskap og div når vi fikk første (min andre). Men ikke akkurat om fødselen. Den blir så den blir , og eneste støtten jeg likte fra han var at han var tilstede i rommet , og at jeg hang over hele han da bena ikke klarte holde meg oppe :P ellers var jeg veldig lite "tilstede" da smertene aldri hadde pause de timene det holdt på.

Åh jeg elsker den pappa-teksten :D
Her har egentlig pappaen ikke forberedt seg noe som helst. Tror jeg i hvert fall. Han vil ikke snakke om det. I det hele tatt...
Det er knapt jeg vet om han blir med :o Hehe, neida, så ille er det vel kanskje ikke, men han vil ikke snakke om det.
Jeg dro han med på en samtale til en jordmor en gang. Han satt å gnugga hendene og svarte nesten ikke på det hun sa. Han prøvde å være høflig såklart, men helst tror jeg han hadde tatt en rotfylling uten bedøvelse...
Jeg har prøvd å si til han (uten å få noe som helst til svar) at han kan jo google litt om hvordan det er å være med som partner, om det er noe spesielt han kan tenke på/gjøre, eller snakke med kolleger på jobb som nettopp blitt pappaer, men jeg vet ikke om han hører på meg ettersom han ikke svarer.
Skal sende han den linken om 15 tips i hvert fall :)

Haha huff, disse mannfolka. Det er godt det ikke bare er min som tror han "kan alt" helt av seg selv :-p

Jeg tror nok det går bra, men tipper jeg kan bli ganske hissig under fødselen, og håper han har vett til å ikke gjøre noe som trigger og at det ender med at jeg ber ham ryke og reise :-O
Vi opplevde å miste 1. gang jeg var gravid, i 9. uke, og da lå jeg hjemme og hadde sinnsykt vondt timene før fosteret kom ut. Han virka ganske stressa fordi han følte han ikke kunne gjøre noe for meg, naturlig nok, men det var veldig godt å ha ham der da.

Tja har prøvd å forberede mannen noe, merker noen ganger at han godt kunne lest seg litt opp selv, men det går seg sikkert til!
Han har ihvertfall fått beskjed av jordmor om at hans jobb er å ta vare på meg og jo mer han gjør for meg jo fortere vil tiden gå ;)

Han har nok ikke lest noe om fødsel, men jeg forteller litt om hva jeg tenker vi kan forvente som det kan være lurt at han er forberedt på. Mindre koselige ting som blod og bæsj og sånt f.eks.. ;) Og litt om hva som kan skje om deg ikke går helt som planlagt.

Han var med på fødselsforberedende kurs, det var jo grei info. Bare 2t, men gikk gjennom fødselens faser, hvordan mor ofte reagerer og hvordan far bør forholde seg til det. Kom noen tips om hva han skal gjøre og ikke gjøre. Også ser vi Fødeavdelingen sammen :)

Tror det skal gå helt fint, han er veldig opptatt av at jeg skal ha det bra, og flink til å fikse det :)

Mannen her har nok ikke lest noe særlig selv, men han var jo med på en samtale hos jordmor. Han er jo generelt interessert i ting da, men er veldig rolig og balansert type så tror det burde gå veldig fint. Viktigste for meg er at han er der, trenger ikke å vite så veldig mye om alt. Men så er han ganske flink til å lese meg da, så tror det går veldig fint :)

Her har far vært med på to fødsler før, så tror han klarer dette. Viktigste er at han er der og holder hånden min og snakker med meg.

Samboeren min har ikke lest så mye tror jeg. Men nå blir det keisersnitt da, så på anestesitilsyn idag fikk han en innføring i hva han skal gjøre da. Han fikk litt panikk først da det ble bestemt, men når vi kom hjem snakka han om alt han gleda seg til med at han får være med babyen på veiing og måling og tilbake til meg når jeg er klar for det :love017 Han er ganske søt da!

Haha huff, disse mannfolka. Det er godt det ikke bare er min som tror han "kan alt" helt av seg selv :-p

Jeg tror nok det går bra, men tipper jeg kan bli ganske hissig under fødselen, og håper han har vett til å ikke gjøre noe som trigger og at det ender med at jeg ber ham ryke og reise :-O
Vi opplevde å miste 1. gang jeg var gravid, i 9. uke, og da lå jeg hjemme og hadde sinnsykt vondt timene før fosteret kom ut. Han virka ganske stressa fordi han følte han ikke kunne gjøre noe for meg, naturlig nok, men det var veldig godt å ha ham der da.
Hvordan gikk det under fødselen med far nå da? :)

Hvordan gikk det under fødselen med far nå da? :)

Han var helt perfekt!!
Han hjalp til og med til med å få henne ut - vi hadde drakamp med et laken med to knuter på når jeg skulle presse, det var teknikken som funka best. Han fikk med seg alt som skjedde, og fikk dermed se sin 1. Fødsel noen gang - aldri sett på film. Han syntes det var veldig naturlig og ikke ekkelt slik mange hadde sagt det kunne være :)

Han var helt perfekt!!
Han hjalp til og med til med å få henne ut - vi hadde drakamp med et laken med to knuter på når jeg skulle presse, det var teknikken som funka best. Han fikk med seg alt som skjedde, og fikk dermed se sin 1. Fødsel noen gang - aldri sett på film. Han syntes det var veldig naturlig og ikke ekkelt slik mange hadde sagt det kunne være :)
Så herlig :) :) kult med dragkamp! Supert å finne noe som fungera. Og godt for mannen din å få være med å hjelpe til! :D

Han var helt perfekt!!
Så flott! Høres ut som en fantastisk opplevelse :)

Back
Topp