Far som student

tyren88

Forelsket i forumet
Junilykke2018
Jeg har forstått det sånn at jeg da kan søke om å få hans permisjon siden han ikke har opparbeidet seg rett til foreldrepenger. Noe som i grunn er planen. Men nå har vi søkt opp informasjon fra Lånekassen ang. Foreldrestipend og da står det noe om at hvis jeg tar 50-99% av foreldrepengene så kan han få 50% av foreldrestipendet. Vi tolker det litt ulikt. Hvordan tenker dere det er?
Jeg tolker det som at jeg ikke kan motta foreldrepenger den perioden han da får foreldrestipend, mens han tolker det som om vi kan få i pose og sekk så lenge jeg har 99% foreldrepenger.. [emoji85]

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Sti...n/Foreldrestipend/vilkar-for-foreldrestipend/

Hvis du tar ut inntil 99% foreldrepenger, kan han få gjort om ca halvparten av lånet sitt til stipend (selv om han fortsetter studiene og du mottar 99% foreldrepenger). Så snakk med Lånekassen og nav sånn at dere får ordnet det slik, det er veldig lurt. Som jeg har forstått det, vil han kunne fortsette studiene, men en del av lånet blir slettet når han fullfører.
I tillegg kan han søke om forsørgerstipend, som vil komme i tillegg til lånet. Dette har han rett på uansett hvilken løsning dere velger for dine foreldrepenger.

Hvis du tar ut inntil 99% foreldrepenger, kan han få gjort om ca halvparten av lånet sitt til stipend (selv om han fortsetter studiene og du mottar 99% foreldrepenger). Så snakk med Lånekassen og nav sånn at dere får ordnet det slik, det er veldig lurt. Som jeg har forstått det, vil han kunne fortsette studiene, men en del av lånet blir slettet når han fullfører.
I tillegg kan han søke om forsørgerstipend, som vil komme i tillegg til lånet. Dette har han rett på uansett hvilken løsning dere velger for dine foreldrepenger.

Okei, det hadde vært supert om det stemte da!:) vet du om noen som har gjort det sånn? Han kan ikke få forsørgerstipend for jeg tjener for mye for det :/

Okei, det hadde vært supert om det stemte da!:) vet du om noen som har gjort det sånn? Han kan ikke få forsørgerstipend for jeg tjener for mye for det :/

Ja, jeg vet om noen som har gjort dette :)
Bare dobbeltsjekk med nav og lånekasse så alt blir rett.

Vet dere hvordan det blir når det er mor som er student? Jeg har ikke jobbet de siste årene, men studert. Sambo har jobb. Han har vel da ikke krav på pappaperm har han vel?

Back
Topp