Far som selvstendig næringsdrivende

Mema19

Flørter med forumet
Junilykke 2020 ♡
Hei!

Barnefar er selvstendig næringsdrivende, og vi forsøker å finne ut om han har noen rettigheter mtp stønad/lønnet/delvis lønnet permisjon på noe måte. Han jobber som privatpraktiserende fastlege, og har dermed ikke pensjonsgivende inntekt. Er det noen økonomisk støtte for farspermisjon? Eller noen økonomiske rettigheter første dagene/uken etter fødsel? Ut i fra det vi har klart å lese oss frem til ser det ut som all permisjon/fri blir ulønnet fra far sin side.
 
Hei!

Barnefar er selvstendig næringsdrivende, og vi forsøker å finne ut om han har noen rettigheter mtp stønad/lønnet/delvis lønnet permisjon på noe måte. Han jobber som privatpraktiserende fastlege, og har dermed ikke pensjonsgivende inntekt. Er det noen økonomisk støtte for farspermisjon? Eller noen økonomiske rettigheter første dagene/uken etter fødsel? Ut i fra det vi har klart å lese oss frem til ser det ut som all permisjon/fri blir ulønnet fra far sin side.

Samboer har eget firma. Tok ikke permisjon fordi han da ville mistet penger (han må jobbe for at firmaet skal få inn penger).
Jeg fikk ikke hans permisjon så vi mistet alle ukene hans
 
I tiden etter fødsel blir d ulønnet ja, er arbeidsgiver som dekker de 14 dagene far ofte får :)

Men fedrekvoten får han!
 
Han får fedrekvoten til 6G, dvs sine 15 uker. Han går nok mye ned i lønn. Hadde han feks vært sykehuslege, fastlønnet kommunelege el. Ville han nok fått full lønn som er en den av avtalen mellom sykehuset og spekter/kommunen og hovedtariffavtalen.

Jeg vet en del fastleger har en forsikring som dekker opp til 12G, det er jo noe han kan undersøke.

Jeg ville hørt med legeforeningen/allmennlegeforeningen :)
 
Med mindre han jobber svart har han nok pensjonsgivende inntekt.

De første ukene etter fødsel må han nok ta ulønnet om han vil være hjemme, men fedrekvoten får han på lik linje som andre fedre. Grunnlaget blir den inntekten han kan godtgjøre på beregningstidspunktet, omtrent som om han var arbeidstaker. Har han jobbet som næringsdrivende noen år burde det ikke være noe problem for NAV å fastsette inntekt, men den blir jo begrenset til 6G, så om han har millioninntekt går han jo noe ned.
 
Back
Topp