Far sier hele tiden at 2åringen er unormal

Arca

Flørter med forumet
Langt innlegg, men jeg håper noen orker å lese alt og gi meg noen tilbakemeldinger.

Sambo har 2 barn fra før, de er tenåringer, så det er lenge siden han har hatt småbarn. Helt siden vårt felles barn ble født har han sagt ting som "sånn var ikke mine barn" eller " vi hadde aldri det problemet med de to andre". Feks sier han at de to store sov natta gjennom uten problemer fra bare noen mnd gamle, mens jenta vår våkner mye og sliter med å sovne. Hun sliter mye med mareritt nå. Han mener det er unormalt, og at mye av det skyldes at hun sov på vårt rom til hun var rundt 10mnd. (Han mener hun hadde sovet mye bedre hvis vi la henne på eget rom tidligere, men jeg nektet fordi jeg nattammet, og det ga mye bedre søvn til både meg og jenta vår å ha henne i egen seng på vårt rom).

Han sier hun har mye mer energi enn de to andre barna hans. Det er i følge han også unormalt. Han sier stadig vekk at ho må ha ADHD. Jenta vår prater i ett kjør og elsker at det skjer noe. Han vil helst at ho skal få ha nettbrett hele tiden fordi da sitter ho rolig. Jeg blir sint og mener nettbrett er greit en gang i blant, og at det er helt normalt at en 2åring har mye energi. Jeg elsker at hun prater så mye! Hun ligger godt over gjennomsnittet for sin alder i språk.

De siste månedene har jenta vår vært en del trassig, noe jeg mener er helt normalt, men han mener er helt unormalt. Hans andre barn var nemlig aldri sånn. Jenta vår hyler og skriker når ho ikke får vilja si, ikke alltid, men stadig vekk. Ho går bananas når ho skal kle på seg, for ho hater klær. Da ender det også ofte i hyling og skriking. Jeg prøver å avlede henne og få fokus et annet sted. Han blir sur.

Er virkelig jenta vår så unormal?? Skal ikke 2åringer ha mye energi? Pleier ikke 2åringer å være litt trassige? Jeg begynner virkelig å lure når han hele tiden sier at alt er så unormalt! I mine øyne, og mine venninners, er jenta en helt normal og oppegående 2åring som bare sliter litt med å sove, og som har funnet sine egne meninger. I barnehagen får vi også bare positive tilbakemeldinger på henne. De sier hun er sta, og altså har klare meninger som hun holder hardt på, men at det bare kommer godt med, det er en bra ting.

Høres helt normalt ut :p unntatt søvnen, så beskriver du gutten vår når han var 2 år:p
Han har nok glemt mye. Og husker nok kun det positive ;)

Det høres nå helt normalt ut for meg. Ikke at man skal være blind som forelder,og dersom det er noe er også ungen best tjent med at det blir sett tidlig, men her tror jeg du skal ta en alvorlig prat med mannen din.

Han må slutte å sammenligne ungene. Han må ha glemt ganske mye virker det som. Men aller mest vil jeg si at han må slutte å snakke om sitt eget barn i det jeg synes er nesten nedsettende vendinger. Det høres ut som han ikke liker sitt eget barn,og konstant finner feil med henne. Hadde jeg vært deg,hadde jeg sagt klart i fra at han ikke får lov å oppføre seg slik. Dattera deres vil jo oppfatte disse signalene fra far,og hun fortjener bedre enn å vokse opp med å tro hun er til bryderi,er vanskelig osv. Jeg hadde tatt det opp og forsøkt å få ha til å se hva han gjør. Og hadde det ikke blitt bedre ville jeg revurdert forholdet for å beskytte barnet.

Høres normalt ut for meg.
Ift søvn er det jo store variasjoner. Ville tatt det opp med helsesøster om du føler det er et problem eller gir dårlig søvn og hvile for jenta di.

Det er ikke bra at pappaen gir uttrykk for så negative holdninger og tanker om. Lurer på hvor mye han har glemt om de store på samme alder eller om han var fraværende da. Greit det er individuelle variasjoner, men barn skal være aktive og trass hos en 2-åring er ikke noe uvanlig

Hun høres jo helt normal ut. Vil tro barnehagen hadde tatt det opp med dere hvis de mente det var noe med barnet. Synes mannen din høres for gammel ut til å ha et lite barn når han holder på sånn. Håper han ikke sier det foran henne.

Hun høres normal ut.
Og virker som far har glemt mye fra sist, for om hans større barn aldri trasset, så er det DET som ikke er normalt ;)

Mannen min husker ikke alltid at eldste var prikk lik yngste på mange ting, og det er inder to år mellom våre :p en glemmer fort hvordan ting var, det gjør jeg også. Hun høres helt normal ut for meg :) min eldste er tre år og sliter fortsatt mye med søvn.

Helt normalt. Alle barn er forskjellige. Noen er rolige av natur, andre er mer aktive. Alle barn tester grenser, noen mer enn andre. Det er kjempemasse som skjer utviklingsmessig når barna er så små, og det kan være overveldende, derfor tester de gjerne grenser, for å finne ut av ting, for å finne sin plass.

For meg så høres det ut som at mannen din kanskje er litt sliten og derfor kunne ønske at hun var roligere??

Tenker også at det kan være trøttheten som snakker. Ville spurt ham hvordan han har det. Tenker at dette handler mer om hans energinivå enn hennes. Det er slitsomt med barn, og kanskje dette er hans måte å lufte seg på. Du får trøste ham med at han sikkert har glemt dette når hun også blir tenåring!

Det høres helt normalt ut. Barn er forskjellige. Har en 5.5 åringen som har mareritt og vært mørkeredd siden hu var 1 år. Har en 3 åring som aldri har gått men han løper hele tiden. Kanskje han er sliten, eller prøver å se en likhet på en måte? Jeg merker selv at jeg blir litt koko av andres metoder når de bor hos oss med sine babyer. Men jeg tenker heller at jeg kan ha glemt litt siden min nr 2 er 3 år.

Høres ut som min 2 åring (- søvn da). Her er det mye fart og babling.

Du har et normalt barn. Samboer derimot bør ta seg en bolle, og lese litt om hvordan barn utvikler seg.
Han var kanskje ikke så delaktig i oppdragelsen av sine barn?

Du beskrev nettopp min førstefødte perfekt :p
Han er klin lik slik du beskriver dattra deres.
Helt normal oppførsel, her er det nok heller far som oppfører seg unormalt :rolleyes:

Har en liten frøken som blir to år om en uke, og hvis din er "unormal", er det ikke mange barn som er innenfor normalen. Her er vi inne i en periode hvor ungen KLIKKER hvis hun ikke får viljen sin. Har og vært utfordrende på søvn i perioder. Når jeg snakker med andre mødre har jeg aldri tenkt at barnet mitt er noe annet enn normalt.
Barn er forskjellige...mannen din lider nok av hukommelsestap!! Og skulle det faktisk være slik at to eldste ikke var slik betyr ikke det at jenta deres er unormal. Han har i såfall bare vært ekstremt "heldig".

Nei, det der høres helt normalt ut:-)

Høres da helt normalt ut.

Far har sikkert bare glemt det fra tidligere eller var da yngre og tålte lite søvn bedre

Tusen takk for alle svar, det er godt å høre at jeg ikke er helt på viddene. Jeg har aldri tenkt at hun er noe annet enn normal, og jeg ser jo blant venner og andre i barnehagen at andre har de samme utfordringene. Men det er vanskelig å stå på mitt når han er så klar på at ikke noe av dette var et problem med de to eldste.

Det kommer nok mye av at han var yngre og orket mer med de, pluss at han har glemt mye! (Mammaen til de to store er en veldig god mor, så antageligvis har hun tatt mye av støyten uten at han i det hele tatt har lagt merke til noe...) Uansett så er det jeg som tar mesteparten av nattevåken med jenta vår, alltid jeg som står opp med henne, og han får MYE mer søvn enn meg, så han burde ikke akkurat klage på det heller... Han skal hvertfall ikke få påstå at jenta vår er unormal noe mer!❤

Høres hent innenfor og barn er forskjellige sånn er det bare...

Barn med munndiare kan faktisk være et tegn på adhd.
Men ikke noe å tenke på når hun er 2 år, det er noe de ikke tar stilling til før de er i 6 års alderen.
Mye som kan forandre seg frem til da.

Her har han nok enten a) Glemt hvordan de to andre var, b) Hatt 2 eksemplariske barn eller c) Hatt en daværende fru/samboer som tok denne støyen (for eksempel om han jobbet mye).

Ditt barn høres helt normalt ut!

Back
Topp