Far på papirene?

Emmisel

Elsker forumet
Junibarna 2019
Hei
Jeg er nå 13 uker på vei, og exen sa "pent" ifra da jeg fant ut at jeg var gravid at han aldeles ikke ville bli far, og at jeg måtte velge mellom han og babyen. Siden jeg er imot abort (i min egen kropp, hva andre gjør bestemmer selvfølgelig de selv) så var valget enkelt. Han presterte da å rømme landet (ja, bokstavelig) og sier at jeg aldri kommer til å se han igjen. Jeg lurer da på. Må jeg skrive han som far på svagerskaps papirene og fødselsattesten?
Hva er fordelene og ulempene ved å "ikke ha en far" på papiret?
 
Så leit å høre om pappaen som stakk. Jeg kan ikke lovverket og alle fordeler/ulemper godt nok. Men jeg kan tenke litt høy med deg i alle fall.

Etisk riktig for barnet må da være at far er oppnevnt. Man er også etter loven pliktig å oppgi det. Ved å oppgi far - kan du også kreve barnebidrag.

Jeg ser ikke så mange fordeler med å ikke oppgi far? Annet enn at du da har foreldreansvar og bestemmer alene. Men du kan fint få dette, selv om du oppgir far. Så jeg ville gått for å oppgi far, men sørge for å ha foreldreansvar alene..

Far kan uansett komme når som helst å «gjøre krav» på ungen. Om han er oppgitt far eller ei.. lenger prosess er det jo, men han vil kunne skaffe seg samvær uansett..
 
Tenker det kan være greit å føre opp far men ha foreldreomsorgen alene. Også dersom noe endrer seg kan dere forandre på det senere:)
 
Hei
Jeg er nå 13 uker på vei, og exen sa "pent" ifra da jeg fant ut at jeg var gravid at han aldeles ikke ville bli far, og at jeg måtte velge mellom han og babyen. Siden jeg er imot abort (i min egen kropp, hva andre gjør bestemmer selvfølgelig de selv) så var valget enkelt. Han presterte da å rømme landet (ja, bokstavelig) og sier at jeg aldri kommer til å se han igjen. Jeg lurer da på. Må jeg skrive han som far på svagerskaps papirene og fødselsattesten?
Hva er fordelene og ulempene ved å "ikke ha en far" på papiret?
Jeg vet veldig lite om dette, men hvis man ikke er gift må man vel fylle ut farskapserklæring? Og høres vel ikke helt ut som om han er med på det? :wacky:
 
Lovverket sier at vet du far skal far oppgis. Du får han nok ikke til å signere noe, men du skal gjøre "din plikt" og skrive han opp uansett.
 
Hei
Jeg er nå 13 uker på vei, og exen sa "pent" ifra da jeg fant ut at jeg var gravid at han aldeles ikke ville bli far, og at jeg måtte velge mellom han og babyen. Siden jeg er imot abort (i min egen kropp, hva andre gjør bestemmer selvfølgelig de selv) så var valget enkelt. Han presterte da å rømme landet (ja, bokstavelig) og sier at jeg aldri kommer til å se han igjen. Jeg lurer da på. Må jeg skrive han som far på svagerskaps papirene og fødselsattesten?
Hva er fordelene og ulempene ved å "ikke ha en far" på papiret?

Før han opp, men ha foreldreansvaret alene. Det er VELDIG viktig for fremtiden mtp at han virker som en idiot.
Når han står som far, kan du søke barnebidrag fra han, og han er pliktig til å betale.

Alternativt, ikke si noe om han, så slipper du helt unna hele han. Kommer an på hvor idiot han er, hvis du skjønner hva jeg mener. ;)

Lykke til. :Heartred
 
Du er vel ikke lov å ikke føre opp far så lenge du vet hvem som er far. Har litt å si når du skal motta ekstra trygd osv. Så ha ditt på det rene og før han opp som far.
 
Back
Topp